webForumDet fria alternativet

Mystiskt missat samtal

Mobiltelefoner

35 svar · 3 787 visningar · startad av Kristianstad · sida 2 av 2

Frågan, av Kristianstad

Det ringde i min mobiltelefon en signal. Telefonnummer: \+2463532800 Kikade på landsnummer i telefonkatalogen. Landet var Diego Garcia. Mycket märkligt. Fler som fått sånna skumma uppringda nummer?

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Usch, jag lider med de stackarna på Telias kundtjänst som kommer bli nerringda på grund av detta... :l

Medlem sedan jan. 20032 356 inlägg

Problemet är väl att dagens nya teknik inte riktigt håller säkerhetsmässigt, då det är alldeles för lätt att drabbas av brott som dessa? Vänliga själar har lånat ut sina mobiler till "nödställda" ungdomar, som sedan använt telefonen för att fylla sina olika konton på diverse olika sajter.

Tycker som så många gånger tidigare att säkerhet och trygghet för användaren måste komma före en massa nya funktioner och hippa möjligheter, när ny teknik utvecklas.

Medlem sedan juni 200470 inlägg

"Telia valde efter ett krismöte att spärra det aktuella numret för mobiltelefoni. "

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=286914&previousRenderType=6

Medlem sedan juli 20021 523 inlägg
Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Jag kan inte för mitt liv förstå varför folk måste ringa upp nummer de inte känner igen bara för att det står att man har ett missat samtal... "Det är någon som ringt till mig från det här numret..."

Var det något ringer de väl igen?

Jag tycker att folk får skylla sig själva lite grann faktiskt. :)

Medlem sedan juli 20021 523 inlägg

@nders skrev:

Jag kan inte för mitt liv förstå varför folk måste ringa upp nummer de inte känner igen bara för att det står att man har ett missat samtal... "Det är någon som ringt till mig från det här numret..."

Jag tycker att folk får skylla sig själva lite grann faktiskt. :)

Så gör jag alltid, om dom vill nåt får dom f*n ringa upp igen :e
Plus att jag tjänar bonus och slösar inte ett öre §e

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Jag är på snabelns sida. Även om det är ett för mig bekant nummer så får de ringa upp igen. Och det gör de om det är något viktigt det gäller. Jag sitter och funderar lite här hur folk funderar som ringer upp ett okänt utlandsnummer. Det är väl nästan självklart att det kommer kosta skjortan att ringa upp då, oavsett det är ett bluffnummer eller ej?

Medlem sedan dec. 20003 887 inlägg

Just Diego Garcia och ett land som heter Aruba är ökant för sina modemkapare och vållar rätt stora bekymmer för alla kundtjänster till företag som har modem- och telefonitjänster.

När det gäller ett missat samtal är jag också helt på snabelns sida.

Att modemkapning är så pass vanligt anser jag beror på alldeles för dålig kunskap om modem, så dom som blivit kapade får delvis skylla sig själva. Det är dock också företagens fel som inte skickar med typ en varningsbroskyr (det kanske dom gör nuförtiden, men det var länge sedan jag behövde besvära mig med modem).

Medlem sedan juli 2004181 inlägg

@nders skrev:

Jag tycker att folk får skylla sig själva lite grann faktiskt.

troligtvis av samma anledning som folk öppnar attachments till mail som de inte har en aning om vem avsändaren är... de är bara glada att de fått mail...

Engine^ skrev:

Att modemkapning är så pass vanligt anser jag beror på alldeles för dålig kunskap om modem, så dom som blivit kapade får delvis skylla sig själva.

@nders skrev:

Jag tycker att folk får skylla sig själva lite grann faktiskt.

Många av de som är intresserade av mobiltelefoner och datorer, tycker förstås att det är ganska självklart att man inte ska ringa upp ett utlandsnummer via mobilen, eller ladda ned program på datorn hur som helst. Men för den som kanske har mobilen som ett redskap i största allmänhet, eller surfar med sitt moden någon timme i veckan, kan man inte kräva att de ska ha samma kunskap eller förståelse för den teknik de använder. Det räcker med att se på TV-programmet "PLUS" för att förstå att många, både yngre och äldre, inte riktigt hänger med i utvecklingen när det gäller användandet av dagens teknik, och lätt blir offer för lurendrejare. Alla har vi våra olika kunskapsområden.

