Igen? Har den varit borttagen förut :q
Börjar det inte bli dags att ta bort denna tråd från förstasidan igen? :q
12 svar · 510 visningar · startad av Nexus86
Igen? Har den varit borttagen förut :q
Ja. Innan den kom fram. :e
Det är ju inte var dag man får nöjet att rapportera kjells inlägg... :e
Tur att det var jag som fick det nöjet då. §jr :e
Jag uppfattade det som att du skapade en tråd istället... :OO
Sak samma. Rapportering som rapportering. :)
Re: Irak-kriget
Nexus86 skrev:
USA:s "terror-krig" mot arabvärlden och övriga nationer som tillhör "Ondskans axelmakter" (som de själva uttrycker det), lär nog fortgå länge till om Bush får fortsätta att bestämma. Syrien och Iran är väl nästa nationer på tur?
Tyvärr tror jag inte det är lönt att ta bort tråden, utan vi avvaktar ett tag, så byter vi bara namn på tråden till "Iran-kriget" eller "Syrien-kriget" eller vad det nu kan tänks bli? :(
Re: Re: Irak-kriget
Blårand skrev:
Nexus86 skrev:
Syrien och Iran är väl nästa nationer på tur?
Tyvärr tror jag inte det är lönt att ta bort tråden, utan vi avvaktar ett tag, så byter vi bara namn på tråden till "Iran-kriget" eller "Syrien-kriget" eller vad det nu kan tänks bli? :(
Jag hoppas av hela mitt hjärta att det inte ska vara nödvändigt. :x
Re: Re: Re: Irak-kriget
Att ytterliggare upptrapmningar av USA ska undvikas, hoppas vi självklart allihop! Vi kan nog räkna in varje medlem här på wF vad gäller den uppfattningen, om att ytterliggare krig bör undvikas.
Däremot förstår jag inte riktigt din kommentar...
PersianBulldog skrev:
...Nödvändigt och nödvändigt? Amerikanska presidenter har aldrig startat krig för att det är nödvändigt, utan enbart för att visa sin makt. Att Bush som guvenör aldrig benådade en enda dödsdömd fånge, säger mer om Bush syn på människan än om det amerikanska rättsväsendet.
Kan instämma i USA:s kritik mot Saddam-regimen, då de tycker det är ohyggligt att cirka 250.00 irakier har fått sätta livet till, enbart för att man inte fallit i nåder i Saddams ögon. Att det däremot beräknas att cirka 500.000 irakier, mestadels barn, dött pga av västvärldens sanktioner, (som i sin tur skapat brist på mediciner och andra förnödenheter), kan man inte läsa många rader om. Är inte det märkligt?
Re: Re: Re: Re: Irak-kriget
Blårand skrev:
PersianBulldog skrev:
...Nödvändigt och nödvändigt? Amerikanska presidenter har aldrig startat krig för att det är nödvändigt, utan enbart för att visa sin makt. Att Bush som guvenör aldrig benådade en enda dödsdömd fånge, säger mer om Bush syn på människan än om det amerikanska rättsväsendet.
Kan instämma i USA:s kritik mot Saddam-regimen, då de tycker det är ohyggligt att cirka 250.000 irakier har fått sätta livet till, enbart för att man inte fallit i nåder i Saddams ögon. Att det däremot beräknas att cirka 500.000 irakier, mestadels barn, dött pga av västvärldens sanktioner, (som i sin tur skapat brist på mediciner och andra förnödenheter), kan man inte läsa många rader om. Är inte det märkligt?
Jo tyvär är det så. De säger att det irakiska folket kommer få det bättre om Saddan avsätts, men vad de inte brydde sig om är hur processen påverkad dem. Men hur kommer det sig att de nu kommer rikta in siktet på t.ex. Iran och Syrien? Har de på något sätt hjälp fienden?
Man har anklagat Syrien för att ha hjälp Irak med att skydda efterlysta, och tidigare hotat Syrien med våld för detta. Vad gäller Iran så vill inte de heller släppa in kontrollanter (IAEA?) för att kontrollera deras hantering, tillverkning och användning av kärnreaktorer m.m.
Visst bör man försöka lösa de problem som finna i arabvärlden och sokm grundar sig på bristande demokrati och diktaturer. Men man kommer aldrig någon sin att kunna bomba sig till fred i mellanöstern. I efterhand har det dessutom erkänts, från USA:s egna källor, att mycket av bevisningen mot Irak:s tillverkning av kemiska vapen, varit fabricerade. Således var det av helt andra orsaker som USA ville starta krig mot Irak.
Märkligt är även att USA säger sig villa störta diktaturer, men sammarbetar med de diktaturer som gör som de blir tillsagda? Märkligt även att de säger sig villa störta diktaturer, men samtidigt hjälper personer som Pinochet till makten, samt på flera områden förstört den demokratiska processen i många sydamerikanska länder.
Så tyvärr är det nog bara konstatera att kriget mot Irak nog inte är det sista kriget som USA startat. Vi kan nog vara ganska så säkra att de inom kort snart krigar mot ett nytt land. :(
Ni är i Tips & Förslag och den här tråden tycler inte jag är en förlsags tråd mer.... ;)