Idag har jag fått uppdraget att laga min mat själv. Problemet är att jag inte har en aning om hur jag skall göra. På menyn står det: Spaghetti och köttbullar. Så skriv nu fina steg-för-steg- guider om hur man lagar till denna maträtt! :D
400 g köttfärs
0,75 dl ströbröd
2 dl mjölk
1 tsk salt
1 krm svartpeppar, malen
2 msk gul lök(ar), finhackad
1 st ägg
smör, att steka i
Tillagning:
1. Blanda ströbrödet och mjölken. Låt svälla minst 10 min.
2. Tillsätt resten av ingredienserna och rör till en smidig färs.
3. Fukta händerna med kallt vatten och forma färsen till köttbullar. Lägg köttbullarna på en vattensköljd skärbräda.
4. Bryn dem, några i taget i smör. Skaka stekpannan så att köttbullarna blir jämnt brynta. Minska värmen och efterstek utan lock i 3-5 min. Skaka då och då.
Hur du gör med Spaghettin får du lista ut själv det orkar inte jag beskriva ;)
OK
1. Gå till närmsta handlare, införskaffa mama scans färdigstekta köttbullar
2. Öppna paketet med en kniv, lasssa upp dem på en tallrik
3. In med dem i micron och kör på högsta effekt tills det fräser fint om dem.
Egentligen var det meningen att jag skulle använda färdigstekta köttbullar, men nu blev jag lite sugen på att tillverka mina egna.
Jag återkommer med resultatet. :h
Egentligen var det meningen att jag skulle använda färdigstekta köttbullar, men nu blev jag lite sugen på att tillverka mina egna.
Jag återkommer med resultatet. :h
Mina "köttbullar" gick inte att rulla, splittrades, brände fast i stekpannan, smakade bäver och åkte direkt i soppåsen. Jag måste vara världens sämsta kock! :bla
Och kom inte med en massa spydiga kommentarer nu; jag känner mig nästan lika uppretad som när jag misslyckades med att koka nudlar... :bla ;)
Kan meddela att köttbullarna blir mycket godare om man värmer dem i stekpanna istället för mikrovågsugn.
Jag är vidare förvånad över trådens existens över huvudtaget. Att laga trådskaparens måltid måste vara det lättaste som finns, framförallt om man köper färdiglagade köttbullar. Men ja, det är ju en annan historia. ;)
Jag är vidare förvånad över trådens existens över huvudtaget. Att laga trådskaparens måltid måste vara det lättaste som finns, framförallt om man köper färdiglagade köttbullar. Men ja, det är ju en annan historia. ;)
Det må vara det lättaste som finns, men det är ändå alldeles för svårt för mig. :p ;)
Mina "köttbullar" gick inte att rulla, splittrades, brände fast i stekpannan, smakade bäver och åkte direkt i soppåsen. Jag måste vara världens sämsta kock! :bla
Och kom inte med en massa spydiga kommentarer nu; jag känner mig nästan lika uppretad som när jag misslyckades med att koka nudlar... :bla ;)
Då får du väl köra på mama scans i fortsättningen, eller käka på närmsta korvmoj! :i
Lite teorier, du hade inte arbetat med färsen ordentligt. Rör den ordetligt och "knåda" den gärna med händerna. Hoppas du använde lite smör i stekpannan, annars borde det tillsammans med att inte ha plattan på max när man steker lösa problemet med fastbränning.
Skaffa Vår kokbok -den är bra för nybörjare. När du lärt dig grunderna rekommenderar jag att du köper tex första kokboken av Jamie Oliver ("Nakna kocken") och testar något enkelt recpet där.
Ge inte upp! Att kunna laga mat är aldrig fel.
264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2