Om inte dessa "vittnen" varit för fega för att ingripa så hade det antagligen slutat annorlunda... :l
Finns det ingen som har lite civilkurage längre?
Kanske kan jag förstå dom lite. Alltså, att dom inte hoppade in i fighten.
De är nog få som skulle ge sig i kast med killar med basebollträ (eller vad det nu var dom använde) som ursinningslöst bankar på en liggande person.
För mig skulle det inte vara speciellt smart.
Samtidigt kan man ju som vittne försöka avleda uppmärksamheten genom att visa att man sett brottet, eller påkalla fler (utomstående) personers uppmärksamhet.
Men framför allt hoppas jag innerligt att varje vittne till händelsen ringde polisen och inte bara gick förbi och låtsades inte se....eller än värre - bara stod kvar och tittade utan att göra något mer.
Min systers polare var på väg hem från en fest hos min syster när han såg några personer stå och sparka på en som låg på marken. Han gick dit och gick emellan för att få stopp på det.
I slutändan var det min systers polare som hamnade på sjukhus efter att ha fått ännu mera stryk än killen som låg på marken från början.
En kvinnlig bekant såg hur 4 killar misshandlade en 5:e som låg på marken. Hon gick då helt enkelt fram och la sig över honom och skyddade honom. DET är civilkurage!
Skulle nån av mina bekanta ligga risigt till så skyddar jag dom med mitt eget liv som insats, det är jävlar i mig min skyldighet som vän & medmänniska!
r) Sen att det måhända är jävligt korkat att gå mellan en vän & en jubelidiot som dessutom är eller kan vara beväpnad är ju en annan sak..
Det är lite skillnad på att gå emellan vid ett rån mot en misshandel. Och vad får vi för samhälle om alla är för rädda för att ingripa när det är fara för annan liv?
En kvinnlig bekant såg hur 4 killar misshandlade en 5:e som låg på marken. Hon gick då helt enkelt fram och la sig över honom och skyddade honom. DET är civilkurage!
Jo, det kanske det är. Men det är också ganska korkat.
Missförstå mig rätt...
Hon var verkligen modig din bekant, men hon kunde ha blivit dödad. Ihjälsparkad.
Vad för nytta hade hennes handlade fått då?
Jag säger inte att man inte ska ingripa, men alla situationer måste bedömas utifrån risker vs. fördelar. Det är realism.
Skulle jag tex lägga mig ner på någon som blir misshandlad (vän, fiende eller total främling)?
Ja, för 10 år sedan hade jag kanske gjort det.
Idag? Nej, det hade jag inte gjort. Då hade jag riskerat att göra Jacob moderslös och det vill jag inte.
Därimot hade jag gjort allt i min makt för att få dit hjälp.
Jag förstår annesophie till 100%, men tycker ändå att man inte ska vara så rädd för sitt eget skinn...
Våldet blir brutalare för varje dag, det är snart upp till var & en att skydda sig själv & sina vänner. Jag väljer att göra det hårt & brutalt den dagen jag hamnar mitt i det. Med risk att råka illa ut själv..
Wiberg »
De personer som slog ihjäl polisen hade säkerligen kunnat slå ihjäl fler personer om det hade varit så. Sedan vet vi ju faktiskt inte vad det är för vittnen. Det kan ju mycket väl ha varit Agda 82 och då är inte jag beredd att kalla henne feg för att hon inte visade civilkurage och ingrep.
Du hade naturligtvis glatt kastat dig in bland ett gäng killar med basebollträn som precis slagit ihjäl en stor stark polis?
Wiberg »
De personer som slog ihjäl polisen hade säkerligen kunnat slå ihjäl fler personer om det hade varit så. Sedan vet vi ju faktiskt inte vad det är för vittnen. Det kan ju mycket väl ha varit Agda 82 och då är inte jag beredd att kalla henne feg för att hon inte visade civilkurage och ingrep.
Du hade naturligtvis glatt kastat dig in bland ett gäng killar med basebollträn som precis slagit ihjäl en stor stark polis?
Nej, men jag hade iaf gjort NÅGOT. Tagit deras uppmärksamhet bort från polismannan eller på något annat sätt agerat. Jag har ingen aning om vad det är för vittnen och det kan ju mycket väl vara som du säger. Det har dock inte framkommit några uppgifter om att de ens ringt 112 och anmält den pågående misshandeln.
Ja, att göra något tycker jag att man kan kräva. Att folk ska ge sig in i fighten tycker jag däremot inte att man kan kräva.
Någon måste ju ha ringt polisen eftersom dom var på plats ganska snabbt.
/r Såg nu att det var en "nattvandrare" som larmade polisen.
Jag säger inte att man inte ska ingripa, men alla situationer måste bedömas utifrån risker vs. fördelar. Det är realism.
Bra sagt!
I de situationer jag har hamnat i har jag reagerat på två olika sätt. Är det min vän som blir slagen/hotad hoppar jag bara emellan, utan tanke på de ev. följderna. Dumdristigt kanske, men jag håller med Bire där. JAG själv förväntar mig samma beteende från mina vänner i en omvänd situation.
Men är det någon jag inte känner så är det inte säkert att jag hoppar emellan, beror precis på hur hotbilden ser ut. Tillkallar fler personer som kan hjälpa till eller ringer snuten.
Tycker att det är MITT (läs människans) ansvar att tillkalla hjälp om man ser någon misshandel eller liknande.
JAG hade haft fruktansvärt dåligt samvete om jag dagen efter kunde läsa att personen man såg bli misshandlad senare avlidit.
Man ska hålla isär civilkurage och att vara korkad.
Vilket är bäst?
två ihjälslagna människor eller en ihjälslagen och ett ögonvittne?
Ibland är det civilkurage att göra just ingenting utan att bara se på.
Jag har tex sett en kille bli attackerad av en pundare med kniv, han blev smått knivskuren, men jag sprang och ringde snuten och ambulans istället för att försöka hjälpa killen handgripligen.
Hade jag gått emellan så hade det bara varit korkat och dumt av mig.
Hade jag däremot varit nykter och haft 10 kompisar med mig så hade jag kanske handlat annorlunda.
Tycker att just ordet civilkurage används fel.
Bara för att folk inte gör något ibland så säger man att det saknas.
Men jag kan hålla med om att det finns tillfällen då folk ska agera och gå emellan.
men det är tyvärr alltför lätt att sita och döma folk, när man inte varit där och varit med om just den situationen.
(gör det själv ibland §jr )
281 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e