Sökte ett klockrent jobb häromdan som var utannonserat via en rekryteringsfirma. Fick ett svarsmail om att de fått min ansökan och allt var frid och fröjd.
Men igår kom ett mail...
Del av mailet skrev:
Eftersom Din bakgrund och Dina erfarenheter inte är helt i överensstämmelse med vår uppdragsgivares önskemål, ber vi att få tacka för det intresse Du visat, [blablabla]
Hm.
Jag har exakt rätt utbildning för det hela, har jobbat med samma uppgifter förut och brinner för vad företaget sysslar med. Vad menar de alltså egentligen? ;)
1. Nä, du har inte gått Forsbergs/RMI Berghs/whatever.
2. Nä, du har inte jobbat inom branschen på två år - glöm att du kan komma tillbaka.
Kanske en felbedömning eller olycklig formulering från deras sida. Eller så har du inte lyckats sälja dig själv tillräckligt bra.
Var inte rädd för att kontakta den du sökte hos, och fråga (artigt, naturligtvis) vad det mer specifikt var det föll på. Brukar jag göra, och det har alltid uppskattats. Och som bonus får du viktig info som kan vara bra att ha när du söker jobb nästa gång. Du kanske varit otydlig på någon punkt som du kan vara tydligare med nästa gång. Du kanske missbedömde vad arbetsgivaren tyckte vad viktigt, och kan lyfta fram det nästa gång.
Formuleringen i mailet skulle jag tro är en standardformulering som de skickar till alla som fått avslag (kan komma in hundratals ansökningar till atraktiva jobb, och de har oftast ingen möjlighet att skriva ett personligt svar till allihop). Häng inte upp dig för mycket på den.
Håller med Robban om att kontakta dem och fråga. Det är enbart en win-win situation för din del; dels får du reda på varför, dels får du omdömet av en person som läser dussintals ansökningar varje dag och sållar bort "icke-catchy" saker på ett tidigt stadium. :)
Eller är du kanske "överkompetent"? Risken finns då att du lämnar företaget efter ett kort tag för nya utmaningar....
Det är ju också så att mer än den formella kompetensen spelar in. Många söker en viss personlighet som skall passa in i miljön, andra vill ha någon som dom själva kan forma etc...Sedan kan det ju också vara så att dom har fått 400 ansökningar, och troligen slängs mer än hälften i papperskorgen direkt...(har själv varit med om det när jag var anställd på ett företag)