Rätten skriver att "Sara Svensson begått de åtalade gärningarna under påverkan av en allvarlig psykisk störning och att hon lider av en sådan störning".
Vad består då denna allvarliga psykiska störning av? Hon är djupt religiös. Hon har trott att pastor Helge har förmedlat Guds vilja till henne. Därför har hon litat fullt ut på pastor Helge. Och hon har trott att de budskap som pastor Helge har sms:at till henne, var orders från Gud. Är man psykiskt sjuk om man tror dessa saker? Lika lite som vi kan avgöra om påven eller mullorna i Iran har rätt när de påstår sig företräda Gud, kan vi inte heller avgöra om pastor Helge har rätt eller fel. Det hela är således en fråga om vad vi väljer att tro på. Sara Svensson valde att tro på pastor Helge. Det är alltså enbart denna trosföreställning som gjorde henne till en mördare. Därmed har tingsrätten kommit fram till att en religiös tro är en sinnessjukdom. Är detta verkligen ett rimligt synsätt i detta fall?
Vad består då denna allvarliga psykiska störning av? Hon är djupt religiös. Hon har trott att pastor Helge har förmedlat Guds vilja till henne. Därför har hon litat fullt ut på pastor Helge. Och hon har trott att de budskap som pastor Helge har sms:at till henne, var orders från Gud. Är man psykiskt sjuk om man tror dessa saker? Lika lite som vi kan avgöra om påven eller mullorna i Iran har rätt när de påstår sig företräda Gud, kan vi inte heller avgöra om pastor Helge har rätt eller fel. Det hela är således en fråga om vad vi väljer att tro på. Sara Svensson valde att tro på pastor Helge. Det är alltså enbart denna trosföreställning som gjorde henne till en mördare. Därmed har tingsrätten kommit fram till att en religiös tro är en sinnessjukdom. Är detta verkligen ett rimligt synsätt i detta fall?
Dom kom fram till detta.
I den rättspsykiatriska undersökningen ansågs barnflickan ha en "ospecificerad psykisk störning med religiöst färgade övertygelser av psykotisk valör". Anders Forsman menar att hon under pastorns påverkan utsattes för en "extrem psykisk terror som ledde till psykiskt sammanbrott". Men han anser inte att hennes religiösa föreställningar i sig är orsaken. "Den psykiska störningen är således knuten till hennes person, inte till hennes religiösa tillhörighet".
I den rättspsykiatriska undersökningen ansågs barnflickan ha en "ospecificerad psykisk störning med religiöst färgade övertygelser av psykotisk valör". Anders Forsman menar att hon under pastorns påverkan utsattes för en "extrem psykisk terror som ledde till psykiskt sammanbrott". Men han anser inte att hennes religiösa föreställningar i sig är orsaken. "Den psykiska störningen är således knuten till hennes person, inte till hennes religiösa tillhörighet".
Men det är hennes religiösa tro som gjorde att hon trodde på det pastorn sa. Utan den religiösa tron, hade hon inte kunnat betrakta pastorn som något annat än en vanlig människa med fel och brister, precis som alla andra människor. Alltså faller allting fortfarande tillbaka på hennes religiösa tro.
Jag ser det mer som att det var hennes störning som gjorde att hon blev religiöst mottaglig.
Dvs att det var den som gjorde att hon trodde på honom via religionen.
Jag ser det mer som att det var hennes störning som gjorde att hon blev religiöst mottaglig.
Betyder det att du anser att det var hennes psykiska störning som gjorde henne religiös?
Alla verkar vara psykiskt sjuka, det är bara en fråga om hur mycket.
Jag tycker det är en väldigt intressant reflektion, UlfT. Jag uppfattar det som att var och varannan åtalad har begått sina brott under någon form av psykisk sjukdom. Vad är en psykisk sjukdom? Om man kan prata en människa sjuk, är inte det hjärntvätt? Hitler var en god människa som gjorde en massa människor psykiskt sjuka kan man säga - hur annars skulle han blivit så stark politiskt?
Förklara gärna för mig, för jag begriper absolut ingenting.
Psykiskt sjuk och psykiskt sjuk - är man en "svag" människa som inte riktigt litar på sig själv och finner en väg till ro och sinnesfrid i religionen (vilken det än må vara, se bara på alla dåraktiga muslimska terrorister på sistone) så är de ett lätt rov för "pastorer" med grundläggande psykologiska kunskaper och ett mörkt sinnelag...
Antingen att mörda frugan för att få fritt fram med älskarinnan eller att få nån att spränga sig själv och x antal oskyldiga för att få fram "sin" sak på nåt dimmigt sätt. Go figure.
Om det gäller inför skattemyndigheterna skulle jag kunna tänka mig att bli religös.
Problemet är väl att man då åker på tiondet till församlingen. (Har läst allvarliga sådana vad det gäller Knutby).
Nej troende är för de, som är svagare, därför är UlfT's slutsats rätt. Det finns ingen Gud så det är bara för att ha någpn annan att skylla på.
Om det gäller inför skattemyndigheterna skulle jag kunna tänka mig att bli religös.
Problemet är väl att man då åker på tiondet till församlingen. (Har läst allvarliga sådana vad det gäller Knutby).
