webForumDet fria alternativet

muntligt avtal! lägenhetsköp??

Juridik

5 svar · 821 visningar · startad av eddy1

Medlem sedan aug. 2001969 inlägg
Frågan#1

Hej på er!
Nu behöver jag råd en en konstig situation!

det var runt den 25 juni jag slöt ett muntligt avtal för köp av en lägenhet.

Vi kom överens om ett pris och att ägaren ska ha kvar lägenheten juli ut. Så överlämnandet skulle göras 1 augusti..

i mitten av juli var jag och tittade lite på lägenheten för ta lite mått m.m. Jag hade då med min far vid det tillfället!

Under besöket så frågade ägaren om jag skulle ha en frysbox som fanns i lägenheten (denna skulle han kasta annars). Men jag sa at den kunde stå kvar om han inte skulle ha den. Sagt och gjort så blev det..

Sen frågade han även i när min far var närvarande om jag ville kom in tidigare än 1 augusti, för det kunde jag få om vi delade på hyran för juli!
Jag svarade då att detta inte var aktuellt!

Allt var bra då fram tills idag.

Vi talades vid per telefon om att vi skulle skriva avtal hos HSB den 26 juli. Ingen konstigt, men när jag frågade om lägenheten var tom och städad, han sa att det var så förutom frysboxen som var kvar och en spis som som står på vinden...

Spis? frågade jag.

Fick till svar: den sa du ju att du ville kvar! (en gammal spis! samt att det redan finns en spis i lägenheten!)

Till svar fick han: nej så var det inte sagt.

Jo då , enligt ägaren har jag sagt att jag ska ha den.

Hur som helst, han lätt lite grinig. sa hej då och la på luren.. Sen ringer han en halvtimen senare och säger endast: "Jag vill häva köpet"

Anledningen till detta var att jag hade ändrat mig så många gånger enligt han. Jag hade enligt han sagt att jag ville ha kvar spisen, vilken jag inte sagt.
Sedan menade han även på att i början av juli när vi talades vid så hade jag frågat om jag fick komma in tidigare i lägenheten! Och på den punkten hade jag några dagar senare ångrat mig på!

Vilket också är skitsnack!

Så nu undrar jag hur jag går tillväga?
Muntligt avtal är ju bindande!
Vart vänder man sig i en sån här situation?

vad krävs för att kunna bryta ett muntligt avtal??

tacksam för råd??

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

Har du betalat än?

Du har inget kvitto?

Kom på en sak till.
Har du vittnen?

Medlem sedan aug. 2001969 inlägg

Vi ska skulle ju skriva och göra upp köpet hos HSB nu på måndag den 26! och nycklarna ska jag få den första!

när vi var upp i lägenheten runt den tionde

Sen frågade han även när min far var närvarande om jag ville kom in tidigare än 1 augusti, för det kunde jag få om vi delade på hyran för juli!

Jag svarade då att detta inte var aktuellt!

så där har ju vittne på vad som var sagt! det var ju ett argumt till varför han skulle häva köpet! Håller ju inte!

Andra argumentet var ju att han skulle lämna en spis på vinden!
Vilket inte var sagt...

har även vittne från den dagen vi gjorde upp köpet per telefon!!

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Flyttar tråden från Caféet då den verkar ha ett seriöst syfte.

Medlem sedan aug. 20002 272 inlägg

Muntligt avtal gäller tyvärr inte vid köp av bostad.
Jag själv gick på samma nit i november förra året :(

Läs om avtal på konsumentverkets hemsida

I speciella fall krävs skriftliga avtal, till exempel när man köper en fastighet eller en bostadsrätt.

Det är därför man ska skriva med ägaren DIREKT när man kommit överens!

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Men att köra bort en spis till en återvinningsstation kan väl inte vara så bökigt - om du accepterar spisen kanske han blir på bättre humör och går med på det andra igen? :)

281 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
153 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)