De smiter från sitt ansvar som bara sjutton! x(
Stadsdelsförvaltningar, kommuner med flera är jädrigt duktiga på att slingra sig - tro mig.
Bara ett av otaliga exempel är det där en stadsdelsförvaltning i stan (antingen Lidingös eller Östermalms) är skyldiga min handikappade storasyster (född -78) en bostad. Det är meningen att de på stadsdelsförvaltningen ska leta efter och föreslå lämpliga bostäder till min syster (med flera). Gör de det? Nej! I stället väljer de att betala böter på x antal tusen kronor, eftersom det är mycket enklare än att ta sig an en handikappads bostadsfråga. SVIN! x( :x :bla
Detta borde inte finansieras av kommunerna utan av staten. Då skulle dessa och liknande problem inte uppstå.
Vården kostar enligt uppgift 8.000:- per dygn. Räknar man på 365 dygn, så bör det bli ungefär 2.920.000:- per år, vilket är närmare tre miljoner kronor per år. För en liten kommun som exempelvis min hemkommun med ca 12.000 invånare, är tre miljoner en väldigt stor summa som motsvarar årskostnaderna för ungefär 7 - 8 barnskötare.
Tänker man tanken att man i en kommun med ca 12.000 invånare skulle få flertalet invånare med detta vårdbehov, då skulle det slå ut ekonomin helt, då små kommuner inte har ekonomi för detta.
Instämmer som sagt i citatet nedan från artikeln, men tycker precis som ni andra att det måste kunna lösas smidigare än att vårdtagaren drabbas på detta sätt.
Ur artikeln skrev:
...Detta handlar om så stora pengar att det kan knäcka hela vår kommuns ekonomi. Det är dags för staten att täcka kostnaderna, anser hon...
253 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2