Undrar om de inte bara skulle göra de på något annat sätt? Läkemedel som sagt lär ju ligga nära till hands...
Dessutom ser jag hellre att mina skattepengar satsas på förebyggande åtgärder.. Eller kanske för att uppfylla nollvisionen.
9 svar · 400 visningar · startad av obelix
Kan det vara så enkelt att få ner antalet självmord månne?
Ok att man inte kommer åt det vanligaste sättet med läkemedel...
Men det vore kul och se om dom som bestämmer tycker att det är värt pengarna att göra detta...
Är det någon annan här som har förlag på hur man ska göra för att få ner antalet självmord?
Undrar om de inte bara skulle göra de på något annat sätt? Läkemedel som sagt lär ju ligga nära till hands...
Dessutom ser jag hellre att mina skattepengar satsas på förebyggande åtgärder.. Eller kanske för att uppfylla nollvisionen.
Jag håller med Pezzen - högre broräcken känns som bortkastade skattemedel.
Nej detta är naturligtsvis ingen lösning.
Motivation och stöd borde kunna fungera bättre.
Det beror på i vilket läge.
Varje medborgare har ett värde för samhället mellan ett par och tjugo miljoner SEK om du vill räkna i belopp.
För Föräldrar är oskattbart. Eftersom det vi är till för är att föra släktet vidare. Dock kan man se se det som en kollektiv uppgift. Vi har en bit kvar till det mentala stadiet.
Min negation till stängsel är inte kostnaden utan att man bara flyttar problemet.
Vi måste i alla sådana här saker söka orsaken och åtgärda vid källan dvs där problemen uppstår och det är inte för låga stängsel.
Jag tror säkert att det kan hjälpa i viss mån. Självmord medelst bro känns som om det är något man gör på ren impuls, och ju jobbigare det är att hoppa, ju mindre chans att man gör det. Om man läser hela artikeln märker man att de de inte säger att det här är något trollspö som plötsligt ska förhindra alla självmord...
Så en deprimerad människa skulle välja livet om räcket var för högt för att ta sig över? Har svårt att tänka mig att det är möjligheterna att begå självmord som avgör om en person tar livet av sig eller ej.
storebror_1984 skrev:
Så en deprimerad människa skulle välja livet om räcket var för högt för att ta sig över? Har svårt att tänka mig att det är möjligheterna att begå självmord som avgör om en person tar livet av sig eller ej.
Det beror på situationen. Någon som under mycket lång tid har funderat på att ta livet av sig, låter sig givetvis inte hindras av några sådana åtgärder. Men någon som har druckit för mycket sprit, samt gjort bort sig offentligt, och därför plötsligt har kommit på att han vill dö, han kanske hindras så pass att han hinner nyktra till och ångra sig. Alla fall ser inte likadana ut.
Som det beskrivs i artikeln så handlar det primärt om de spontana självmord som sker efter ett misslyckat förhållande eller någon annan incident som får personen att känna sig tom och värdelös. Därmed tar personen i fråga och hoppar från närmsta bro eller dyl.
Det skulle eventuellt kunna stoppa ett par självmord, men om någon spontant vill ta livet av sig så finns det alltför många sätt att göra det på, vi är ju trots allt ganska sköra.
För att förhindra alla dessa spontana självmord så skulle man få lägga ner miljontals kronor på åtgärder. Om det är värt det vet jag inte eftersom jag inte har mycket fakta rörande det, men om det bevisligen minskar antalet självmord så tycker jag definitivt att det är något att satsa på.
Om man dock vänder sig till de icke spontana självmorden som begås av individer som länge varit deprimerade och inte vill vända sig till psykologer eller annan hjälp så gäller det att vi som medmänniskor och vänner försöker se till att dessa människor får hjälp. Jag har själv varit med om några självmord runtomkring, och jag får säga att jag aldrig kunnat förutsett det, jag skulle ge min högra hand för att ha en förmåga att se detta och kunna förhindra det.
Gled lite off-topic där, sorry.