Glad i hågen skulle jag vilja få rätt på ett recept, eller en vettig (så att tom jag förstår) beskrivning på hur man lagar till kyckling med cashewnötter a'la riktigt thaivis. Eller i alla fall som det lagas till oss turister i Thailand...
Jag har sett samt prövat ett o annat recept, haft i diverse mystiska grejer men inte tycker jag att jag finner rätt smaker, samt att jag inte lyckas med att få det särskilt bra, torrt o jäkligt blir det.
Så nu, langa fram era bästa Thairecept, på denna rätt likväl andra, samt en vettig förklaring. Inte bara: !Du tar det och det och ner i wokpannan, vips så är det klart!"
Fan, så enkelt är det ju inte ens att koka korv... för en annan ;)
Här är ett recept som jag använder som grund:
- Kyckling
- Vitlök
- Salladslök (purjolök i värsta fall)
- Cashewnötter
- Wok-sås (Mrs Chengs)
- Mushroomsoja
- Paprika
- Olja
Börja med att skära upp kycklingen och lägg den i en skål tillsammans med sojan.
Under tiden skär du upp alla grönsaker.
Hetta upp en wok tills den ryker. Häll i olja och stek kycklingen tills den är klar.
Ta ur kycklingen och hetta upp woken på nytt. Ta i lite olja och bryn vitlöken och cashewnötterna. Ta lök och paprika och fräs c:a en minut. Lägg i kycklingen och tillsätt wok-sås. Rör om och servera med ris eller nudlar.
Ni glömmer ju fisksåsen... Det är den som gör att det blir tahimat. Typ. Man har det istället för salt och för er som oroar er så smakar det inte fisk... ;)
Hej!
Här kommer ett föslag på recept grundat på Web-Tor´s ingredienser. Jag skickar också med en "bruksanvisning" till Solbulle.
Tilläggs kan att jag har testat på min familj och ingen dog.
Börja med att strimla kycklingfiléerna och lägg i en skål med 0,5 dl soja. Under tiden som filéerna marineras, skär du upp salladslöken och paprikorna samt hackar vitlöksklyftorna.
Hetta upp stek - eller wokpannan tills det ryker, häll sedan på 2 matskedar sesamolja och bryn 1 matsked grön currypasta lägg sedan i kycklingstrimlorna. Stek dessa färdigt. (Det tar ungefär 5 min)
Sätt på 2 liter lättsaltat vatten till äggnudlarna.
Skölj ur skålen du haft kycklingen i. Tag upp de färdigstekta strimlorna och lägg i skålen.
Skölj ur pannan och hetta upp den på nytt. Häll i resterande 2 matskedar sesamolja, lägg i den hackade vitlöken samt cashewnötterna och bryn i c:a 2 min. Lägg i salladslöken och paprikan och fräs i c:a 1 min.
Lägg nu tillbaka kycklingen i pannan och tillsätt cocosmjölk, woksås och fisksås. Rör om och servera.
När vattnet kokar lägger du i äggnudlarna, sätter lock på och drar kastullen av plattan och låter det stå i 4 minuter. Häll av vattnet och häll lite sesamolja över nudlarna. Rör om och servera tillsammans med kycklingen.
Håller med om att fisksåsen gör en hel del för resultatet. Tillsammans med lite soya behövs inget extra salt, däremot tycker jag man behöver balansera med lite socker (helst palmsocker, men även råsocker funkar bra), och lite syrlighet, t.ex. några limeblad eller citrongräs.
Standardingredienser jag brukar köra med, proportioner efter smak, men ungefär:
Jordnötsolja
En klick currypasta (grön eller röd) efter smak
Några salladslökar
Kycklingfiléer i bitar
Grönsaker (t.ex. broccoli, minimajs, svamp)
3-4 limeblad
En stor burk kokosmjölk
Ett par matskedar fisksås
En matsked soya
En rejäl klick palmsocker
En handfull thai-basilikablad (något helt annat än den vanliga)
Fräs upp curryn och löken i oljan först och sen ner med kyckling och grönsaker. I med sockret och såserna därefter, och sist basilikan strax innan det är klart.
260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849