webForumDet fria alternativet

Konstruktiv kritik på två låtar!

Musik

10 svar · 312 visningar · startad av M.Cheraghi

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg
Frågan#1

Hellop! :)
Har ni lust att ge konstruktiv kritik på dessa två låtar som några kompisar har gjort! :) Med konstruktiv kritik menar jag inte
hiphop är bajs..
Jag menar närmare ljudkvaliten hur man kanxa i eq osv, diskant och bas osv. Ja allmän kritik på allting, som kan göras bättre :) Ja ni vet bättre än mig :e jag är helt grön på området :)

Jag har tillåtelse från mina kära vänner att publicera låtarna här på webForum :) så alla har klart för sig att jag inte bryter mot någon regel ;)

Räkan, john, pontus - Åsa

Alex, Nico - En bön

update:
Beat 49 (akustisk) M-Lo 2004

10-4 over and out

Red:// samma person som gjort musiken til lde båda låtarna, låten En-bön gjordes för ett bra tag sedan, då han var mindre skillad, medans låten Åsa är ganska ny, han har utvecklats på att få det att låta bra :) Men han vill utvecklas mer och vill därför har konstruktiv kritik :)

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Härliga låtar Visst märker man att Åsa är av senare datum.
Jag tyckte bättre om bakgrunden i den första men ju mer jag hör av Åsa så vinner den med sitt österländska stuk. Bra med attt musiken får komma fram ibland. :birp
Ja jag kommer att köra dom mer än en gång. :birp Tack.

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

På Åsa låter cymbalerna brutalt plastiga, vilket upplevs som störande. Resten låter (ljudmässigt) lite garderobsartat det med, men det är bara bra, lite charmigt lo-fi/oldschool. Jag är extra svag för pianot, tycker det kunde fått lite mer framträdande roll.

I En Bön är pianot tvärtom lite väl framträdande kanske... det snor plats från rappen. Mixningen är väl bättre i Åsa, antar jag. Det är alltid klokt att vara lite vaksam mot för mycket diskant i versen.

Lasp skrev:

Härliga låtar Visst märker man att Åsa är av senare datum.
Jag tyckte bättre om bakgrunden i den första men ju mer jag hör av Åsa så vinner den med sitt österländska stuk. Bra med att musiken får komma fram ibland. :birp
Ja jag kommer att köra dom mer än en gång. :birp Tack.

hehe :)
Kul att höra! :) Killen som har gjort musiken brinner väldigt mycket för piano ljud. Vilket får det att låta mjukt på något sätt :)
En behagligare sida utav hiphop än vad folk uppfattar!
Om du gillar musiken till den första låten så kan jag försöka få tillåtelse att lägga upp en akustisk version där ingen sjunger! :)

spango skrev:

På Åsa låter cymbalerna brutalt plastiga, vilket upplevs som störande. Resten låter (ljudmässigt) lite garderobsartat det med, men det är bara bra, lite charmigt lo-fi/oldschool. Jag är extra svag för pianot, tycker det kunde fått lite mer framträdande roll.

I En Bön är pianot tvärtom lite väl framträdande kanske... det snor plats från rappen. Mixningen är väl bättre i Åsa, antar jag. Det är alltid klokt att vara lite vaksam mot för mycket diskant i versen.

:)

Bra kritik :)
Garderobartat :e Det kan jag tala om för dig att det är just vad det är, han river ur allting ur garderoben, riggar upp microfonen och dom som rappar går helt enkelt in i den svettiga garderoben som är lika varm som en finsk bastu! :)

Men som sagt av dom varken han som han som har 'studion' (eller vad man ska säga) eller dom som rappar, har pengar på att lägga på dyra saker! Dom gör det mest för skojjs skull och uttrycka känslor. :)

Angående pianot ska jag framföra till vederbörande skapare! :)
Har du tips på hur mixningen skulle kunna göras bättre :)

Dessvärre vill min kompis inte ge ut akustiska versionen.
Då han inte längre äger ljudet, utan har sålt det. Därmot bjöd han på ett annat ljud som ni finner här
Kritik på denna är också välkomment

M.Cheraghi skrev:

Garderobartat :e Det kan jag tala om för dig att det är just vad det är, han river ur allting ur garderoben, riggar upp microfonen och dom som rappar går helt enkelt in i den svettiga garderoben som är lika varm som en finsk bastu! :)

Jo, jag vet hur det brukar gå till. Därav uttrycket ;)

M.Cheraghi skrev:

Angående pianot ska jag framföra till vederbörande skapare! :)
Har du tips på hur mixningen skulle kunna göras bättre :)

Nä, egentligen inte. Dra ner volymen lite på pianot i "En bön" är väl det enda konkreta jag har att komma med.

Nä, egentligen inte. Dra ner volymen lite på pianot i "En bön" är väl det enda konkreta jag har att komma med.

Okej! :)
Pianot i det akustiska beatet då?
Det är ganska snarlika det som finns i 'En bön' men endå, skall pianot dras ner lite på den också? eller menade du volymen på beatet gentemot rappen? :)

10-4

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Ooh till det här Pianolunket skulle jag nästan vilja läsa in något själv!
Kommer ni ihåg Alf Robertsson´s Sverige! Skönt.

Medlem sedan nov. 20016 480 inlägg

Kul, inte visste jag att du var i musikbranchen också ;)

Jag har aldrig varit inne i hophop/rap-svängen så jag kan väldigt lite om det, mer än att jag tycker att det oftast är en ointelligent musikform. men det låter jag vara utanför den här tråden :e
Jag kan i stället säga vad jag tycker om ljuden, balans mellan kanalerna osv.
Vad har ni använt för program för att skapa musiken? Reason eller liknande loop/samplings-program måntro? Överlag låter det väldigt synthigt, men det är väl meningen.

Det kanske bara är jag men hela första spåret låter out of tune. Kan kanske vara en häftig effekt, men för mig lät det bara en kvartston fel. Pitchat lite månne? ;)

Vad jag tänkte på när jag började lyssna var att sången var oerhört tät och nära, medans resten var mer distansierat. Klart och tydligt men det är för stor skiktuppdelning för mig.
Liksom nån mer påpekade låter cymbalen kastrull, samt dyker upp lite för ofta på samma taktdel (loop-fälla?)

Den högt upp-pitchade rösten var häftig. hör inte vad som sjungs men antar att det är halva meningen :) dock hade jag velat haft ett avbrytande parti i första spåret med några fler än de där 4 ackorden :)

Angående andra spåret så är det lite mycket kvint och oktavparalleller. Även här en varning för loopfällan.

Tredje beat-spåret var absolut bäst! Gillade inte riktigt trummorna. De passade bättre i låtar som de andra spåren. Både rytmiseringen och soundet. men harmonierna var mer genomarbetade här. Stråkattackerna är koola. mer sånt. gitarr/koto-ostinatot i slutet var bra också. blir lite tjatigt med bara pianosvängen hela tiden där.

Fortsätt jobba och putsa lite :) intressanta texter :) jag kan säga mer bra saker, men det kommer nästa gång.

M.Cheraghi skrev:

Pianot i det akustiska beatet då?
Det är ganska snarlika det som finns i 'En bön' men endå, skall pianot dras ner lite på den också? eller menade du volymen på beatet gentemot rappen? :)

Ja, volymen mot rappen. Den instrumentala låten har jag inte mycket att invända mot, det är svårt att ge konstruktiv kritik om hiphop innan rappen är med.

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)