Nej det får man inte! Vad jag med har förstått ;)
Får man begära pengar för att överlåta sin hyresrätt till någon annan? Har för mig att det inte är tillåtet.
8 svar · 416 visningar · startad av Wiberg
Får man begära pengar för att överlåta sin hyresrätt till någon annan? Har för mig att det inte är tillåtet.
Nej det får man inte! Vad jag med har förstått ;)
personen som vill överlåta sin hyresrätt skrev:
...tyvärr funkar det så om man vill ha en 1:a handskontrakt i centrala Malmö...
:l
Man riskerar att förverka sin rätt till lägenheten om man betalar för den.
Om det kommer fram så kan du bli vräkt, utan att få tillbaka pengarna.
Ingen risk, har inte ändå inte råd att betala för den... :)
Däremot kan man vara lite elak och skvallra för hyresvärden vad hans hyresgäst sysslar med... §e
Ring Hyresgästföreningen :)
Wiberg skrev:
personen som vill överlåta sin hyresrätt skrev:
...tyvärr funkar det så om man vill ha en 1:a handskontrakt i centrala Malmö...
:l
Det är ju alltid den där skillnaden mellan teori och praktik. I teorin är det hur förkastligt och avskyvärt som helst att låta pengar gå emellan. I praktiken kan det i en del fall vara enda möjligheten om man vill ha en hyresrätt utan att köa i 10-15 år. Men olagligt är det.
Jag fick förklarat av hyresgästför. att det inte är olagligt att köpa en hyresrätt svart, men det är däremot olagligt att sälja. Lite av ett moment 22, de sa att man absolut inte skulle köpa en, men om man gjorde så riskerade man inte att mista lägenheten, det är den som säljer den som riskerar att mista den om det framkommer att han försökt sälja den. Skulle man dock köpa den och att det sedan skulle kommas på att man köpt den svart så kan man inte bli utkastad.