Efter stora rubriker i tidningarna om busrigningarna från utlandet så har jag fått reda på att mobilnummer går att kolla upp på nätet enkelt. t.ex. Eniro
Samtidigt som det är väldigt bra när man behöver få tag på någon så känns det som att tiden tills diverse företag börjar spamma på mobilen är ganska kort.
Jag får alldeles för många samtal på hemtelefonen där folk vill att jag ska byta abbonemang, skänka pengar etc. vilket jag kan leva med då jag har ett alternativ att helt enkelt inte svara på hemliga nummer eller nummer jag inte känner igen.
Mobilen har jag ofta headset på och svarar alltid utan att se efter vem det är som ringer. Om jag då skulle bli jagad på mobilen av dessa företag som vill pracka på mig alla möjliga saker så skulle jag bli galen.
Visserligen borde det gå att ordna ett nytt mobilnummer och göra det hemligt. Men som jag förstog det tidigare så var det bara mobilnummer som man registrerade som kunde sökes fram på nätet eller i telefonkatalogen. Nu krävs inget, utan mer tvärtom.
För mig är mobilen något som bara utvalda vänner har numret till så de kan nå mig direkt.
Hur känner ni andra för det här?
Är det ok att era mobilnummer ligger ute publikt, är det ingen skillnad för er mot hemtelefon, eller tycker ni som jag att det känns inkräktande?
Jag hittade ingen annan tråd om detta så därför skapade jag den, hittade ingen platsande ställe att lägga tråden på förutom här.
Nu ska jag surfa till vodafone för att se om jag kan få hemligt nummer.
Jag vill ha mitt mobilnummer hemligt, jag delar ut det till de jag vill ska ha det.
Har dock inte blivit uppringd av nån av dessa ÄN, men för ca 4 år sen vr det alltid några skåningar som ringde men det var inget allvarligt i det, fulla privatpersoner..
Om ni kollar på https://www.Hitta.se så skall ni se att den inte bara talar om vart ett mobilnr går utan tom pekar ut det på en karta.
Jag vet var din brevlåda bor, får en ny innebörd.
Om ni kollar på https://www.Hitta.se så skall ni se att den inte bara talar om vart ett mobilnr går utan tom pekar ut det på en karta.
Den visar bara var abonnemangs innehavaren bor, inte var själva mobilen finns. :)
Den visar bara var abonnemangs innehavaren bor, inte var själva mobilen finns. :)
Eniro har samma "kart" funktion.
Hmm, den visar ju inte alls rätt plats... den visar ju fel på ca 2-3km fel, iaf på morsan o farsan. Både när jag söker på mobil o fast
Hur känner ni andra för det här?
Är det ok att era mobilnummer ligger ute publikt, är det ingen skillnad för er mot hemtelefon, eller tycker ni som jag att det känns inkräktande?
Jag vill verkligen inte bli störd på mobilen! Det som är skönt med den att den än såläng einte får några reklamsamtal...
Eniro har samma "kart" funktion.
Hmm, den visar ju inte alls rätt plats... den visar ju fel på ca 2-3km fel, iaf på morsan o farsan. Både när jag söker på mobil o fast
För mitt nummer var Eniro närmare sanningen. Fast Hitta.se var inte mer än 50 meter fel, så inget av alternativen var ju direkt dåligt.
Att mobilnr finns på Hitta.se och Eniro kommer knappast leda till att telemarketingföretag börjar ringa tillmobiler - de skaffar inte sina nummer så. Blir inte så kostnadseffektivt att låta någon damsuga hitta.se på mobiladresser i rätt målgrupp...
Ditt mobilnr har dessutom kunnats köpas länge från Teleadress...
Jag har mitt mobilnr. liggande på en hemsida och har inte haft något problem. Jag har samtidigt lagt ut min mobil på både eniro och hitta. Tycker de är en bra service och då ska den vara väl uppdaterad.
Är det någon som vill ha tag på mig så fixar de det på något sätt ändå!
Tror inte försäljning till mobilkunder är någor man vehöver oroa sig något alls för! :OO
Har aldrig fått något samtal på mobilen från försäljare, fast den är publik.
Däremot är mitt hemnummer registrerat hos NIX så jag slipper få alla dessa samtal hem.
301 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e