Kan det vara den här?
(Ber om ursäkt för eventuella spelfel, jag är trött.)
9 svar · 380 visningar · startad av Nicrosoft
På Discovery görs reklam för ett program om planer på att mörda Hitler. Det spelas en pianosonat (eller vad det kallas :) ) undertiden, vilken är det?
Tror att den går så här: ACE, ACE,ACE,ACE,GisCE,GisCE (Gis höjt G kommer inte ihåg hur man skriver det :) )
Kan det vara den här?
tydal skrev:
Kan det vara den här?
Alldeles rätt, vad heter den? Hur nära var jag på tonerna ;)
Månskenssonaten (Beethoven)
Nästan pinsamt att inte känna igen den. :r
*hehe*... tog det på midi-filen från tydal... hade inte haft en aning om vilken låt du pratade om annars;)
Jag spelade den i C#-moll och jag har för mig det också var så Beethoven gjorde en gång i tiden. Men man börjar på kvinten, dvs: G#, C#, E...
Så du var ju bara en futtig liten halvton fel.
luna skrev:
*hehe*... tog det på midi-filen från tydal... hade inte haft en aning om vilken låt du pratade om annars;)
Det är onekligen aningen lättare att illustrera en melodi i ljud än i text :-)
tydal skrev:
Jag spelade den i C#-moll och jag har för mig det också var så Beethoven gjorde en gång i tiden. Men man börjar på kvinten, dvs: G#, C#, E...
Så du var ju bara en futtig liten halvton fel.
Då kan jag vara nöjd med mitt musiköra, flera timmar sen jag hörde den och fick leta upp ett javapiano på nätet nu för att ta ut tonerna. :)
ACE kan den omöjligt börja ens a-moll :P men vi förstod :)
bara för att jag är jag vill jag göra ett tillägg i tråden och säga att det bara är första satsen (av tre) ur månskenssonaten. c#-moll och trioler rakt igenom. för övrigt var det inte beethoven som kallade den månskenssonaten, utan den fick som alla andra sonater spännande nummer :P Op. 27 No. 2. Dock har jag för mig att jag läst att han själv benämnde första satsen som "en liten fantasi".
har notexempel om så önskas. finns nog lätt att hitta på nätet också så ;)