Noterar med intresse att wF i det tysta bytt plattform till Windows. Och då blir man ju genast nyfiken på vem det är som öppnat plånboken och pröjsat för en serverlicens (jag har i.a.f. inte sett någon insamling). För självklart skall den personen (eller de personerna) ha den kredit de förtjänar när de gör en sådan uppoffring å wF:s vägnar. :)
Jag läste det inlägget förut.
Så som jag uppfattar det så skulle alternativa lösningar ta över så småningom.
Jag baserar även min skeptism på den verbala konversation jag och Rikard åtnjöt för ett tag sedan. Då lät det som att de tidigare nämnda medlemmarna skulle pröjsa.
Jag kan ha missuppfattat honom givetvis, ty han hävde öl.
För tillfället sponsrar FHP (Ett företag där Rikard Ståhl är anställd) licensen, det var den bästa lösningen vi kunde komma upp med då vi pratade om det.
Hur det blir i framtiden är svårt att säga, men i bästa fall betalar vi ansvariga för det och i sämsta fall får vi försöka oss på en insamling. Hur allting skall gå till är inte klart ännu.
Ett annat problem är att vi för tillfället ligger på en storversion av w2k3 när det skulle räcka gott med WE, vilket vi troligtvis också kommer att få göra någonting åt.
Vi har tidigare pratat om serverprestandaproblem och det är något vi också skall diskutera den närmsta tiden.
Varför inte ta emot bidrag och ge bidragsgivarna en egen titel, mer utrymme för PM eller dylikt? Det fungerar för ett antal andra forum, och när/om ni uppgraderar till 3.0 blir administrationen av detta lätt som en plätt.
Mer finns att läsa på den här sidan i ett inlägg av Rikard.
Detta är dock en något krystad lösning som säkerligen skulle kunna skapa lite huvudbry både hos BSA såväl som hos MS licensavdelning - det är vi medvetna om. Men, vi räknar med att utredningstiden för detta ärende ska vara tillräckligt lång för att vi ska lösa detta på ett bättre sätt.
Är detta samma wF som brukar vara hur snabba som helst på att stänga trådar som ens kan misstänkas handla om piratkopiering? En lite olycklig lösning kan man ju tycka då (licensfrågan borde kanske lösts innan man bytte)?
För självklart skall den personen (eller de personerna) ha den kredit de förtjänar när de gör en sådan uppoffring å wF:s vägnar. :)
Robban skrev:
Är detta samma wF som brukar vara hur snabba som helst på att stänga trådar som ens kan misstänkas handla om piratkopiering? En lite olycklig lösning kan man ju tycka då (licensfrågan borde kanske lösts innan man bytte)?
På något sätt känns det som den "kredit" du hade för avsikt att ge de som löst licensfrågan snarare är ett sätt att misskreditera wF och dess ansvariga.
Utgående ifrån ditt inledande inlägg saknar jag nämligen ditt positiva beröm av FHP som betalat licensen och finner istället en anklagelse mot Rikard om piratkopiering vilket gör mig synnerligen konfunderad om ditt syfte med tråden. :stud
Utgående ifrån ditt inledande inlägg saknar jag nämligen ditt positiva beröm av FHP som betalat licensen och finner istället en anklagelse mot Rikard om piratkopiering vilket gör mig synnerligen konfunderad om ditt syfte med tråden. :stud
Vid tidpunkten för det första inlägget visste inte Robban hur det låg till med licensen, därav frågan.
I dåvarande skrivande stund var jag något osäker på vad som gällde och valde därför att presentera situationen som det var var istället för att hålla tyst eller ljuga ihop något. Idag är jag inte osäker längre. Windows 2003-licensen webForum körs på är betald och får otvivelaktligen användas. Det är dock fortfarande FHP AB som äger licensen och en vacker dag kommer jag som IT-chef eventuellt att tvingas kräva tillbaka den. Till dess är jag övertygad om att Patrik/Brimba, SirPeter och jag har hittat en ny hållbar lösning.
Utgående ifrån ditt inledande inlägg saknar jag nämligen ditt positiva beröm av FHP som betalat licensen och finner istället en anklagelse mot Rikard om piratkopiering vilket gör mig synnerligen konfunderad om ditt syfte med tråden.
Jag citerade bara det Rikard själv skrivit. Jag kan ju inte veta hur de har löst licensfrågan, eller hur?
Jag står dock fortfarande för att jag tycker det är mycket märkligt att man byter OS innan licensfrågan är helt klar. Hur skall det uppfattas av alla som kommer och ställer frågor om sin hemmaserver körandes Advanced Server och som får sina trådar låsta?
Det är dock fortfarande FHP AB som äger licensen och en vacker dag kommer jag som IT-chef eventuellt att tvingas kräva tillbaka den.
Och jag som inte ens visste att man fick låna ut serverlicenser till utomstående. Sätter inte det wF i en beroendeställning gentemot FHP AB?
260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25