webForumDet fria alternativet

Blodgivare

Småprat

95 svar · 4 661 visningar · startad av Racerankan · sida 3 av 5

Frågan, av Racerankan

Idag bar det av till Kungälvs sjukhus för provtagning inför blodgivning. På dryga halvtimmen var allt klart och jag får svar om sisådär fyra-fem veckor vad jag har för blodgrupp. Hur många på wF är blodgivare och vilka ska bli det?

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Lämnade blod för många år sen men när jag började knapra små vita piller mot allergi ville dom inte ha mig mer :(

Medlem sedan juli 20033 147 inlägg

Jag är blodgivare! :)

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Jag är också blodgivare... A+, vilket dom uppskattar, eftersom det är en av de vanligaste grupperna, och behövs därför oftast...

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg

LeonL skrev:

Har hört att man mår bättre genom att ge blod, i och med att kroppen utvecklar nytt och fräscht blod. :)

Ja det stämmer! Kroppen mår bra av att tappa blod i måttlig mängd. Jag ger inte blod, än iaf. Mest för att jag ogillar dom feta nålarna som ska in i kroppen ;)
Ska försöka övervinna den skräcken så att även jag kan börja lämna.

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

Gein skrev:

LeonL skrev:

Har hört att man mår bättre genom att ge blod, i och med att kroppen utvecklar nytt och fräscht blod. :)

Ja det stämmer! Kroppen mår bra av att tappa blod i måttlig mängd. Jag ger inte blod, än iaf. Mest för att jag ogillar dom feta nålarna som ska in i kroppen ;)

dom har mindre nålar, men dom använder dom stora för att det går fortare. :l

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Jag blev just uppringd och ska på ett första besök på onsdag. :)

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Gein skrev:

LeonL skrev:

Sådär ja, nu har jag övervunnit skräcken. Tog blodprov imorse för att undersöka ett litet problem jag har och tyckte inte det var så värst farligt. Så jag passade även på att anmäla mig hos blodgivningscentralen och tappade ytterliggare lite blod för tester. Så förhoppningsvis ger jag blod i framtiden :)

Medlem sedan nov. 2003310 inlägg

Gav blod förut när jag bodde i Östersund. Nu blir det inte så ofta då man måste åka 10 mil enkel resa till närmaste blodcentral. :(

Jag lämnade för 10:e gången för några veckor sedan, då var jag dock inte riktigt fullt frisk, hade en lätt förkylning. Dom ville ju så gärna ha blod, speciellt mitt eftersom jag har en vanlig blodgrupp (A+). Det var dock ingen bra idé att lämna när man inte var fullt frisk, är fan sjuk fortfarande... :( ...usch ja, det är nåt virus som spökar i halsen! ...men annars tror jag nog också det är bra att lämna blod nån gång, man behöver ju inte lämna så ofta om man inte vill...

Medlem sedan mars 20001 858 inlägg

Kan man tjäna pengar på det?

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

carl_x skrev:

Nä, du kan rädda liv.

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Jag har räddat många myggors fortlevnad i år redan... :<

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

carl_x skrev:

Man får någon form av materiell belöning när man lämnar blod. Här i Göteborg får man t.ex. en T-shirt. Om du är ute efter pengar är det dock fel bransch att ge sig in i.

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

Web-Tor skrev:

Man får någon form av materiell belöning när man lämnar blod. Här i Göteborg får man t.ex. en T-shirt. Om du är ute efter pengar är det dock fel bransch att ge sig in i.

Får man inte en ostmacka efteråt också?

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Okkido skrev:

Får man inte en ostmacka efteråt också?

Jo, du har rätt. Jag tror t.o.m. att man får så många mackor man vill. (y)

Du brukar få fika, macka + juice/kaffe. Dessutom så får man väl en sorts liten valfri gåva som extra bonus, t ex vinglas, nalle, handduk, schampo, termomugg, semesterkudde el [u-name-it-pryl-med-blodgivar-logo]. Semesterkudden är riktigt bra, såndär uppblåsbar man kan sätta runt halsen... :)

Medlem sedan mars 20032 667 inlägg

Givetvis ska man lämna blod, om man får. Jag gör det! :)

Medlem sedan aug. 20011 346 inlägg

Web-Tor skrev:

Jo, du har rätt. Jag tror t.o.m. att man får så många mackor man vill. (y)

+ att man får träffa söta sköterskor :) I varje fall på Kungstappen dit jag går.

(Kollade lite i tråden, ser att den har några år på nacken, men jag undrar om dom som säger att dom inte vill ge blod säger samma sak den gång dom själva är i behov av transfusion... :OO )

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

I varje fall på Kungstappen dit jag går.

Jag brukar också hänga där, så ofta som det bara går, och det är lite si och så med sötheten. Men ibland är det såklart (y).

- - - - - - -

Glöm inte bort att ni som lämnar blod säkert har möjligheten att göra dubbelt gott. Se efter om ni, istället för att ta emot ett par strumpor ni aldrig kommer använda, kan skänka er "ersättning" till Röda korset eller Barncancerfonden. Barncancerfonden har fått alla mina "ersättningar" sedan jag började hänga på Kungstappen för fyra år sedan.

Mvh

Medlem sedan aug. 20011 346 inlägg

@nders skrev:

I varje fall på Kungstappen dit jag går.

Jag brukar också hänga där, så ofta som det bara går, och det är lite si och så med sötheten. Men ibland är det såklart (y).

- - - - - - -

Glöm inte bort att ni som lämnar blod säkert har möjligheten att göra dubbelt gott. Se efter om ni, istället för att ta emot ett par strumpor ni aldrig kommer använda, kan skänka er "ersättning" till Röda korset eller Barncancerfonden. Barncancerfonden har fått alla mina "ersättningar" sedan jag började hänga på Kungstappen för fyra år sedan.

Mvh

hehe, jo, men det finns en o annan raring

268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)