webForumDet fria alternativet

Lägesrapport nya maskinen

Om webForum

18 svar · 634 visningar · startad av kjell

Medlem sedan dec. 1999757 inlägg
Frågan#1

Vi beräknade att drifta maskinen imorgon men desvärre kom inte alla delar som beställts. Det fattas interna termineringar och dessa beställdes för en vecka sedan men har alltså ännu inte levererats. Nu gör det kanske inte så mycket om det dröjer någon dag extra då både PHP och vBulletin har kommit med nya versioner p.g.a. säkerhetsbuggar så det finns lite jobb att göra under tiden termineringarna anländer.

Maskinen har dock snurrat i ett dygn nu och ser ut att gå bra. Vi fick flasha om biosen på moderkortet för att den skulle känna igen den nya typen av celeronprocessorer. Kortet som tillverkades i juni var tydligen inte förberedd på den nya varianten celeron som kom för någon vecka sedan och vägrade helt enkelt att starta. En ny bios fixade dock detta och förutom att vi måste ha termineringar till diskarna, så känns allt snabbt och stabilt.

Vi hoppas att vi i slutet på veckan har maskinen på plats i Griffels nät och under tiden får vi nöja oss med några bilder som jag tog igår :)

Medlem sedan sep. 2001788 inlägg

Mmmmmm... den ser snabb ut :)

Medlem sedan feb. 20016 388 inlägg

Vad kul att höra att allt verkar gå bra den här gången! :D

Medlem sedan feb. 20003 257 inlägg

Ni kan riva bort korkmattorna som sitter lite här och var, tror knappast ni behöver ljuddämpning i en server ;)

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Ursprungligen av JoakimE tror knappast ni behöver ljuddämpning i en server ;)

Det beror väl på var servern står ;)

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Jag vill också ha en sådan burk, varför vet jag inte, men VH-Faktorn är hög(VH=Vill Ha), Tyvärr är nog WAF rätt låg(WAF=Wife Acceptens Factor).
Ser åtminstonde snygg o snabb ut.

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Visst är den snygg den nya servern :)

:birp

Vad skönt att det verkar lösa sig :)

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

tss.. server, går den att rack-montera? nähä?! då e det ingen server :OO :birp §e §jr

Medlem sedan dec. 1999151 inlägg

Celeronprocessor i en server? Går det bra det?

::dap

Medlem sedan jan. 20014 973 inlägg

...och vad ser jag, ett litet sketet chieftec-miditower. Respekt-faktorn känns ganska låg. ;)

Medlem sedan jan. 20013 406 inlägg

Är insamlingen av pengar stoppad?
När beräknas den nya servern med forumet var upe och köra?

/Andreas

Medlem sedan feb. 20012 412 inlägg

När beräknas den nya servern med forumet var upe och köra?

Vi hoppas att vi i slutet på veckan har maskinen på plats i Griffels nät och under tiden får vi nöja oss med några bilder som jag tog igår

Medlem sedan dec. 1999757 inlägg

Antec SX1040B Server Tower 400W
En serverlåda får man nog betrakta den som men det betyder ju inte att det måste vara en rackmonterad eller fulltower.
Den känns i.a.f. lite mer som en server än den gamla lådan :)

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Är insamlingen av pengar stoppad?

Nej, men Kjell har fått förskott :e

Ursprungligen av oelbal ...och vad ser jag, ett litet sketet chieftec-miditower. Respekt-faktorn känns ganska låg. ;)

Antec heter det, som kjell sa, inte Chittech ;) :p

Medlem sedan jan. 20014 973 inlägg

Men doh, Antec/Chieftec, skillnaden är mindre än en musfjärt...

Ursprungligen av oelbal Men doh, Antec/Chieftec, skillnaden är mindre än en musfjärt...

Nej, skillnaden sitter i nätagget, Chieftech har tredjepartsnätagg medans Antec gör sina egna ;)

Medlem sedan nov. 2001348 inlägg

Braaa

Ser ju mega bra ut!

Valet av processor... varför en celeron? Billigt?

En annan fråga.. vad är "termineringar" för nå't? :birp¨

oj då:
Fatal error: Maximum execution time of 30 seconds exceeded in E:\www\www.webforum.nu\www\forum\admin\functions.ph

Hoppas det går snabbare med den nya servern då :e

Medlem sedan nov. 20011 551 inlägg

det är ju vi...

... som samlat ihop pengar själva till att köpa denna maskin som faktiskt verkar vara en riktigt hygglig burk, då kan vi ju inte klaga på ditten och datten..

Håller själv med frankof i att VH är hög, måste tyvärr säga att SAF (Sambo acceptes factor) är låg... test har utförts och det hjälpte inte ens med nakenbilderna...

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)