LLoLoMedlem sedan feb. 20072 750 inlägg
Lasp skrev:
> LoLo Var inte orolig! Vi är många som värdesätter ditt sätt att svara och engagerat ta fram uppslag till lösningar!
Som att fråga Djupa Tanken om Guds existens och han svarar med telefonnumret!
Jag läser och uppskattar dina svar säger Lasp. Men hur har du tid? Finns det ingen Pub där du är?
Tack Lasp, nja tänker nog inte ge upp än, om än för att retas lite.
Pub?! Senast jag var ute var då en hemsk sak hände, inte vågat mig ut sen dess. Men det kommer, arbetar på det iaf. ;)
LLoLoMedlem sedan feb. 20072 750 inlägg Undrar om ämnet "acceptera svar" tagits upp i forumledningen?
Som tjej är det iaf dubbelt så svårt att få ett accepterat svar i trådar där jag vet att det hjälpt. Killar ger det gärna till varandra, med kompisryggdunket typ.. men att som tjej försöka få samma gensvar är ju omöjligt, så känns det iaf. ):
Kommer mods och/forumbossar hjälpa till där?
Mitt mål är att som första tjej/kvinna, evah komma in på listan "accepterade svar".
Give some feedback, pliiis. :D
SsilfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg Har du prövat rapportera de trådar du syftar på? Och vilken lista menar du? Du har ju fått 31 lösningar hittills.
Du kanske tänker lite för mycket. Jag tror inte att folk medvetet undviker att markera dina svar som rätt bara för att du är tjej.
Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg
LoLo skrev:
Undrar om ämnet "acceptera svar" tagits upp i forumledningen?
Som tjej är det iaf dubbelt så svårt att få ett accepterat svar i trådar där jag vet att det hjälpt. Killar ger det gärna till varandra, med kompisryggdunket typ.. men att som tjej försöka få samma gensvar är ju omöjligt, så känns det iaf. ):
Mitt mål är att som första tjej/kvinna, evah komma in på listan "accepterade svar".
Du har ungefär samma förhållande mellan antal inlägg och accepterade svar som de flesta andra (inkl mig) verkar det som. Why even bother? ;)
@ndersMedlem sedan juni 200032 967 inläggHur menar du att forumledningen ska se till så bruttor får fler acceptansklick då?
Funktionen är skitviktig, och folk som inte använder den är plantor. Men det har inte att göra med att få många klick på sig (lätt för mig att säga!) - utan det finns ju faktiskt vettiga funktionella anledningar.
Jag tror inte att det har att göra med du är tjej - du hjälper "fel människor" helt enkelt, eller hjälper folk med "fel saker". Det är nog lättare att få klick i utvecklingsforum, där man snabbt ser att den lille kodsnutten gjorde susen, än felaktigheter med hårdvara eller operativsystem - dessa problem tenderar kanske att ta längre tid att lösa, och då glömmer folk. Eller nåt.
Jag har en del trådar (har dock ingen aning om huruvida du petat i dem) där jag inte accepterat något svar, eftersom jag gärna vill ha bättre svar.
Jag kanske svamlar, jag vet inte... :)
GeinMedlem sedan sep. 20005 700 inlägg
LoLo skrev:
För mig känns det otroligt främmande att det skulle spela någon roll vilket kön personen har som ger svar på problem. Kan du ge några konkreta exempel på trådar där du anser ha givit ett var på en olöst fråga alternativt givit ett bättre svar än det svar som accepterats?
LLedelMedlem sedan dec. 2004736 inlägg
LoLo skrev:
Ditt användarnamn avslöjar rätt enkelt att du är tjej. Jag har mitt efternamn som användarnamn - hur vet någon om jag är kille eller tjej? Jag har fått 26 accepterade svar, tycker att det känns bra.
Frågan är ju vilka "krav" som ska finnas för ett accepterat svar. Jag är av åsikten att det accepterade svaret ska leda till lösningen, utan att man behöver ha någon förkunskap. Så om man skriver ett inlägg som är 75 % rätt, men användaren lyckas med hjälp av det lösa problemet, är det då en lösning?
silfver skrev:
Har du prövat rapportera de trådar du syftar på? Och vilken lista menar du? Du har ju fått 31 lösningar hittills.
