webForumDet fria alternativet

Körförbud och bilprovning

Bilar & fordon

22 svar · 1 164 visningar · startad av Söderlund

Medlem sedan juli 20031 505 inlägg
Frågan#1

Jag har en bil som det är körförbud på p.g.a. att den inte är besiktad men den är skattad och försäkrad.
Nu har jag besiktat bilen och fått en nedslag på handbromsen och det blev då en ombesiktning.

Är det ok för mig nu att bruka bilen som vanligt eller måste det till en helt godkänd besiktning innan jag får köra någon annan stanns än till verkstad och bilprovningen?

Medlem sedan jan. 20032 850 inlägg

Den måste vara helt godkänd, det är samma regler som om du inte hade besiktat alls... tyvärr :OO

Hmm, då får man väl alltid vara på väg till verstad innan man hinner besikta om bilen. :e

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg

Jag har för mig att man får inte köra bilen mer än nödvändigt, som ex. att laga de fel som du har fått.

Det står klart och tydligt på baksidan av det protokoll som du fick av Bilprovningen. :)

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

LeonL skrev:

Jag har för mig att man får inte köra bilen mer än nödvändigt, som ex. att laga de fel som du har fått.

Det står klart och tydligt på baksidan av det protokoll som du fick av Bilprovningen. :)

Det stämmer bra. Det är därför Söderlund ständigt kommer vara på väg till verkstaden. ;)

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Vänta nu lite..

Har du fått ombesiktning eller körförbud?

Ombesiktning innebär att "du får bruka bilen", körförbud innebär att du inte får bruka bilen alls.

En defekt handbroms ger inte körförbud.

Så här säger Bilprovningens FAQ:

www.bilprovningen.se skrev:

Vad händer när jag fått en anmärkning som kräver ombesiktning?

Felen ska åtgärdas snarast. Fordonet får inte brukas mer än vad som är nödvändigt för att felen ska kunna åtgärdas. Fordonet måste genomgå en ny besiktning senast de datum som angivits i rutan för besiktningsresultat på protokollet.

Mao.. Kör! ;)

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Körforbud först > besiktning > underkänd = fortfarande körförbud, eller?

Bire skrev:

Vänta nu lite..
Har du fått ombesiktning eller körförbud?

Den var inte besiktad, alltså belagd med körförbud.
Fick en, som det hette tidigare, "2:a" på handbromsen alltså ombesiktning. Det är där jag är nu.
Fortfarande körförbud eller ej.

Nej, du får köra med bilen säger jag ju..

Har Bilprovningen tilldelat körförbud får du inte det.

Ok.. Hit med regnummer så går jag online på vägverket o ser hur det ligger till med just din bil! :)
Btw.. Det kan du se själv på https://www.vv.se om man är smart: https://secure1.ore.vv.se/fordonsfraga/Fordon_11.asp

Medlem sedan dec. 20011 978 inlägg

Sidan Bire länkade till skrev:

Observera att informationen ovan inte svarar på om fordonet får föras fram i
trafik. Exempelvis om fordonet har körförbud.

Aha! Man ser bara avställningsförhållandena ja, det borde jag ha tänkt på! :e

Nåja, nu är det lite strunt samma iom att han får använda sin bil.. :)

Nu har jag ingen fax men om man skickar efter ett fax så tror jag uppgifterna står där. :)

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Jag tror man inte får köra med kärran.

Gamla Bettan hade en trött handbroms och gick alltså inte igenom och det står "Fordonet har underkänts vid kontrollbesiktning".
"Felen måste åtgärdas snarast. Du får inte använda fordonet mer än vad som är nödvändigt för att få felen åtgärdade.

Men under körförbudsbiten står det "Körförbud gäller tills ny besiktning utförts. [...] Fordonet får endast brukas för att köras kortast lämpliga väg till besiktning."
Ny besiktning tolkar jag som en godkänd besiktning, så jag tror det fortfarande är körförbud på den eftersom den underkänts.

Vilken tur att farsan och jag skruvade på bilstackarn när jag var uppe i Stockholm i helgen förresten... :OO :e

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Efter att själv ha kollat på bilprovningens hemsida, ansluter jag mig till Bires åsikt. Jag tolkar det som att hade Söderlund fått en 3:a, så hade han fått körförbud direkt. Men nu har han ju bara fått en 2:a. Alltså bör han få köra under en månad efter besiktningen. Att bilen hade körförbud innan, borde logiskt sett inte spela någon roll. Den har ju faktiskt blivit tillräckligt godkänd för att få en 2:a, vilket innebär körning under en månad.

-> Söderlund

Angående fax, om du har ett gammalt faxmodem som ligger och skräpar någonstans, kan du använda det för att ta emot fax till datorn. Det är bara att se till att ha ett faxprogram igång på datorn medan du väntar på faxet, och så låter du förstås bli att svara när Vägverkets fax ringer upp dig.

UlfT skrev:

Efter att själv ha kollat på bilprovningens hemsida, ansluter jag mig till Bires åsikt. Jag tolkar det som att hade Söderlund fått en 3:a, så hade han fått körförbud direkt. Men nu har han ju bara fått en 2:a. Alltså bör han få köra under en månad efter besiktningen. Att bilen hade körförbud innan, borde logiskt sett inte spela någon roll. Den har ju faktiskt blivit tillräckligt godkänd för att få en 2:a, vilket innebär körning under en månad.

Efter lite luskande så har jag också kommit fram till den slutsatsen. :)

Tänk om folk kunde lita på mig nån gång bara..

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Bire skrev:

Tänk om folk kunde lita på mig nån gång bara..

"when pigs fly" :e §e

Medlem sedan aug. 20003 742 inlägg

Klart att Bire har rätt, han har ju bara haft fel en gång tidigare :p
Min gamla Volvo, som ena ungen har tagit hand om, genomgick samma procedur. Då damp det dessutom ner ett tillfälligt skattemärke i lådan efter några dagar.
Så nu är den på Gotland just nu tror jag istället för att bara stå och rosta på gården.

Luxman skrev:

Klart att Bire har rätt, han har ju bara haft fel en gång tidigare

Jo.. 1978.

283 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
152 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)