webForumDet fria alternativet

Filmen på TV4 - Forrest Gump

Film & TV

42 svar · 1 421 visningar · startad av ZiLLaZ

Medlem sedan maj 200349 inlägg
Frågan#1

Hade aldrig sett filmen innan, på reklamen för den så verka den inte särskilt bra. Men när jag väl satt där med lilla familjen pga den lilla bakfylla man hade sen Valborg så märkte jag att den filmen hade allt.
Action, Komedi, Drama, Romantik mm.

Alltså kan ingen inte gilla den om man inte hatar all film :P

Nu undrar jag va ni tyckte om den lilla fina filmen.

Medlem sedan dec. 20021 804 inlägg

Jag har sett den innan och den är förbannat bra.
Tom Hanks är en begåvad skådespelare.

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Kanske inte så konstigt att den fått en drös Oscars då :p

Medlem sedan feb. 20002 300 inlägg

Forest Gump är ett mästerverk. Den är så otroligt fiffigt ihopnässlad; Elvis, "Shit Happens", smileyn, Apple, Nike, amerikanska presidenter osv. Jag har sett den massvis med gånger och varje gång jag ser den så får jag känslan av att ingen, någonsin kommer att göra en film som når upp till samma klass som denna. Det finns filmer som nästan tangerar den men det är fortfarande en liiiten bit kvar. :D

Medlem sedan jan. 20032 356 inlägg

Har sett filmen tidigare, men såg ändå delar av filmen ikväll. Tycker filmen är bra, men att den är väldigt överreklamerad, och inte värd allt ståhej som den har väckt.

För min del får filmen :) :) :) av fem möjliga.

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Jag såg den inte ikväll men eftersom jag sett den 14 gånger tidigare så kan jag lugnt påstå att det är en av de allra bästa filmerna jag någonsin har sett och...

Phorpher skrev:

Det finns filmer som nästan tangerar den men det är fortfarande en liiiten bit kvar.

...stämmer riktigt bra.

DVD-boxen har förövrigt en given plats i filmhyllan här hemma. :)

Medlem sedan aug. 20021 975 inlägg

Har precis som många andra redan sett filmen. Jag håller med om att det är en jävligt bra film! :)

Medlem sedan mars 2004754 inlägg

Bra film, extremt bra skådespelare och ett fantasirikt manus.
Filmen är ju bara för härlig, den får mig att tänka på hur smarta människor med lågt IQ egentligen kan vara. ;)

Det känns lite som att karaktären Forrest Gump porträtterar som en odödlig person, som har varit med om det mesta och överlever de flesta.
Jag kom att tänka på det i den sista scenen med Jenny, då han berättar om stjärnhimmeln i Vietnam, soluppgången i Arizona, bergssjön i Montana o.s.v.
Med tanke på U.S.A's geografi så är det dessa delstater som jag antar kommer i bild.

ZiLLaZ skrev:

Alltså kan ingen inte gilla den om man inte hatar all film :P

Jodå, man kanske inte gillar överdrivna saker. :OO
Personligen så flinar jag glatt åt de lilla detaljerna som Eric Roth, Zumackis och de andra har lagt in, men vissa kanske tycker att det är fånigt att en person överlever en orkan, lär Elvis att dansa, uppfinner smileyn, springer av sig en ryggrad krokig som en politiker (som de så fint uttrycker det :)) o.s.v.

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

Bra film. Dock kan jag inte hålla med om att man måste gilla den för att den har allt. Hade lika gärna kunnat vara en film man spytt av att se om den gjorts dåligt.
Finns en del exempel på såna filmer. Independance day t.ex.

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Jag kan förresten rekommendera soundtracket. En helt fantastisk dubbel-CD som även inkluderar temat av Hans Zimmer.

http://www.cdon.com/product.phtml?prod=117665

Då de flesta i denna tråd tycker att filmen är en av de bästa som producerats, undrar jag lite vad budskapet i filmen är, och vad det är tittarna av filmen ska bära med sig när de lämnar biostolen eller TV-soffan?

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

Jo, musiken är faktiskt bra. Mycket The Doors! :)

Medlem sedan feb. 20001 861 inlägg

undrar jag lite vad budskapet i filmen är

Måste en film ha ett budskap för att vara bra?

OlleBoop skrev:

Måste en film ha ett budskap för att vara bra?

Man gör väl en film för att man har något att berätta för omvärden?

En film utan budskap kan i sig vara underhållande, men kan aldrig bli en film av toppklass. Alla filmer som med åren blivit filmklassiker har alla haft ett budskap. Gemför exempelvis Forrest Gump med Charlie Chaplins film "Diktatorn", så degraderas Forrest Gamp tyärr oundvikligen till en ganska medioker, men dock i det korta perspektivet, en underhållande film i mängden.

Medlem sedan mars 20024 456 inlägg

Har sätt den tidigare, så jag hade den bara på i bakgrunden, Men den e riktigt bra, Men det finns bättre.....

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Finns en tråd på dvdforum med titeln "Forrrest Gump, den ultimata feelgood-filmen?" och där är det bara att hålla med! Fruktansvärt bra film med massa roliga referenser som Phorpher nämnde. :)

Medlem sedan feb. 20002 300 inlägg

Blårand skrev:

En film utan budskap kan i sig vara underhållande, men kan aldrig bli en film av toppklass. Alla filmer som med åren blivit filmklassiker har alla haft ett budskap.

Usch och fy om alla filmskapare skulle försöka fylla sina filmer med klyschor, sensmoraler och annat päckel bara för att filmen ska bli en "klassiker" (jag säger inte att filmer inte har det, bara att överdriven användning av dem skulle bli tråkigt). Filmsmak är högst personlig men att generalisera alla filmer som inte har ett budskap som icke potentiella klassiker vet jag inte om jag vill gå med på.

Om man nu vill försöka klämma ur Forest Gump nån typ av budskap så lär väl: "Man behöver inte vara ett geni för att lyckas i livet" vara ett rätt bra budskap eller varför inte ännu bättre: "Var en snäll människa - jävlas inte med någon, håll vad du lovar, var inte girig, osv - så lyckas du i livet"... Eller varför inte: "Investera i apple så blir du rik..." ;)

Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg

Visst är filmen bra. Dock var det ett bra tag sen jag såg den senast, varpå jag oifrånkomligt borde få en ny synvinkel på filmen nästa gång jag ser den.

För övrigt är DVD-boxen nog (som Dryden säger) en given box att ha i bokhyllan.

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

Med tanke på att den vann oscar för bästa film så lär dom 1500 filmkunniga som röstar tycka att en film inte måste ha ett klart budskap bara för att kunna räknas som "bra".

Vad jag sen tror gör filmen så stark, det är att man kan få ut sina egna budskap ur den, den är bred och den tilltalar om inte alla så defenitivt dom flesta.

Jag vill gärna också fråga, vad har Gudfadern för budskap som är så mycket mer tydligare än till exempel i Forrest Gump? (Gudfadern får väl räknas som en av dom största "moderna" klassikerna).

Medlem sedan juli 20021 523 inlägg

Re: Filmen på TV4 - Forrest Gump

ZiLLaZ skrev:

lilla familjen pga den lilla bakfylla man hade sen Valborg

:birp Shit va du va rolig i fredags ;)

Jag såg inte filmen igår, men jag har sett den förut...
Den är stört bra, Run Forest, Run!
=)

251 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
117 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
117 ms — ändringar (db)