webForumDet fria alternativet

Detta forums funktion

Om webForum

4 svar · 349 visningar · startad av Vide

Medlem sedan dec. 19998 577 inlägg
Frågan#1

Jag måste bara opponera mig mot att forumet "Tips & Förslag" tagits bort, i och med att vi inte tillsammans längre kan lägga fram förslag som alla andra utvecklare här på wF kan kommentera, kommer ni i samma veva tappa alla icke-administrativas svar och ideér, samt utvecklande diskussioner om förslaget.

Jag tror ni låser in er i och med att ni "bara" bollar med er själva och inte låter den stora utvecklande massan vara med. Det är fortfarande erat beslut ang. förslaget, men vägen till en lösning blir desto intressantare.

Detta är min åsikt.

Mvh, Vide

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Tips & förslag-frågor kommer hädanefter att hänvisas till dev@webforum.nu.

Detta är varken ett tips eller ett förslag, utan ett uttryck för misstycke mot en funktion som wF tagit bort.

Skall vi inte kunna ha en publik debatt om detta?

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Hej Vide,
att stänga Tips & förslag-forumet var inget enkelt beslut. Av bland annat de skäl du nämner.

Bakgrunden till beslutet är att Tips & förslag-forumet alltför många gånger har genererat missnöje och skapat konflikter.
Forumet har medfört ett outtalat krav på webForums utvecklare, forumledare och ansvariga om att frågorna måste besvaras. Vi som ansvariga hinner inte med samt vi kan inte av praktiska skäl lägga ett sådant krav på någon annan av våra medarbetare. Därför har vi valt att ersätta forumet med ett som fokuserar på att låta folk ställa frågor kring webForums befintliga funktioner istället.

Precis som du skriver, detta medför att vi tappar den breda massans svar och idéer på de förslag som läggs fram. Vilket tveklöst är en försämring, ur tips & förslag-synpunkt.
En annan aspekt som dock påverkar en vidare egenutveckling av forumet är att varje förändring från originalkoden gör det svårare för oss att följa vBullentins utveckling. Varje detaljförändring kräver att vi gör om detaljförändringen vid en uppgradering.
Om vi hade anställd personal som jobbade med de här frågorna så skulle det inte vara ett problem, men så länge som forumet har en synnerligen begränsad mängd utvecklare så tvingas vi hela tiden göra dessa avvägningar - tillför den här funktionen webForum så pass mycket att den motiverar det extraarbete som krävs?

Vi har gjort en negativ prioritering i det här fallet. Vi bedömmer att det är av mer värde för forumet att stämmningen på forumet är bra än att inte alla förslag får komma upp till ytan.
webForums primära syfte är att posta frågor och svar på forumet - den uppgiften är löst i och med att webForum startades. Nu ska inte det skälet i sig hindra en vidare utveckling av webForum, däremot begränsar det våra möjligheter att utveckla forumet.

Avslutningsvis, detta är bara ett första steg i ett antal mindre förändringar av forumet. Där huvudsyftet är att webForum ska förbättra miljön för såväl medarbetare som medlemmar. Det är möjligt att en del av de förändringar vi avser att göra på något längre sikt indirekt kommer att lösa problematiken ändå. Av det skälet ber vi dig att ha lite (för att inte säga rätt mycket) tålamod.

Jag hoppas att detta gav dig en förklaring till hur vi har tänkt och att du är nöjd med svaret om än du kanske inte är helt tillfreds med beslutet.

med vänliga hälsningar

Rikard
ansvarig, webForum

I nuläget låter jag tråden förbli öppen och ligga kvar i detta forum då jag uppfattar att den behandlar en befintlig funktion. Det är dock möjligt att mina kollegor inte gör samma bedömning varför tråden kan komma att flyttas senare.

Tack Rikard!

Du förklarar för mig lite av det som ligger bakom beslutet, även om vissa delar kan diskuteras (vilket jag låter ligga hän tills vidare). Av det jag tydde ur nyhetsmeddelandet så fick jag inte fram det du nu skrev, och mitt sinne är stillat för den här gången. ;)

Rikard skrev:

Avslutningsvis, detta är bara ett första steg i ett antal mindre förändringar av forumet. Där huvudsyftet är att webForum ska förbättra miljön för såväl medarbetare som medlemmar. Det är möjligt att en del av de förändringar vi avser att göra på något längre sikt indirekt kommer att lösa problematiken ändå. Av det skälet ber vi dig att ha lite (för att inte säga rätt mycket) tålamod.

Varför jag låter övriga kommentarer vila, detta med hopp om att det finns ett forum i framtiden där wF kan diskuteras publikt (vilket jag tror är väldigt viktigt).

Mvh, Vide

268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
118 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)