Hej! Jag ska kakla om ett kök, bara 3 rader över diskbänken. Jag har aldrig kaklat innan, så jag tar gärna emot lite tips om det är någon som gjort det innan. Är det det, eller vet ni någon stans på internet där man kan hitta info?
MVH Erik
8 svar · 1 594 visningar · startad av eriks
Hej! Jag ska kakla om ett kök, bara 3 rader över diskbänken. Jag har aldrig kaklat innan, så jag tar gärna emot lite tips om det är någon som gjort det innan. Är det det, eller vet ni någon stans på internet där man kan hitta info?
MVH Erik
Kladda på fix, på med plattor och sen kladda på fog. Fixet ska inte vara så löst att plattorna glider ned. Svårare än så är det inte om du har ett slätt underlag och ska sätta plattorna i linje. Allt står på respektive materialförpackning.
Ifall du inte vet hur du ska göra än så kan jag berätta hur du ska göra...
jobbar nämligen som plattsättare och sätter kakel varje dag..
...är det typ såhär du menar... jag håller på å bygger lägenhet i datorn... :)
glöm inte en bra kakelskärare... kolla på nätet, blir det några problem så ring Martin Timell... :)
Det finns färdigblandade kakel-lim/-fix så slipper man att blanda själv. (Optiroc/maxit har det vet jag, Ardex kanske har men är inte säker)
Du kan alltid öva på en bit spånskiva/gipsskiva innan du gör det skarpt med vanligt enkelt vitt kakel 15*15 cm vilket inte är allt för dyrt ~5 kr plattan på mitt jobb.
Esen (och alla ni andra som vet). Hur länge ska man vänta från man har satt upp plattorna tills man fogar? läste 12 timmar nån stans, måste man vänta så länge??
Måste man ha en speciell visp för att vispa fixet och foget, eller kan man vispa med en träslev? Dvs, hur jämnt måste det bli??