Utifrån det tycker jag inte att man ska säga att en drabbat person får skylla sig själv. Både vad gäller hanteringen av detta telefonnummer, och hanteringen kring modemkapning, så finns det en person i andra änden som uttnyttjar användarens bristande kunskper till att tjäna pengar på ett oärligt sätt. (Alla gånger räcker det inte heller med kunskap, man kan bli lurad i alla fall.) I många fall har exempelvis personer som lånat ut sin mobil till vad de tror varit nödställda ungdomar, fått betala hundratals kronor då ungdomarna passat på att tankat sina olika konton på diverse olika webbplatser, med den lånade mobilen.

Alla har vi som sagt olika kunskapsområden, och ingen ska behöva skylla sig själv, för att man råkar ha lite bristande kunskap inom ett eller annat område.

Resonemanget om att offret får skylla sig själv på grund av en eller annan anledning är ett nytt fenomen i samhället, som jag tycker är lika skrämmande som verklighetsfrånvarande. Lantisen får skylla sig själv som gick ned i tunnelbanan efter klockan 23 en fredagskväll, den 15-åriga flickan får skylla sig själv som både var lättklädd och berusad, villaägaren får skylla sig själv som inte hade larm på villan, osv.

Har man utsatts för en eller flera bedragare/lurendrejare, som det rör sig om i detta fall och fallen med de så kallade modemkapningarna, så ska man naturligtvis som offer inte tjäna att man får skylla sig själv som inte hade tillräckliga kunskaper eller tillräcklig erfarenhet i ämnet. Fördömandet och skuldkänslorna ska läggas på "förövaren" och inte på offret, som säkerligen känner sig både dum och korkad, och som säkerligen redan har tillräckligt med skuldkänslor för det inträffade.

Förr i tiden kunde man ringa "mottagaren betalar" från telefonkioskerna. (Det kanske man kan nu oxå?) När man då svarade i andra änden, så fick man höra en röst som meddelade att det var mottagaren som betalade samtalet, och sedan fick man möjligheten att tacka ja eller nej till att ta emot samtalet. Skulle inte det vara en tjänst som teleoperatörerna skulle kunna erbjuda, och som skulle kunna hjälpa användarna i fall som detta? Ringer man ett utlandssamtal eller ett betalsamtal, så får man först lite snabbt höra en röst som säger något i stil med: "Detta samtal kostar X antal kronor i minuten.".

Det finns ju obligatoriska prisuppgifter på i stort sätt samtliga tjänster i samhället, men inte alltid då man slår ett telefonnummer. Varför inte? Var väl ingen dum idé?

Det här, det blev långt det. ;) ;)

Medlem sedan dec. 2002536 inlägg

Blårand,
Jag tycker inte att detta med telefonsamtalet har med att göra hur tekniskt kunnig man är. Jag får ibland samtal från människor som ringer och säger "Du har ringt mig!". Jag talar artigt om att jag inte alls har ringt personen i fråga men får höra att det har jag visst gjort. Senare visar det sig att någon annan har lånat telefonen och ringt denna person utan att få svar.

Sådant där irriterar mig. Vem ringer upp varenda nummer på nummerpresentatören? På företag visas dessutom ofta växelnumret trots att det är Johan på plan 3 som ringt.

Jag säger inte att dom får skylla sig själva men att de bör... se över sina rutiner.
Dom får dock skylla sig själva om dom ringer mig eftersom jag inte är fullt lika trevlig vid sådana här samtal längre. ;)

sorhh skrev:

Blårand,
Jag tycker inte att detta med telefonsamtalet har med att göra hur tekniskt kunnig man är. Jag får ibland samtal från människor som ringer och säger "Du har ringt mig!". Jag talar artigt om att jag inte alls har ringt personen i fråga men får höra att det har jag visst gjort. Senare visar det sig att någon annan har lånat telefonen och ringt denna person utan att få svar.

Detta har hänt mig med, och det är aningen irriterande, och jag har själv lite svårt att förstå hur en person kan ringa upp en annan person och säga: "Du har rint mig, det ser jag på min display", då det som du säger likväl kan vara en kamrat som lånat telefonen i något ärende.

Att man agerar på ett märkligt sätt är en sak. Att man som normalanvändare av en mobiltelefon, inte inser att man kan bli "plockad" på ett visst antal hundra kronor på grund av att man ringer ett samtal, är en helt annan sak. Denna typ av "bluff" drabbar ofta äldre som inte alltid förstår dagens teknik, och yngre som saknar livserfarenhet och ännu inte förstått att alla vuxna inte alltid har goda avsikter.

Att man saknar kunskaper om dagens teknik, eller att man saknar tillräckliga livserfarenheter för att genomskåda en "bluff" innebär inte att personen i fråga får skylla sig själv. De har blivit lurade, och ska varken behöva bära ansvaret eller skammen för det inträffade.

