webForumDet fria alternativet

Kameraövervakning i privat trädgård

Juridik

20 svar · 1 991 visningar · startad av annesophie

Medlem sedan juni 20012 236 inlägg
Frågan#1

Hej,

Jag har problem...

En hundägare, vet dock ej vem, tycker att min fina gröna trädgård ser ut som en rastplats. Varje dag hittas där små läskiga högar från hund.

Eftersom hundar normalt inte springer lösa och det inte bor några hundar i direkt anslutning till mig som jag kan misstänka måste jag anta att hundägaren rastar sin hund och medvetet låter denne utföra sina behov på min gräsmatta. :bla x(

Nu har jag fått nog av att plocka upp efter denna hund och har en plan som jag hoppas iallafall avskräcker hundägaren lite.
...för jag behöver väl inte nämna vad jag ska göra med all hundskit när jag väl får tag på ägaren? :OO

Jag har en övervakningskamera, en dummy sådan, men ändå...en mycket realistisk kamera som rör sig och blinkar och så.
Tänkte sätta upp den med en skylt.

Vill bara få bekräftat av er att det är ok att sätta upp en dummy-kamera som överblickar min egen tomt.
Vet att det finns regler för riktiga kameror men inte om det finns regler för dummy-kameror.

Help!

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

elstängsel? *muhahhaha* §e §jr

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

Hyr en liten unge med luftgevär eller en painball puffra annars... §jr :birp

Medlem sedan maj 2004693 inlägg

stoffe-2k skrev:

elstängsel? *muhahhaha* §e §jr

varför inte en fejk elektrisk katt så att hunden och kanske husse (beroende på koppeltypen) får en liten överraskning ;)

obelix skrev:

Hyr en liten unge med luftgevär eller en painball puffra annars... §jr :birp

Vaddå liten unge? Jag skulle mer än gärna lägga mig på lur med mitt luftgevär. Ingen dum idé faktiskt (*noterar* hämta luftgevär hos päronen).

Kanske skulle jag ta och bygga ett älg-torn också? Eller är det för mycket kanske? ;)

Tillbaks till topic era tramsare! ;)

Medlem sedan aug. 20011 946 inlägg

Vad jag läst på andra forum om detta så verkar det vara ok om den inte filmar utanför tomgränsen. Nu filmar ju inte din variant men om du vinklar den så man ser att den håller sig inne hos dig så borde det vara ok. DOck har jag ingen 100%:ig källa på detta.

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

staket ?

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

En "dummy" kan väl knappast vara olaglig, det är ju inte precis något brott mot någons integritet att dom blir skrämda av en kamra ;)

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

en mycket realistisk kamera som rör sig och blinkar och så.

Du tänker med andra ord sätta upp en lampa som rör sig lite och din lampfot är ganska snarlik ett kamerahus? Hur kan det vara olagligt?

Medlem sedan jan. 20014 973 inlägg

Varför inte en björnsax? Olagligt eller ej, det löser dina problem.

Ah, det är skönt att veta att man alltid kan få seriösa svar här på WF. :OO ;) :birp

Tack killar. Jag misstänkte att det var ok, men ville bara kolla. Efter Sirpans svar så känner jag mig nu helt trygg med min blinkande lampfot. ;)

Ha det!

annesophie skrev:

Ah, det är skönt att veta att man alltid kan få seriösa svar här på WF. :OO ;) :birp

Tack killar. Jag misstänkte att det var ok, men ville bara kolla. Efter Sirpans svar så känner jag mig nu helt trygg med min blinkande lampfot. ;)

Ha det!

Jag var seriös med luftgeväret iaf... §e

Medlem sedan jan. 20032 356 inlägg

Övriga frågor
För seriösa diskussioner som inte passar i något annat forum.

Vill inte vara någon "mini-polis" på wF. Tycker dock att frågor som ställs i forumet för övriga frågor, bör få seriösa svar, då det är forumets mål och mening??

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Riktiga kameror behöver man väl inte ha tillstånd för om de bara fångar den egna lägenheten exempelvis och inte filmar genom ett fönster ner på en gata, så jag tror nog att en äkta kamera riktad enbart på den egna gräsmattan också är laglig, om än lite i gråzonen. ;)

Medlem sedan nov. 20016 480 inlägg

Passa så ingen snor den bara ;)

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Jag tror du får använda riktig kamera tom bara det finns en liten skylt på lämligt ställe som talar om att området är övervakat, krävs inga tillstånd längre har jag för mig.

Vi har kameror på jobbet, men inga speciella tillstånd..

bassebhu skrev:

Passa så ingen snor den bara ;)

Hon får ha en kamera som övervakar kameran...

Medlem sedan feb. 20032 532 inlägg

Men de visade ju på tv förut några ungdomar som webcam:ade ett skatbo o sände på nätet, då lär vel du kunna göra nåt liknande å då ser du ju även VEM som gör detta så kan du säga till honom personligen.
Du behöver vel inte lägga ut det på nätet utan spar det bara för dig själv eller så låter du oss wF:e åxå kolla.

Du kan ju ha tur att när du sitter vid datorn ser personen live o springer ut och gör något ... vad som helst.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Det finns väl videokort som kan starta en inspelning om något ändrar innehållet i kamerabilden? Då tar du snart skiten!

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Lasp skrev:

Det finns väl videokort som kan starta en inspelning om något ändrar innehållet i kamerabilden? Då tar du snart skiten!

Motion detector! :e Alla webcamera-program har den funktionen. ;) (nästan)

267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)