webForumDet fria alternativet

Körning efter träningspass

Träning & hälsa

6 svar · 294 visningar · startad av kobranturre

Medlem sedan maj 2004693 inlägg
Frågan#1

Tycker ni att det är OK att köra efter en hård träningspass?

Efter att jag tränat så känner jag att jag inte är 100%-ig och alert. Vilket leder till att jag inte reagerar som vanligt. Man märker det tydligt när man cyklar (efter passet), för då blir det lite vingligt.

Vad anser ni om detta?

Medlem sedan jan. 20014 973 inlägg

Tycker ni att det är OK att köra efter en hård träningspass?

Generellt sett, ja.

Dock, som alltid, man får ta sitt eget ansvar och bedömma om man är i stånd att föra en bil säkert, vid varje tillfälle.

Medlem sedan juni 20003 169 inlägg

Tycker aldrig det är okej att köra när man inte är "100%-ig och alert" oavsett om det beror på träning eller alkohol.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Tja, efter Vätternrundan har cyklisterna bilförbud - de måste vila/sova minst sex timmar innan de får sätta sig bakom ratten...

Medlem sedan mars 20024 456 inlägg

:stefan: skrev:

Tja, efter Vätternrundan har cyklisterna bilförbud - de måste vila/sova minst sex timmar innan de får sätta sig bakom ratten...

Kanske inte e så konstigt...

Men alla människor som ska köra har ju ett eget ansvar och anser man själv att man inte kan köra ska man såklart låta bli och kanske vila ett tag innan man sätter sig bakom ratten och kör hem...

Så jag anser att man borde få köra efter att hårt träningspass om man själv anser att man klara av det...

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Egentligen gäller ju samma sak som vid alkohol- eller drogpåverkan, men eftersom det inte går att mäta upp några gränsvärden på trötthet och liknande blir det en bedömningsfråga. Känner man sig för trött, risig eller utmattad ska man naturligtvis inte köra.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Esen skrev:

:stefan: skrev:

Kanske inte e så konstigt...

Men alla människor som ska köra har ju ett eget ansvar och anser man själv att man inte kan köra ska man såklart låta bli och kanske vila ett tag innan man sätter sig bakom ratten och kör hem...

Så jag anser att man borde få köra efter att hårt träningspass om man själv anser att man klara av det...

Ska man gå efter den regeln skulle vi ha fyllekörningar precis överallt... :OO

Förra året var det en förare som mejade ner några cyklister varav en stackare dog - föraren hade cyklat Vätternrundan men tyckte han var fräsch nog att köra hem. Han hann inte ens en mil förrän han somnade och körde ihjäl en person. Go figure.

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)