webForumDet fria alternativet

Gitarr ackord!

Musik

13 svar · 498 visningar · startad av M.Cheraghi

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg
Frågan#1

Heloo!

Jag letar efter gitarr ackord till låten "big pun - Mamma" alternativt covern "Promoe - Theese walls dont lie"
Har sökt en del men inte kommit fram till något vettigt.
Skulle vara kul och lära sig spela den låten :)

Mvh

ere verkligen helt dött på den här fronten?

Medlem sedan nov. 20016 480 inlägg

planka?

annars skicka låten så kan jag eller nån annan frivillig göra det.

bassebhu skrev:

planka?

annars skicka låten så kan jag eller nån annan frivillig göra det.

Det är lugnt ;) Jag bad en kompis skriva av låten :)
Gick alldeles utmärkt :)

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Har du lust att lägga ut det som TAB eller som ackord, så att vi andra kan testa också?

Medlem sedan juli 20023 617 inlägg

Nu vet jag inte hur mycket du har spelat, men ett tips är att sätta sig själv försöka planka (om man har tid vill säga). Man lär sig väldigt mycket på det. :)

fiddler skrev:

Nu vet jag inte hur mycket du har spelat, men ett tips är att sätta sig själv försöka planka (om man har tid vill säga). Man lär sig väldigt mycket på det. :)

Vem var det menat till? :)

OveRRidE skrev:

fiddler skrev:

Antagligen mig för jag inte kan planka ;)
Jag har inte grejjsomojserna Ackorden eller som min kompis antydde "melodin" här hemma har den i skolan någonstans :)
Kan försöka komma ihåg och ta hem pappret imorgon. Kan dessvärre inte lova något!

10-4...

OveRRidE skrev:

Till trådskaparen. :)

Alltså, sätta sig och planka en låt som spelas med ackord är ju inte det lättaste, om man inte har sysslat med ackord tidigare.

En 'plockad' låt däremot är ju lite skillnad.. :)

OveRRidE skrev:

Alltså, sätta sig och planka en låt som spelas med ackord är ju inte det lättaste, om man inte har sysslat med ackord tidigare.

Nej verkligen.

Medlem sedan nov. 20016 480 inlägg

OveRRidE skrev:

En 'plockad' låt däremot är ju lite skillnad.. :)

plockad låt? en plockad låt är väl redan plankad? och då är det väl klart att det inte är någon konst.

tips för plankning: fixa melodin först. sedan tar du basstämman. med vetskapen om dessa två stämmor kan du i populärmusik enkelt plocka ut vilka harmonier som passar. ton på betonad taktdel är i denna genre till 95% en ton som ingår i de aktuella ackordet :e är det solon och lite raskare partier finns det fulprogram som sölar ned hastigheten. vet inte vad såna program kan tänkas heta men det borde ju funka. till pc har jag hört att det ska finnas en plugin till mp3-spelaren winamp.

basse » Eftersom jag inte ännu är invand i gitarrvärldens alla härliga uttryck, så menade jag med 'plockad' alltså en låt där man inte bara ramlar på med vanliga ackord, från översta strängen och neråt, utan där man skapar melodin genom att spela på en sträng i taget, inte nödvändigtvis i fallande ordning, eller ens som del av ett ackord. ;)

Någon som fattar vad jag menar?

Medlem sedan maj 2004451 inlägg

JA

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)