Jag och min flickvän har varit i Grekland och ö-luffat i två veckor, kom hem på förmiddagen igår.
Vi reste 15:e juni och skulle komma hem på eftermiddagen den 29:e juni. Fick höra dagen innan, den 28:e, att Atens flygplats skulle ha strejk samma dag som vi skulle resa och att våran flight var en av dom som plockades bort. Vi befann oss på Naxos vid den tiden och hade redan köpt båtbiljetter tillbaka till Pireus (vi hade tänkt åka 23:00). Men nu blev vi föreslagnas att ta oss till flygplatsen så fort som möjligt istället för att försöka komma med ett tidigare flyg. Därför fick vi skynda oss tillbaka till stället vi köpt biljetterna för att skaffa nya. Tyvärr gick det inte att återköpa biljetterna då vi var tvugna att skaffa biljetter i ett annat båtbolag för att hinna med den båt som snabbast skulle ta oss till Pireus och senare Atens flygplats.
Så min fråga är. Tror ni det är möjligt att få kompensation för en förlorad dag (vilket iofs inte är hela världen då vi iaf tänkt resa till flygplatsen ganska tidigt) och pengarna som vi var tvugna att lägga ut på nya båtbiljetter. Eller iaf pengarna vi lade ut på de gamla biljetterna som inte gick att använda snarare. Dessa kostade oss € 37.80 totalt.
Vi har kopior på biljetterna och även ett papper där han som jobbade vid båtförsälningen intygar att vi inte kunda återköpa gamla biljetterna.
Det handlar ju om en strejk på flygplatsen så KLM kunde ju inte göra något men tänkte att det kanske finns något som skyddar tredje part vid strejk eller dylikt?
(Har mailat till KLM:s Customer Relations men ville höra vad ni tror.)
Om du agerar i förväg - innan skadan egentligen har uppstått - tror jag att du har försatt dina chanser att få ersättning såvida du inte har gjort ett eget avtal i samband med händelsen, antingen med lämpligt försäkringsbolag eller flygbolag.
Förseningar p.g.a. strejk kan komma att klassas som force majeur och är därigenom helt ersättningsbefriade. Nu vet jag att flygbolag trots detta brukar gå in och försöka minimera skadan vid såna här tillfällen i.a.f. de större bolagen. (Jag undrar vad som händer den dag Ryan Airs personal går ut i strejk...)
Om du drabbas av en försening eller av att bagage inte kommer fram så hänger det på vilka försäkringar du har. Det finns en försäkring via det flygbolag du flyger med (återigen gäller endast de större bolagen), sen kan du ha försäkringar via ditt eget försäkringsbolag. Ovanpå detta kan du även ha en reseförsäkring om resan har betalats med betal-/kreditkort. Vilka rättigheter som gäller där är dock svårt att sia om - det är enklare att du kontrollerar med respektive försäkringsgivare. :)
Jag har ju även en reseförsäkring både i hemförsäkring och en kompletterande från Resia som jag köpte biljetter igenom. Om jag får ett negativt svar från KLM så får jag väl höra med Resia om min reseförsäkring täcker detta.
Sitter och fyller i en skadeanmälan till Europeiska och ska försöka värdera den halvdag som gick förlorad.
Hur värderar man vanligtvis dagar som går förlorade vid semester?
263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e