webForumDet fria alternativet

endast dessa personer får vara med

Juridik

12 svar · 541 visningar · startad av kobranturre

Medlem sedan maj 2004693 inlägg
Frågan#1

Är det olagligt om man har ett forum och endast låter

Personer med tatuering vara medlemmar?

Personer som är födda i Spanien?

Eller personer som hatar gröt vara medlemmar?

frågan gäller även community

Medlem sedan jan. 20034 480 inlägg

nope. helt lagligt. föreningsfrihet och yttrandefrihet. sen har du rätt som privatperson att exkludera personer som inte fyller krav för en viss förening.

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Det är helt upp till dig att välja medlemar, men du får inte exkludera någon pga. ras, religion osv... Inte offisiellt åtminstonde.

Medlem sedan jan. 20032 356 inlägg

Personer som är födda i Spanien?

Det är inte olagligt att starta ett forum enbart för pesoner som är födda i Spanien. Hade man däremot startat ett forum för folk som enbart är födda i Sverige, så hade det funnit en hel del lagar och regleringar som justerat detta. Du hade då antagligen blivit anmäld till DO eller fått en anmälan gällande ett så kallat "hatbrott". Men att starta ett forum enbart för folk som är födda i Spanien, är nog helt riskfritt så länge som inträdeskravet är relaterat till forumet.

Ett forum för folk som hatar gröt är exempelvis helt ok, då det är en "smaksak" som varje individ väljer själv. Sitt urspung kan ingen välja, och man ska nog ändå vara lite försiktig om man skapar ett forum som där inträdeskravet bygger på etniskt och kulturellt ursprung.

Medlem sedan maj 20021 466 inlägg

Kan man bestäma ålder eller kön själv?

Det borde inte få vara tillåtet som inträdeskrav heller. Förbjud allt eller tillåt allt tycker jag.

Marcus E skrev:

Tveksamt om du exempelvis vill bestämma att män ska vara 23 och kvinnor 20. Det kan upplevas som diskriminerande och antagligen förr eller senare generera en anmälan hos DO.

Medlem sedan okt. 20023 030 inlägg

Blårand skrev:

Marcus E skrev:

Tveksamt om du exempelvis vill bestämma att män ska vara 23 och kvinnor 20. Det kan upplevas som diskriminerande och antagligen förr eller senare generera en anmälan hos DO.

Varför skulle man inte få det? Viking Line har ju så på sina skepp så varför skulle det vara annorlunda för en hemsida? :q

Källa: http://www.vikingline.se/site/TidPris/resevillkor_aldersgranser.asp

Nexus86 skrev:

Varför skulle man inte få det? Viking Line har ju så på sina skepp så varför skulle det vara annorlunda för en hemsida? :q

Stämmer delvis. Samma fenomen finns på vissa krogar. Dock har EU och vissa nationella regeringar lagt förslag på att "diskriminering" mellan könen ska förbjudas. Samma ålder ska gälla på krogen för män och kvinnor, samma avgift ska gälla för män och kvinnor när de åker taxi, går till frisören eller utför andra ärenden. I framtiden kommer du inte att få göra skillnad på könen på grund av dess ålder, både på gott och ont.

Men om det gäller spanskfödda i sverige? Då är det väl inte olagligt?

kobranturre skrev:

Om sidans innehåll riktar sig till spanskfödda i Sverige, tror jag inte att så många utomstående är så intresserade av att delta i forumet, så jag tror inte att det blir något större problem. Men som jag skrev tidigare: "Men att starta ett forum enbart för folk som är födda i Spanien, är nog helt riskfritt så länge som inträdeskravet är relaterat till forumet."

För egen del skulle jag dock vara lite försiktig med att skapa en hemsida där en persons urspung är avgörande för om man får vara med eller ej.

Medlem sedan juni 20001 521 inlägg

kobranturre skrev:

Du kan ju lösa det ganska smidigt genom att dels göra det tydligt att du vänder dig till spanskfödda i Sverige, och dels se till att registreringen kräver att man svarar på en enkel fråga på spanska eller skriver något om sig själv. Om det är någon som dummar sig är det väl bara att slänga ut personen som man gör på alla andra ställen?

Vad är anledningen till detta urval?

Du kan vända dig till http://www.do.se/ för att få svar på dina frågor.

Gislaved.net skrev:

Du kan vända dig till http://www.do.se/ för att få svar på dina frågor.

Lite OT, men jag tänkte faktiskt ta upp DO i en egen tråd. Har skrivit till DO upprepade gånger, men har aldrig fått något svar, trots att jag fått kvittens på att de läst meddelandena. Funderar på att agera i frågan, då man inte får agera på det viset som statlig ombudsman.

Däremot finns det mycket bra information på deras hemsida, som kan ge dig vägledning i dina funderingar.

Äntligen har jag fått svar...

Hej!

Ja du kan skapa en community som inrikta sig på personer som ha någon spansk gen i sig. Den är varken rasistisk eller olagligt.

Med vänliga hälsningar

-----------------------

Marco Buemi

Personaladministratör/Human Resources

Ombudsmannen mot etnisk diskriminering

Katarina Bangata 79

116 42 Stockholm

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)