webForumDet fria alternativet

35 år sen ett litet steg blev ett stort kliv!

Småprat

12 svar · 912 visningar · startad av Jupiter

Medlem sedan jan. 2004618 inlägg
Frågan#1

Klockan 22:17:40 imorgon kväll är det 35 år människan för första gången landsatte en bemannad farkost på månen. Några timmar senare klockan 03:56:15 den 21 juli är det 35 år sen N. A. Armstrong blev den första människan att sätta sin fot på månen.

Så har 35 år senare är månen hettade än någonsin med både USA, Europa, Japan och Kina åter igen siktar på att åka till vår närmaste granne i rymden.

Medlem sedan nov. 20018 492 inlägg

Det skulle vara så mäktigt att åka dit! Speciellt att få se moder jord ur det perspektivet skulle vara en extremt häftig upplevelse. :)
Är väl bäst jag sätter igång och pluggar så jag blir miljonär nån gång och kan åka dit på rymdsemester. ;)

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

För övrigt har jag träffat den andre människan på månen.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

tydal skrev:

För övrigt har jag träffat den andre människan på månen.

Träffade du honom på månen? :q

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Jag vet, jag bad om det. Nej, men det var i Florida faktiskt, för åtta år sen.

Medlem sedan sep. 20002 921 inlägg

Vet att jag är lite sen.. men för ett par år sen gick det en dokumentär om att allt bara var en bluff med att människan landat på månen. Men jag har inte sett den förräns för ett par veckor sen. Så hur är det? firar vi att det är 35 år sen vi råkade ut för världens största bluff?

eureca skrev:

Vet att jag är lite sen.. men för ett par år sen gick det en dokumentär om att allt bara var en bluff med att människan landat på månen. Men jag har inte sett den förräns för ett par veckor sen. Så hur är det? firar vi att det är 35 år sen vi råkade ut för världens största bluff?

Jag såg den där dokumentären. Det var ungefär som den om Konspiration 58, dvs en parodi på konspirationsteorier. Alltså, dokumentären var en bluff (om än med glimten i ögat). Månlandningen var ingen bluff.

Medlem sedan apr. 20012 266 inlägg

eureca skrev:

Intressant läsning angående "bluffen", http://www.ufo.se/fakta/artiklar/moon.shtml

Om några timmar är det exakt 35 år sen N. A. Armstrong och E. Aldrin utförde människans första månpromenad. Under dessa 35 år har vi utfört ytligare 7 månfärder, byggt ett flertal rymdstationer, skickat upp teleskop. Rymdforskningen har även hjälp till att driva den tekniska utvecklingen framåt. Instrument som i första hand utvecklades till att användas i rymdteleskop har med framgång används i medicinsk utrustning.

Under de senaste 35 åren har vi skickat upp satelliter som kartlägger vår planet och hjälper oss att förutspå oväder och naturkatastrofer så att man kan sätta i hjälp tidigare och snabbare. Satelliter hjälper oss även att hålla koll på olagliga avverkningar av regnskog och andra viktiga naturområden.

Vad de kommande 35 år har att bjuda på vet vi inte. Det enda man kan säga med säkerhet är att även om vi landsätter människor på Mars kommer den första månlandningen vara i en klass för sig. För när det stod klart att vi kunde åka till månen och tillbaka är det bara en tidsfråga innan människan kommer färdas längre ut och längre bort.

Jag vill avsluta med två minnesvärda citat:

"Människan kommer inte alltid bli kvar på jorden. Sökandet efter ljus och rymd kommer att leda henne bortom atmosfärens gränser. Först tveksamt, men sedan för att erövra hela universum."

"Det var därför vi for till månen. Vi for inte dit för att erövra den eller bara för att slå ryssarna. Visst ville vi få svar på vetenskapliga frågor som upptagit oss sen mänsklighetens gryning. Men först och främst for vi till månen för att se om vi kunde resa dit. För om vi kunde det - om vi kunde resa från jorden till månen - så finns hopp för oss alla, eftersom vi kunde klara vad som helst."

/red. fixade sista citatet. Mitt minne är inte var det har varit ;).

Medlem sedan dec. 19998 577 inlägg

Borde inte den personen som filmade Armstrong ha varit först att gå på månen? Eller var det en riggad kamera på farkosten?

Vide skrev:

Borde inte den personen som filmade Armstrong ha varit först att gå på månen? Eller var det en riggad kamera på farkosten?

Det behöver inte nödvändigtvis vara Armstrongs första steg som är på bild.

UlfT skrev:

Vide skrev:

Det behöver inte nödvändigtvis vara Armstrongs första steg som är på bild.

Kameran satt fast på månlandarmodulen och Armstrong fällde ut den när han stod på stegen och innan han gick ner på månytan. Med andra ord var han först och hans första steg på månen finns på film.

En uppäten glass till den som kan lista ut vad jag satt och titta på i två och en halv timme i natt (en ledstråd, det var inga vuxenfilmer ;).)

Medlem sedan mars 20033 686 inlägg

På en fest hos Stephan Rössner vidrörde en astronaut mig när jag snokade bland lågkalorimaten och den smaksatta Lokan. HAn hade tydligen åkt runt månen 2 gånger.

Det var lite grymt.

För övrigt är rymden något som fascinerar mig väldigt. Det är så mäktigt på något sätt.

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
116 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)