webForumDet fria alternativet

Middag för två?

Mat & dryck

8 svar · 1 376 visningar · startad av Kitti

Medlem sedan apr. 20021 899 inlägg
Frågan#1

Jag funderar på att bjuda min (nya) pojkvän på middag, men har inte kommit fram till vad jag ska laga för mat. Någon som har tips o förslag?

Gärna något som kan vara lite romantiskt, men ändå inte för mycket av det, liksom.

Hoppas på många (goda) svar! ;)

Medlem sedan mars 20024 456 inlägg

jadu, vad ska man komma på då?

Kanske lite skaldjur eller nått.....Inte så bra på mat, men lite jordgubbar och champanje till efterrätt kanske. Lite väl standard men endå.....

P.S
Stunta i mina tips, Dom brukar endå inte fungera....

Medlem sedan apr. 20021 899 inlägg

Esen skrev:

jadu, vad ska man komma på då?

Kanske lite skaldjur eller nått.....Inte så bra på mat, men lite jordgubbar och champanje till efterrätt kanske. Lite väl standard med endå...

Yummie! Bra idé till efterrätt! ;) Tänkte faktiskt inte alls på det... tack!!! :bire

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

Vad sägs om helstekt fläskfilé med potatisgratäng och grönpepparsås?
Kanske inte så romantiskt men gott.

Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

Quid skrev:

Vad sägs om helstekt fläskfilé med potatisgratäng och grönpepparsås?
Kanske inte så romantiskt men gott.

Jag anser att det inte är maten som gör det romantiskt utan platsen/atmosfären & sälskapet :e Tycker det låter fint med fälskfilé ... sen till det är en annan 5:a :e

Medlem sedan sep. 20016 059 inlägg

Fläskfilé låter som en bra idé, själv hade jag lagat oxfilé om plånboken tillåtit, med potatisgratäng och bearneasesås, det godaste som finns :)

Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

Kör en Black&White:
Oxfilé & Fläskfilé med någon sorts potatis rätt(räfflade potatis tex) med bearneasesås & vinsås där har du en fin rätt :e

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Jag är personligen av den enkla men bestämda åsikten att romantiska middagar skall innehålla mat som är enkel att äta, lagom lättsmält och som ser fräsch ut.

Jag hade nog dragit mig för att steka upp en blodig köttbit med friterad potatis och tredje rikets fetaste gräddsås på en 'date'. Inte nog med att det är mer imponerande att kunna laga en rätt som itne är så vanlig, man vill inte sitta mätt som en flodhäst när det är dags att gå på kexet, druvorna och det fina röda vinet efter maten. ;)

Jag hade gjort någon slags lättare rätt som t.ex. ugnsbakad lax med morötter, smör, potatis och grönsaker, eller en röra av räkor, curry, grädde och grönsaker med ris, frasigt bröd och isbergssallad till. Till och med en enkel paj hade passat bra, tycker jag. :)

Men visst, om det nu är så att den du träffar är förtjust i en stor bilmekar-stek, ge honom en sådan. Vägen till mannens hjärta går ju trots allt genom magen. :D

Medlem sedan juni 2001340 inlägg

Denna kanske? :)

Räkor från Paradiset
(recpetet är för 4 personer så du får halvera)

800 g räkor
200 g champinjoner
200 g gul lök
1 röd och 1 grön paprika
1/2 dl olja
1 burk hela tomater
2 dl vispgrädde
2 msk vetemjöl
1 1/2 tsk paprikapulver
1 1/2 tsk curry
1/2 msk citronsaft
1/2 dl konjak ELLER 1/2 dl vitt vin/matlagningsvin
1 dl hackad persilja
salt
peppar

1. Skala räkorna. Skiva champinjonerna. Skala löken och skär den i klyftor. Strimla paprikan.
2. Fräs lök och champinjoner i en låg panna. Slå i tomaterna och nästan all grädden. Koka i några minuter.
3. Gör en redning av mjölet och resten av grädden. Krydda.
4. Lägg i paprikan och koka i ytterligare några minuter.
5. Blanda i räkorna och konjaken. Låt det värmas upp, men det får inte koka.

Servera med en grönsallad och ris, kanske baguetter också.

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)