Du kanske tänker lite för mycket.
Oki ska rapportera inlägg i fortsättningen. :)
silfver skrev:
Jag tror inte att folk medvetet undviker att markera dina svar som rätt bara för att du är tjej.
Mjo, tyvärr så tror jag det, hade jag reggat mig som "PCPelle" hade accepterade svar legat högre, men jag är ju inte kille.
Ledel skrev:
Så om man skriver ett inlägg som är 75 % rätt, men användaren lyckas med hjälp av det lösa problemet, är det då en lösning?
Yeah, då förtjänar du ett accepterat svar, helt klart, du är ju iaf enligt mig mycket kunnig och borde ha typ 60 accepterade svar. ;)
Gein skrev:
För mig känns det otroligt främmande att det skulle spela någon roll vilket kön personen har som ger svar på problem. Kan du ge några konkreta exempel på trådar där du anser ha givit ett var på en olöst fråga alternativt givit ett bättre svar än det svar som accepterats?
Nej orkar inte leta igenom dessa trådar, dock kommer jag att rapportera envist i fortsättningen, lite exempel då:
Hur många kvinnor är moderatorer = 0
Hur många kvinnor är med i ledningen = 0
Hur många kvinnor är med i accepterade svar listan = 0
Det ger ju en viss indikation. Och en ganska klar bild av att tjejer får kämpa dubbelt. Klart jag undrar varför.
SsilfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg
LoLo skrev:
Nej orkar inte leta igenom dessa trådar, dock kommer jag att rapportera envist i fortsättningen, lite exempel då:
Det ger ju en viss indikation. Och en ganska klar bild av att tjejer får kämpa dubbelt. Klart jag undrar varför.
Vi har haft tjejer i ledningen. Även moderatorer. Och återigen - vilken lista? Det är ett ideellt forum och det är de med tid och ork som sitter och modererar.
Det är väl kanske inte så konstigt att ett forum ursprungligen avsett för webbutveckling och datorproblem har större andel manliga än kvinnliga medlemmar.
r\ Hittade den: http://www.webforum.nu/wf_topplista.php
Och som @nders påpekade: Tittar man på de medlemmar med flest lösningar så har de gjort de flesta i webbutvecklingsdelen. Säkerligen bidragit med en kod som direkt löst deras problem. Alltså väldigt konkreta lösningar. Dessutom har de ju varit medlemmar sen begynnelsen. :p
LoLo! Jag tror inte att datakillen_74 menade något illa när han avaccepterade ditt svar. Det är lätt att övertolka saker som händer på internet, särskilt en sådan handling som inte ens involverar ord. Det som för honom var ett tanklöst klick för att markera att problemet inte var 100% löst blev i dina ögon en förolämpning. Det kunde han nog inte förutse, särskilt som han är en pinfärsk medlem och inte kan förväntas ha koll på exakt vad praxis är kring funktionen. :)
Edit:
LoLo skrev:
Jag tror snarare att "problemet" är att kvinnor överhuvudtaget är underrepresenterade på wF. Om t ex bara 10% av medlemmarna är kvinnor (påhittad siffra för diskussionens skull, någon sådan statistik finns inte) så är risken stor att kvinnorna blir underrepresenterade i t ex ledningen, moderatorsgruppen eller topplistan över accepterade svar.
silfver skrev:
Vi har haft tjejer i ledningen. Även moderatorer. Och återigen - vilken lista? Det är ett ideellt forum och det är de med tid och ork som sitter och modererar.