Medlem sedan dec. 2002536 inlägg

Blårand skrev:

Att man agerar på ett märkligt sätt är en sak. Att man som normalanvändare av en mobiltelefon, inte inser att man kan bli "plockad" på ett visst antal hundra kronor på grund av att man ringer ett samtal, är en helt annan sak. Denna typ av "bluff" drabbar ofta äldre som inte alltid förstår dagens teknik, och yngre som saknar livserfarenhet och ännu inte förstått att alla vuxna inte alltid har goda avsikter.

Jo, jag kan köpa det. Tyvärr kan jag tänka mig att en stor del av de lurade varken hör till den äldre eller yngre generationen.
Kanske skulle folk behöva informeras om riskerna. Å andra sidan får man hoppas att "folk" är lite street-smarta och lär sig av sina och andras misstag.

sorhh skrev:

Å andra sidan får man hoppas att "folk" är lite street-smarta och lär sig av sina och andras misstag.

Det få vi hoppas.
Tycker dock att det är dåligt omdöme att som några i denna tråd vill hävda, att de drabbade personerna ifråga får skylla sig själva. Det då alla kanske inte vet att ett telefonsamtal kan innebära att man blir av med hela kontantkortet, eller flera hundra i avgift på sitt abonemnag. Alla har vi olika kunskapsområden, och jag ser inget fel i det.

sorhh skrev:

Kanske skulle folk behöva informeras om riskerna.

Här har bolagen ett stort ansvar som jag inte tycker att de klarar av. För egen del visste jag exempelvis inte att jag själv betalade för samtal när jag blev uppringd och befann mig utomlands. Får jag skylla mig själv för att jag inte hade den kunskapen? Nej, jag får skylla på operatören som inte informerat mig om detta.

Det är trots allt operatören som ska informera min om detta, och inte SVT:s konsumentprogram "PLUS".

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Jag måste säga att i grunden håller jag med Blårand. Kunden ska inte behöva skylla sig själv för att han inte har full koll på modern teknik. Det är bluffaren som ska sättas åt. Men samtidigt inser jag att det är oerhört svårt att komma åt bluffare i något lilleputtland ingen har hört talas om. Därför är det enklare i praktiken att man tänker till lite om man ser ett utlandsnummer på sin display. Alternativet är att Telia tar på sig kostnaden för misstaget. Den lösningen känns inte särskilt tillfredsställande, för det är ju inte Telia som ligger bakom bluffen. Alltså, i praktiken har @nders rätt i att folk får skylla sig själva, även om man kunde önska sig att bedragarna sattes åt. Sedan behövs det givetvis lättfattlig upplysning om den här typen av bedrägerier. Men somliga kommer fortsätta låta sig luras hur mycket man än upplyser dem.

UlfT skrev:

Jag måste säga att i grunden håller jag med Blårand.

UlfT, du är en klok man du! ;)

UlfT skrev:

Alternativet är att Telia tar på sig kostnaden för misstaget. Den lösningen känns inte särskilt tillfredsställande, för det är ju inte Telia som ligger bakom bluffen.

Riktigt, men enligt uppgift kan inte Telia kontrollera hur mycket pengar som försvunnit från ett kontantkort, och således inte heller stå för ersättningen, då förlusten inte går att kontrollera.

UlfT skrev:

Alltså, i praktiken har @nders rätt i att folk får skylla sig själva...

Man måste göra skillnad på bristande omdöme där konsumenten då får stå för sina gärningar, och bristande kunskap. Konsumenten ska trots allt inte behöva ha högskolepoäng för att förstå vardalig teknik. Operatören har ett stort ansvar att ta hand om, samt informera sina konsumenter om riskerna med att "ringa ett samtal från en mobiltelefon".

UlfT skrev:

Men somliga kommer fortsätta låta sig luras hur mycket man än upplyser dem.

Då är det bristande omdöme det rör sig om, och inte bristande information om tekniken eller handhavandet av en mobiltelefon, vilket är två helt skillda saker.

I den mån det går att bekräfta en ekonomisk förlust hos en kund på grund av ovanstående "bluff", så bör Telia avstå från att kräva kunderna på de pengar de blev av med, enligt min mening. Det är i tekniken det brister då man kan skicka samtal som dessa till ett stort antal kunder, och inte hos konsumenten.

Föreslog tidigare att man som kunsument kanske bör får information om vad samtalet kostar per minut innan samtalet kopplas på, då man ringer betalsamtal eller utlandssamtal. Prisuppgifter är ju obligatoriska på samtliga tjänster i samhället, och varför då inte även telefonsamtal?

268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
130 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)