webForumDet fria alternativet

Trike flygplan...?

Småprat

10 svar · 828 visningar · startad av Kitty

Medlem sedan feb. 2004190 inlägg
Frågan#1

Håller på att bygga ett flygplan, dvs ett ultralätt flygplan... men bygger detta utifrån ritningar och mått. så är det nån som stött på sådana nånstans, dvs mått eller ritningar på ett litet flygplan...

Det är ju ett litet flygplan med motorn bak och en trekantig vinge. Skall sy och bygga vingen själv och vore lättare om manhade lite mått och så...

mytrike.jpg
Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Har inga ritningar. Kan däremot nämna att jag har flugit med ett sådant plan. En klart skojig upplevelse. :) Man känner verkligen att man flyger på riktigt. Eventuellt skulle jag kunna höra mig för om ritningar på jobbet där det finns två trike-entusiaster. Men det får bli efter semestern om två veckor.

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

Är det inte en klar fördel att ha ritningar innan man börjar bygga :q :i

Hehe jo kan tänkas men har svårt att bygga saker med ritningar. Bygger helst utifrån hur det ser ut i verkligheten och ifrån huvet.. men ritningar underlättar så man har lite mått att gå efter...

Det löste sig ändå men har ett problem kvar. Letar efter en propeller med.... ej hittat någe alls asså.

Medlem sedan mars 2000542 inlägg

Vad ligger dessa plan på (kostnad)?

Medlem sedan sep. 2002252 inlägg

Hur vågar man flygga något som man själv byggt!?
Kan förstå att man vågar göra det om man är expert på området, men det låter det inte som att du är!

Att bygga saker som går på marken kan ajg nästan förstå, men går det fel i luften så går det illa!

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

supreme skrev:

Hur vågar man flygga något som man själv byggt!?
Kan förstå att man vågar göra det om man är expert på området, men det låter det inte som att du är!

Att bygga saker som går på marken kan ajg nästan förstå, men går det fel i luften så går det illa!

Såvitt jag känner till, måste även ultralätta plan besiktigas innan de får flyga. Alltså bör det inte vara någon större fara (relativt sett i alla fall). Får du chansen att hänga med någon på en flygning med ett ultralätt plan, kan jag bara rekommendera dig att övervinna eventuell rädsla. Det är definitivt värt det.

Man måste våga vettu... gör man aldrig det så kommer man aldrig nånvart...

Att köpa en komplett trike kostar ca 200 000, och bygger man den själv så kommer jag nog undan med 20 000 typ.. lite skillnad.

Japp, det stämmer. Dom skall besiktas om dom skall vara lagliga.. undrar nu om den skall va det hahaha...

Medlem sedan juni 200470 inlägg

Kitty skrev:

Japp, det stämmer. Dom skall besiktas om dom skall vara lagliga.. undrar nu om den skall va det hahaha...

Ta med en fallskärm på testflygningen. :e

hehe ja kanske det.. *ler* Eller en kudde under gumpen...

254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)