webForumDet fria alternativet

Fraktkostnad

Konsumentråd

15 svar · 592 visningar · startad av AndreasC

Medlem sedan mars 20011 964 inlägg
Frågan#1

Ska skicka en RGB-kabel. Jag kollade på posten.se efter det billigaste alternativet och kom fram till att Lätt Inrikes skulle kunna fungera bra. Det kostar 29.90, men jag tycker det är lite mycket det med. Finns det ingen billigare alternativ?

Medlem sedan maj 20021 466 inlägg

Brev?
Hur mycket väger kabeln?

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Flyttar tråden från Caféet eftersom den verkar vara seriös. :)

Kan du inte bara komma över ett vaderat kuvert och sätta på ett frimärke för en tia? Inte fair play mot Posten, så det är ju upp till dig. ;)

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Lägg kablen i ett kuvert, skriv din adress som mottagare, den som skall ha den som avsändare, frankera inte. Har du tur får den som skall den brevet, har du otur får du det och får lösa ut det. :)

Va smart Nicrosoft :) Det där skulle jag definitivt inte ha kunnat komma på bättre själv :) Jag förstår att du skämtar men det skulle likväl kunna fungera, men jag vil att det ska gå rätt till dock. Annsr hade jag kunnat testa.

Om jag fixar ett vadderat kuvert då som du säger Dryden och frankerar med 10 kr. Det skulle fungera? Men vaddå fair play mot posten, menar du att de inte får sina vadderade kuvert sålda då eftersom jag använder mitt eget?

Nej, jag menar att du frångår den prissättning som Posten satt på brev/paket. Min egen erfarenhet säger mig dock att det inte är några problem att skicka exempelvis tre-fyra CD-fodral i ett vadderat kuvert och frankera för en tia. Sedan hänger det ju på hur skrymmande kabeln är också.

Kabeln borde inte vara mer skrymmande än 3-4 CD-fodral, om man rullar ihop den och ser till att den inte sticker upp så mycket på höjden så ska det nog gå bra. Vart kan man köpa vadderade kuvert isåfall? Har inga hemma.

Köp dem på Posten. :P ;)
Är osäker på var man kan köpa dem i övrigt.

Vet inte om man kan köpa utan porto men kan ju kolla. Annars hittade jag två grossister för emballage men jag vet inte om man måste vara företagskund där. Jag skickade ett mail till dem var iallafall.

Medlem sedan aug. 20002 975 inlägg

Vad du köper ditt emballage är fullständigt ointressant för posten.

Det gäller för dig att uppfylla villkoren för brev.
Alltså Längd<600mm, Tjocklek<100mm och Längd+Bredd+Tjocklek<900mm.

Uppfyller du detta krav så kostar det 11 kronor om vikten understiger 100g, 22 kronor om den understiger 250g o.s.v..

http://www.posten.se/villkor/pris_fakta/pdf/AKPorto_ODRa3_04.pdf

AndreasC skrev:

Vet inte om man kan köpa utan porto men kan ju kolla. Annars hittade jag två grossister för emballage men jag vet inte om man måste vara företagskund där. Jag skickade ett mail till dem var iallafall.

Posten måste väl ha ofrankerade vadderade kuvert? Det är jag nästan helt övertygad om.

Medlem sedan jan. 2003573 inlägg

Hade. Posten är inte vad Posten var, på gott och på ont.
Jag vore mer förvånad om de har kvar det .....

/M

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Postens egna vadderade kuvert brukar säljas inklusive porto och vara ganska dyra. Själv brukar jag handla mina jiffypåsar på Kontorab.

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg

Är det inte värt att betala 29.90 för att slippa all denna problem med joxande och fråga gossister om man får köpa vadderat kuvert osv. En 20 lapp för att göra det lätt för sig är ganska bekvämt i min ringa mening. (måste endå betala 10kr i frankering, så är det en 20 lapp som diffar)

Medlem sedan dec. 2002841 inlägg

Jag har aldrig skickat i något paket någon gång. Väger kablarna under 1 kg ska det väl inte vara några problem?

Själv brukar jag spara på gamla fina stötsäkra kuvert man fått från folk. Bara att stryka det gamla namnet och skriva det namnet man ska skicka det till, väga det på en brevvåg, köpa frimärken (brukar räcka med 2-3 st.) och sedan lägga det i brevlådan kvarteret bort.

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)