Det är väl kanske inte så konstigt att ett forum ursprungligen avsett för webbutveckling och datorproblem har större andel manliga än kvinnliga medlemmar.
r\ Hittade den: http://www.webforum.nu/wf_topplista.php
Och som @nders påpekade: Tittar man på de medlemmar med flest lösningar så har de gjort de flesta i webbutvecklingsdelen. Säkerligen bidragit med en kod som direkt löst deras problem. Alltså väldigt konkreta lösningar. Dessutom har de ju varit medlemmar sen begynnelsen. :p
Men varför känns det som att man kämpar i en totalt oigenomtränlig mur?.. Jag tror ändå att om jag låtsats vara kille och reggat mig som "Pelle" el. liknande att man fått mer accepterade svar. Bara en teori.
Dock är jag ju inte så falsk. ;)
nitro2k01 skrev:
LoLo! Jag tror inte att datakillen_74 menade något illa när han avaccepterade ditt svar. Det är lätt att övertolka saker som händer på internet, särskilt en sådan handling som inte ens involverar ord. Det som för honom var ett tanklöst klick för att markera att problemet inte var 100% löst blev i dina ögon en förolämpning. Det kunde han nog inte förutse, särskilt som han är en pinfärsk medlem och inte kan förväntas ha koll på exakt vad praxis är kring funktionen. :)
No shit? Nämen jag blev ju irriterad, hade gärna velat ha lite stöd där. Bara att försöka fortsätta ta sig igenom den ointagliga muren då, ;)
Tack för svar.
mvh/LoLo
GeinMedlem sedan sep. 20005 700 inlägg
LoLo skrev:
No shit? Nämen jag blev ju irriterad, hade gärna velat ha lite stöd där. Bara att försöka fortsätta ta sig igenom den ointagliga muren då, ;)
Tack för svar.
mvh/LoLo
Tror du på allvar att datakillen_74 tog bort den markerade lösningen efter att han insåg att du var tjej och inte en kille som han först trodde när han accepterade svaret?
LLoLoMedlem sedan feb. 20072 750 inlägg Detta är något jag grunnat på länge och gäller egentligen inte någon speciell.
EercizMedlem sedan maj 20011 826 inlägg
LoLo skrev:
Men varför känns det som att man kämpar i en totalt oigenomtränlig mur?.. Jag tror ändå att om jag låtsats vara kille och reggat mig som "Pelle" el. liknande att man fått mer accepterade svar. Bara en teori.
Dock är jag ju inte så falsk. ;)
Men du har långt många fler lösningar än mig ju! Jag tror att jag skulle få fler lösningar om jag hette IT-Tjej90. Nej, allvarligt talat så tror jag inte att kön spelar någon roll på wF. Jag tror att anledningen till att jag har så få lösningar är att jag bara ger korta svar som pekar i rätt riktning, snarare än långa konkreta lösningar, som @nders sa. Jag tycker det är trevligt med tjejer på wF, synd att det inte är fler.
erciz skrev:
Men du har långt många fler lösningar än mig ju! Jag tror att jag skulle få fler lösningar om jag hette IT-Tjej90. Nej, allvarligt talat så tror jag inte att kön spelar någon roll på wF. Jag tror att anledningen till att jag har så få lösningar är att jag bara ger korta svar som pekar i rätt riktning, snarare än långa konkreta lösningar.
Eh, haha, men du är ju också en kunnig kille, riktigt duktig, och borde definitivt ha måååånga fler accepterade svar.
erciz skrev:
.. som @nders sa. Jag tycker det är trevligt med tjejer på wF, synd att det inte är fler.
Jo, det är synd. :(
Danne V skrev:
Du har ungefär samma förhållande mellan antal inlägg och accepterade svar som de flesta andra (inkl mig) verkar det som. Why even bother? ;)
Förlåt, hann förbi dig.. wäääll, why not?
@nders skrev:
Funktionen är skitviktig, och folk som inte använder den är plantor.
I agree, 110%
@ndersMedlem sedan juni 200032 967 inlägg
LoLo skrev:
Det här är viktigare saker. Anledningen är helt enkelt att det finns för få tjejer här. Vi har ju, som nämnts, haft både forumledare och moderatorer av kvinnligt kön, men tyvärr inga just nu. Det har absolut inte att göra med att webForum inte vill ha med kvinnfolk att göra. :)