Nej troende är för de, som är svagare, därför är UlfT's slutsats rätt. Det finns ingen Gud så det är bara för att ha någpn annan att skylla på.
Menar du att dom soom är religiösa antingen är psykiskt sjuka eller är svaga till sinnet?
Men det är hennes religiösa tro som gjorde att hon trodde på det pastorn sa. Utan den religiösa tron, hade hon inte kunnat betrakta pastorn som något annat än en vanlig människa med fel och brister, precis som alla andra människor. Alltså faller allting fortfarande tillbaka på hennes religiösa tro.
Så kan man absolut inte säga!
Det finns 100-tals miljoner religiösa människor som inte skulle mördat!
Jag personligen tror att pastorn utnyttjade religionen. Efter mordet så skyllde han ju bara på församlingen och kristibrud. Hur ofta sa han inte "Gud sa det", "Gud ville det"
Jag personligen tror att pastorn utnyttjade religionen. Efter mordet så skyllde han ju bara på församlingen och kristibrud. Hur ofta sa han inte "Gud sa det", "Gud ville det"
...och en icke religios person hade lyssnat pa det?
Re: Re: Re: Re: Re: Religiös tro en psykisk störning?
Lord Moyne skrev:
kobranturre skrev:
UlfT skrev:
...och en icke religios person hade lyssnat pa det?
Det finns icke religiösa personer som hade lyssnat och det finns icke religiösa som inte hade lyssnat! Det jag menar va att man inte ska dra alla över en kamm.
UlfT skrev:
Men det är hennes religiösa tro som gjorde att hon trodde på det pastorn sa
kobranturre skrev:
ville bara visa att bara för man är troende så går man inte o mördar
Man kanske ska hålla isär religiöst troende och fanatism? En som är totalt övertygand om något -- även ideologier -- kan vara lättpåverkad av en "knutbypastor". Det är dessutom lätt för en person med svagt sinnelag att bli fanatiker.
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Religiös tro en psykisk störning?
kobranturre skrev:
Sjalvklart inte, men det gar inte komma ifran att hennes tro spelade in i detta fallet...
Det maste ju vara lattare att overtyga en person som tror pa gud att doda i hans namn an det ar att overtyga nagon icke troende om samma sak...
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Religiös tro en psykisk störning?
kobranturre skrev:
UlfT skrev:
Men det är hennes religiösa tro som gjorde att hon trodde på det pastorn sa
kobranturre skrev:
Det finns även miljontals psykiskt sjuka som inte har mördat någon. Om du läser riktigt noga, skrev inte jag att det var enbart för hennes religiösa tro som hon mördade. Däremot var hennes religiösa tro en nödvändig förutsättning för att hon skulle följa pastorns order.
kobranturre skrev:
Just det! Och om nu barnflickan inte hade varit religiös, hur hade han då kunnat utnyttja religionen? Det är enbart därför att människor tror på religioner, som religionerna går att utnyttja på det viset. Ord som "Gud sa det" och "Gud ville det" skulle bara vara tomma och löjliga om ingen var religiös. Men för den religiöse finns det verkligen en gud som mycket väl skulle kunna ha sagt så. För den religiöse är det fullt tänkbart att Gud ger en order. Alltså är det den religiösa tron som ligger bakom barnflickans handlande i det här fallet.
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Religiös tro en psykisk störning?
Lord Moyne skrev:
kobranturre skrev:
Sjalvklart inte, men det gar inte komma ifran att hennes tro spelade in i detta fallet...
Det maste ju vara lattare att overtyga en person som tror pa gud att doda i hans namn an det ar att overtyga nagon icke troende om samma sak...
precis, det var därför jag sa
kobranturre skrev:
Jag personligen tror att pastorn utnyttjade religionen
Men det hade han ju inte kunnat gora om hon t.ex. varit ateist... Om han rattfardigar handlingen med religionen och hon koper argumenten utfors ju handlingen i religionens namn...
Betyder det att du anser att det var hennes psykiska störning som gjorde henne religiös?
Nej inte riktigt.
Jag menar att det var hennes störning som gjorde att hon trodde så pass på honom, och att det var den som fick henne att utföra handlilngarna.
Om hon inte hade haft en störning, så hade hon troligen bara varit religiös, men inte gjort det hon gjorde.
Man ska nog hålla isär religion och störning.
Fast jag tror inte det är en hit om en störd människa är eller blir religiös.
detta därför att om dom blir sjuka så kan dom inte skilja på verklighet och fantasi.
Just det! Och om nu barnflickan inte hade varit religiös, hur hade han då kunnat utnyttja religionen? Det är enbart därför att människor tror på religioner, som religionerna går att utnyttja på det viset. Ord som "Gud sa det" och "Gud ville det" skulle bara vara tomma och löjliga om ingen var religiös. Men för den religiöse finns det verkligen en gud som mycket väl skulle kunna ha sagt så. För den religiöse är det fullt tänkbart att Gud ger en order. Alltså är det den religiösa tron som ligger bakom barnflickans handlande i det här fallet.
Jag tror inte att man behöver vara religiös för att få en människa med en störning att agera efter tex biblen eller genom en dålig präst.
Det finns tex Schizofrena som inte är religiösa som ser och hör Änglar.
264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2