webForumDet fria alternativet

Spela in telefonsamtal

Juridik

14 svar · 576 visningar · startad av Mika3l

Medlem sedan nov. 20018 492 inlägg
Frågan#1

Hur lagligt är det på en skala 1-10 att spela in telefonsamtal och publisera (ej kommersielt)? Det handlar nämligen och ca 40-50 busringningar som jag och några kompisar har gjort som jag gärna skulle vilja dela med mig av då dom är jäkligt roliga (fråga t.ex mikul :e) men jag vill inte göra det om det kan ställa till problem för mig. ;)

Medlem sedan aug. 20013 824 inlägg

Detta måste alltså få publiceras :e Grymt roliga asså!

Jag sa det till Mika3l att det borde ju va lagligt, hassan gjorde ju exempelvis detta...
Eller hur gjorde dem i så fall för att få publicera detta?

Medlem sedan juli 2004181 inlägg

Såvitt jag vet så kallas det först buggning (avlyssning) när ingen av parterna i ett samtal är medveten om att inspelning sker. D.v.s. om du ringer till någon och spelar in samtalet är detta inte lagligt. Så själva inspelningen är laglig. Dock är jag väldigt tveksam på om det är lagligt att publisera materialet då detta kan anses som förnedrande... därför tror jag att det inte är lagligt. (Kan för övrigt nämna att jag inte är särskilt kunnig vad det gäller lagtexter)

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

Tänker på Hassan. Det måste om inte annat gå att göra det lagligt.

Medlem sedan mars 2001308 inlägg

Jag tror media som radio och tidningar får göra mer än vi vanliga Svenssons.

Jag tror inte det är lagligt iaf.

Medlem sedan aug. 2001746 inlägg

Jag har för mig att Hassan-killarna - alltid ringde upp personen ifråga i efterhand och berättade läget!...

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Bibliotikarien i Arboga (ni vet, AIK:s fan club) förnekar att Hassan skulle ha ringt upp i efterhand.

Medlem sedan dec. 2001873 inlägg

Thorsander skrev:

Jag har för mig att Hassan-killarna - alltid ringde upp personen ifråga i efterhand och berättade läget!...

Ja det gjorde dom. I en avbusringninarna ringde dom ju till och med innan och sa att dom skulle snart ringa och driva med dom... :P

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Du får publicerar om personena inte kan identifieras, mao. "blipa" ut namn o.l.
Ang. inspelning, det är lagligt att banda ett samtal mellan två pers. så länge den ena vet om det. du kan inte bugga din polare och hans kompis utan att någon av dom vet om det och går med på det.

Ah, då blir det till att fixa bort namn i dom då! :)

Medlem sedan maj 20021 466 inlägg

Eller ringa upp och be om tillstånd.

Medlem sedan maj 2004693 inlägg

Marcus E skrev:

Är du seriös :i

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Snabba ryck! Jag vill lyssna! :)

Marcus E skrev:

Det skulle bli ett jävla ringande till allt från ICA Maxi i Östersund till SVT. :e
Har redigerat ett par nu så att namnen på personerna inte är med, ska fixa en tråd snart. :)

Medlem sedan maj 20021 466 inlägg

Ring bara till dem där det är mycket namn med.

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
116 ms — ändringar (db)