På Expressen förstasida på Internet kan man läsa följande, angående en luftballongsfärd som inte slutade som planerat.
Expressen skrev:
Skräckfärd slutade med nödlandning
Var du med ombord? Mejla vår reporter!
Läser man sedan själva artikel om händelsen, kan man konstatera att det enbart var 25 passagerare ombord på luftballongen. Hur stor är chansen att någon av dessa 25 efter att ha kraschat med en luftaballong, sitter och surfar hemma vid datorn? Om de så surfar, så är sannoliheten knappast så stor att de läser just Expressens uppmanning om att de ska kontakta angiven journalist?
Om nu någon kontaktar journalisten, hur ska journalisten då veta om personen som hör av sig, verkligen var med på ballongfärden eller ej? Enda sättet för journalisten att veta detta är ju att kontrollera med eventuell passagerarlista. Men har journalisten tillgång till en passagerarlista, så kan ju journalisten lika bra kontakta de 25 passagerarna själv.
Tycker denna form av nyhetsjournalistik är helt absurd, faktisk på gränsen till patetsisk. Hur trovärdig blir en artikel om den bygger på ett mejl från någon, då journalisten inte med säkerhet kan veta om personen i fråga var med på ballongfärden eller ej? :bla
Var ligger då gränsen för hur många som ska vara med för att Expressen ska kunna få in mail från offren? 75 st? ;)
Jag tycker nog att de flesta varken gillar Aftonbladet eller Expressen, men ändå länkas det något hiskeligt dit. Jag har slutat läsa Aftonbladet för att de numer ägnar sig åt skvaller än snarare nyhetsrapportering. Tacka vet jag morgontidningen. Totalt avhyvlad från skvaller.
Det är ganska komiskt egentligen. "Titta här vad jag läste på Aftonbladet, de är ju riktigt dåliga journalister och kan inte skriva". Ja, men varför läser du det då? ;)
Det är ganska komiskt egentligen. "Titta här vad jag läste på Aftonbladet, de är ju riktigt dåliga journalister och kan inte skriva". Ja, men varför läser du det då? ;)
Precis! :e Kanske därför tidningen har läsare också! Jag orkar inte med alla negativa nyheter om jag besöker sidan, slutade därför för ett tag sedan med den där skvallerskiten.
Jag tycker inte att det är konstigt att Expressen slänger ut en krok för att få tag på passagerare. Om de nu inte har tillgång till någon passagerarlista så är väl detta det enda sättet att få tag på någon?
Jag tycker inte att det är konstigt att Expressen slänger ut en krok för att få tag på passagerare. Om de nu inte har tillgång till någon passagerarlista så är väl detta det enda sättet att få tag på någon?
Om de inte har någon passagerarlista, hur ska de då veta om personen i fråga verkligen var med på luftballongen eller ej? :OO
För min del så är Aftonbladet och Expressen två väluppdaterade nyhetstjänster som fungerar riktigt bra. Det hela handlar bara om att sålla bort det man inte är intresserad av. Jag läser exempelvis inte såpaavdelningarna, lika lite elitserien i speedway på sportsidorna. Jag läser dem inte ens för att hitta saker att klaga på, jag vill lägga min tid på viktigare saker.
Däremot blir jag besviken när de lusar ner en viktig artikel med usel journalistik. Och som Blårand skrev så vet man ju inte förrän efteråt om artikeln var bra eller ej.
För min del så är Aftonbladet och Expressen två väluppdaterade nyhetstjänster som fungerar riktigt bra. Det hela handlar bara om att sålla bort det man inte är intresserad av. Jag läser exempelvis inte såpaavdelningarna, lika lite elitserien i speedway på sportsidorna. Jag läser dem inte ens för att hitta saker att klaga på, jag vill lägga min tid på viktigare saker.
Däremot blir jag besviken när de lusar ner en viktig artikel med usel journalistik. Och som Blårand skrev så vet man ju inte förrän efteråt om artikeln var bra eller ej.
Jag har inte läst varken Expressen eller Aftonbladet på internet på ca 2 månader, på jobbet så är det typ det enda man kan läsa (i pappersform) förutom lokaltidningarna. Tycker både AB och Exp. är två heta kandidater till årets skvallertidningar. :bla
Om de inte har någon passagerarlista, hur ska de då veta om personen i fråga verkligen var med på luftballongen eller ej? :OO
Blårand, Blårand, Blårand...
Skall vi ta en titt på Expressen alternativ?
1. Struna i att efterlysa passagerare och därmed gå miste om en eventuell dramatisk berättelse.
2. Efterlysa inblandade i olyckan och kanske få kontakt med en 43-årig kvinna, boende i Uppsala, med tre barn och en kärleksfull man. Hon, som inte har någon anledning att ljuga, kanske berättar en tårdrypande berättelse som Expressen kan slå upp på en helsida.
2. Efterlysa inblandade i olyckan och kanske få kontakt med en 43-årig kvinna, boende i Uppsala, med tre barn och en kärleksfull man. Hon, som inte har någon anledning att ljuga, kanske berättar en tårdrypande berättelse som Expressen kan slå upp på en helsida.
Jovisst, men ska ju även kunna bevisa att mejlet som dimper ned i lådan, faktisk kommer från en person som var ombrd på luftbalongen. Hur ska Expressen kunna veta det eller ej? Det blir en omöjlig bedömning, om man inte har någon passageralista att jämföra med. Och har man en passageralista, så kan man ju kontakta passagerarna på egen hand. :OO
Jovisst, men ska ju även kunna bevisa att mejlet som dimper ned i lådan, faktisk kommer från en person som var ombrd på luftbalongen. Hur ska Expressen kunna veta det eller ej? Det blir en omöjlig bedömning, om man inte har någon passageralista att jämföra med. Och har man en passageralista, så kan man ju kontakta passagerarna på egen hand. :OO
Skicka ett mail och påstå att du var med då. Jag tror inte att du lyckas lura dom.
Det luktar vadslagning. ;)
Skicka ett mail och påstå att du var med då. Jag tror inte att du lyckas lura dom.
Det luktar vadslagning. ;)
I ärlighetens namn, så skulle jag nog lyckas med att vara oärlig i ett sammanhang som detta, om jag nu av någon anledning skulle vilja det. Tror jag skulle lyckas med att lura Expressen, om jag bara har tillräckliga förkunskaper i det ämne som "artikeln" eller "händelsen" handlar om just för dagen. :)
Men den rubriken var ju faktiskt lite vitsig. :) Jag tror knappast att de menade att lura läsarna med den rubriken. Det ser ut som en typisk rubrik över en liten nyhetsnotis i tidningen. Knappast något som har förekommit på löpsedeln. Då tycker jag det är ok att vitsa till det lite. Det finns gott om andra saker man kan anklaga Expressen för.
Men den rubriken var ju faktiskt lite vitsig. :) Jag tror knappast att de menade att lura läsarna med den rubriken. Det ser ut som en typisk rubrik över en liten nyhetsnotis i tidningen. Knappast något som har förekommit på löpsedeln. Då tycker jag det är ok att vitsa till det lite. Det finns gott om andra saker man kan anklaga Expressen för.
Jag tycker att det är fel ställe att vitsa till en rubrik på. Det finns gott om andra saker i Expressen som man kan skämta om. Jag menar, de har ju en hel nöjesavdelning. ;)
296 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2