Guvernörsvalet är iaf skilt från presidentvalet då Arnie blev boss för Kalifornien i höstas...
De kanske har nån vice som kliver fram tills ordinarie val äger rum?
5 svar · 363 visningar · startad av nitro2k01
Hur ersätts en guvernör i en delstat i USA om han t ex blir vald till president?
Finns det några normer/regler som t ex att det ska ske omval? Eller sker guvernörsval parallellt med presidentval?
Denna fråga placerades f.ö. här och inte i politik eftersom politik ligger under debatt, och detta är en rak faktafråga.
Guvernörsvalet är iaf skilt från presidentvalet då Arnie blev boss för Kalifornien i höstas...
De kanske har nån vice som kliver fram tills ordinarie val äger rum?
Arnie var ett specialfall, vad jag förstod. Han hade sett till (med någon form av misstroendeförklaring) att den gamla guvernören avsattes innan denne suttit full tid. Så det valet kanske man inte skall använda som referens när det gäller hur det vanligtvis fungerar. :)
Justja, nu ringer det en klocka nånstans där bak...
Å andra sidan är det få guvenörsval som fått uppmärksamhet på vår sida pölen, så jag anser mitt misstag vara ursäktat. ;)
Detta med Arnold är lite irrelevant för sammanhanget, eftersom han inte kan väljas till president. Min fråga var mer: Vem ersatte W Bush när han lämnade sin guvernörspost, och hur är normerna för det.
Som jag har förstått det väljs guvenörer och presidenten samtidigt. Du kan inte både vara kandidat för guvernör och president och därför är problemet löst.
Ta t.ex Gore, han var guvenör (iaf senator) innan men i och med att han var en presidentkandidat är det han kan göra nu ganska mycket bara åka runt och tala runt om i landet.
Så har jag förstått det iaf.