webForumDet fria alternativet

Mitt sökord är kortare än 3 tecken. BUGG?

Om webForum

6 svar · 375 visningar · startad av mattiasnordin

Medlem sedan maj 20012 080 inlägg
Frågan#1

Jag får ofta felet...

Ditt sökord (en) är kortare än 3 tecken och därför kan ingen sökning göras. Ange ett längre ord och försök igen.

...när jag försöker söka efter något. Vad är det som är kriteriet för att INTE få detta felmeddelande?

Tex får jag det felet när jag söker på:

Torbjörns kalsonger är inte längre lika

Fattar inte hur sökmotorn beter sig. PS Räknar dock inte med att få någon träff på ovanstående sökning...

Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg

Var och ett av orden räknas som ett eget sökobjekt, tror jag. "är" är bara två bokstäver långt. :(
Jag vet inte hur man kommer runt det. @nders m.fl. vet tror jag. :)

Medlem sedan juni 20015 009 inlägg

Man kan använda asterixstjärnan (*) för att kunna söka med ord som bara är på två bokstäver. :)

Logik är ju användbart när man gör ett gränssnitt. Jag anser fortfarande att det är en bugg om skriptet inte klarar av att göra en sökning om ett av flera ord är kortare än tre tecken.

Hade sökning (med fnuttar) fungerat så hade jag varit med i matchen. Nu blir det som sagt, ologiskt.

Fungerar inte heller: "Torbjörns kalsonger är inte längre lika"

En workaround kan vara att skriva under formuläret hur man ska undvika detta.

Mitt tips bara ;-)

Keep up the good work!

Medlem sedan juni 20015 009 inlägg

Att man inte kan söka på så korta ord beror nog på att man inte ska behöva plocka ut så stora mängder data från dbn. Tänk bara så många gånger ordet "en" har skrivits ;)

Dessutom är det inte vi på wF som gjort forumet utan de som utvecklar vBulletin. Däremot har moddifieringar gjorts och ev. kan det göras här med om det anses nödvändigt.

Om det är nödvändigt eller ej överlåter jag till er. Det eklaste sättet att lösa det på är nog att skriva en kort text om varför det fungerar som det gör.

Varför inte lägga till ett javascript som tar bort alla ord som är kortare än tre tecken innan frågan köres?

Var bara nyfiken på varför det är som det är. Nu vet jag. Antar att det är fler än jag som inte begriper sig på nuvarande sökning. Men o andra sidan är det inte första gången man har blivit kallad för ett unikum ;-)

Medlem sedan mars 20034 471 inlägg

mattiasnordin skrev:

Fungerar inte heller: "Torbjörns kalsonger är inte längre lika"

Jodå... det söker på (ett sökord per rad):
"Torbjörns
kalsonger
är
inte
längre
lika"
Om nu inte är hade varit med så hade sökningen gått igenom. Mest ologiskt är väl att den inte kommer att få träff på Torbjörns och lika, eftersom de orden inte finns med ovan! (Titta så ser ni. :l )

270 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
135 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
134 ms — ändringar (db)