webForumDet fria alternativet

Hundägare.

Småprat

5 svar · 424 visningar · startad av obelix

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg
Frågan#1

eftersom detta är ett forum som inte handlar om hundar så ställer jag en fråga om hundar, eller rättare sagt deras ägare här.

Hur kommer det sig att dom sk seriösa ägarna och uppfödarna är vad jag kallar rasrasister?

Tex, jag har en Schäferhane som är ca 75cm i mank, och vägde som mest 60-65kg utan övervikt.

Om man läser rastandarden så ska en hane vara mellan 60-65cm i mank.
Han ska väga ca 30-40kg.

Man kan säga att min hane är en smula storväxt

Om jag skulle ha vilja haft valpar efter honom så skulle det bli ett ramaskri från dom seriösa uppfödarna, detta eftersom han inte uppfyller rasstandarden

vad som är ännu värre i deras ögon är om man vill ha blandraser, då är man i deras kretsar, vad antikrist är för kyrkan...

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

men det är ju det samma med alla purister, vare sig det är hundar, hojar, fruntimmer eller whisky.
Har någon "skådat ljuset" kan det vara väldigt svårt att acceptera "avvikande" standard. Enkelt eller hur? ;)

Medlem sedan sep. 2000780 inlägg

Jag måste rekommendera http://www.jycke.se om du vill prata hundar. webForum-grundaren och numera hedersmedlemmen kjell har återuppstått i ny skepnad :)

Medlem sedan dec. 19997 740 inlägg

Du får väl be en taxtikägare så blir det nock bra. ;)

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

Razofish skrev:

Jag måste rekommendera http://www.jycke.se om du vill prata hundar. webForum-grundaren och numera hedersmedlemmen kjell har återuppstått i ny skepnad :)

:bire Tack för tipset...

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Det komiska med just Schäfer är det att dessa seriösa personerna som föder upp Schäfrar inte är överrens om hur den ska se ut exteriörmässigt.

Det finns två läger.
Dom som vill ha en rakryggad hund som funkar bra till bruks.

Dom som vill ha en hund med sk räkstjärt som finkar bra till utställning.

Dessa två grupper är lite i luven på varandra om hur en Schäfer ska se ut.

Jag brukar kunna reta upp dessa två grupperna (och då är dom minsan överrens ) genom att jag säger att jag har min vovve till sällskap.
Jag varken ställer ut eller håller på med brukshundstävlingar.
Då är jag, enligt dom, en sådan som förstör rasen.

Vad dom inte kan få in i deras huvuden, är det att jag aktviverar mina hundar själv.
Att jag inte är intresserad av att tävla på något sätt.

När dom sedan får veta hur pass mycket större han är, samt att han är till sällskap, så mer eller mindre kräver dom att jag inte ska ta valpar efter honom, det kan försöra rasen...

Dom ids inte ta reda på hur han är som hund, eller om han är frisk för övrigt.
Nu är han visserlligen kastrerad pga prostataförstoring, men han har ettor på hd, samt nått fel på ena bogleden...
(det är dessutom inte 100% klarlagt att hd-fel går i arv).

sedan har vad en seriös uppfödare sa en gång:
"Om en av hans hundar får en valp som avviker från rastandarden, så ska man antingen destruera eller strelisera hunden"
Med avvikelse menade han storlek, färg, päls (om hunden blev långhårig) m.m.

sedan om jag ska lägga in ett personlig omdömme när det gäller just Schäfrar, så föredrar jag dom storväxta.

Cavall är stor, vår tik som vi hade var endast runt 4cm lägre än cavall, men hon vägde lika mycket.

Min syster hade en hane som vägde lika mycket, men jag kommer inte ihåg hur hög han var.
Har även ett antal andra storväxta hundar jag har mött i mitt minne.
Dom har alla varit vackrare än "orginalen".

Och om jag inte har helt fel så var väl Schäfern större förr, än vad den är idag.

den ser defenitivt inte ut som den gjorde i början på 1900-talet iaf.

Sedan verkar det vara lite av en revulotion på gång i Schäfervärlden.
det finns dom som säljer stora kraftiga hundar och kallar dom för Tysk bergsschäfer

Medlem sedan dec. 1999757 inlägg

sedan har vad en seriös uppfödare sa en gång:
"Om en av hans hundar får en valp som avviker från rastandarden, så ska man antingen destruera eller strelisera hunden"
Med avvikelse menade han storlek, färg, päls (om hunden blev långhårig) m.m.

Nu har ju jag långt ifrån de kunskaper som behövs i ämnet men när det gäller Schäfer så tycks det finnas lika många modeller som övriga hundraser. Jag letade själv efter bl.a. en Schäfer och det varierar enormt beroende på upfödningsområde, alltså geografiskt. De schäfrar jag fastnade mest för är de nordfinska som är ganska storvuxna och ligger runt 70kg i vikt. Dessa liknar, i min tro, mer ursprunget och tycker den nordfinska rasen har avlats mer varsamt.
Nu blev det istället en Rottweiler för min del men samma dilemma finns i denna rasen. Min är ganska stor och ser, enligt svensk rasstandard, inte alls ut som den ska. Det beror troligen på att den har importblod i sig men liknar å andra sidan mer den ursprungliga rottweilern. Här i sverige är vi lite fina i kanten och vill bl.a. avla ner svansarna för inte vill man väl se rumpan på ett djur? Att det senare i leden kan resultera i problem med avföring diskuteras ganska sparsamt. Som med allt annat så finns det alltid olika åsikter och vill man ha en hund som ska lyckas på utställningar så får man köpa hund efter utseendet och se till att den följer den svenska modellformen.

Jag har dock märkt att allt flera rasuppfödare numera importera sina avelsdjur i avsaknad på bra råmaterial i Sverige. Det gäller t.ex. Dobermann och Rottweiler och förmodligen fler raser som ligger i minoritet. Tror att det är bra på sikt för raserna att få in lite nytt blod. Många populära raser, som t.ex. Schäfer, gynnas inte att av snabb avel som styrs av efterfrågan och därför blir det stora skillnader inom rasen. Även Golden, som ju snabbt blev populär, kan snart hamna i samma situation. Det är rasuppfödarna som säljer och därmed också har ett visst ansvar att ta, vilket många också gör. Pengar och efterfrågan bör inte styra hur en ras ska utvecklas.

266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)