webForumDet fria alternativet

[Spoiler]

Om webForum

12 svar · 410 visningar · startad av PersianBulldog

Medlem sedan aug. 20023 005 inlägg
Frågan#1

Att ha en funktion som gör att texten inom taggen

Dolt innehåll

blir transparent.. På så sätt kan man t.ex. berätta slutet i en film eller berätta ett fusk i ett spel och bara de som vill veta får veta...
Skulle det vara nåt?

Dolt innehåll

Denna text skall då endast synas om någon markerar den

Medlem sedan mars 2003970 inlägg

Bra idé :e
Jag är för den

Medlem sedan juni 20015 009 inlägg

Liten fråga, när man lägger in sådana taggar så ersätter man html kod egentligen med enklare ord så att säga. Och med denna "Spoiler" funktion, vad för grundtagg finns det för att åstadkomma detta?

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg

Qimen skrev:

Liten fråga, när man lägger in sådana taggar så ersätter man html kod egentligen med enklare ord så att säga. Och med denna "Spoiler" funktion, vad för grundtagg finns det för att åstadkomma detta?

Man skulle ju kunna använda en font-tagg med samma färg som bakgrunden. Men jag tror inte att den funktionen skulle bli speciellt använd.

Medlem sedan juni 20015 009 inlägg

Mm jag tror heller inte att den kommer bli särskilt använd, btw. Finns det ngn font tagg som gör texten transparent? :)

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg

Qimen skrev:

Mm jag tror heller inte att den kommer bli särskilt använd, btw. Finns det ngn font tagg som gör texten transparent? :)

Kanske går med någon form av css, men inte med ren html vad jag vet.

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

Jag tycker det var en bra idé, även om den nog inte kommer bli för använd.

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Jag tycker det låter som en vansinnig idé rent ut sagt.
Det skulle inte dröja länge innan massor av personer skulle sätta i system att enbart skriva med sån text och då skulle det inte se klokt ut helt enkelt.
För de som inte tror att många skulle sätta det i system så kan jag påminna om hur det såg ut när det gick att skriva i mycket stor text i hela forumet för ca. ett år sedan.

Medlem sedan aug. 20023 005 inlägg

Då gäller det väl att inte missbruka den.. Men jag kan inte tänka mig att något sådant skulle hända på ett forum med vuxna människor.. Vad vet jag.. ;)

Ungefär som man kan missbruka och skriva i fel färg så man tror det är citat man läser å hoppar över d?

Medlem sedan mars 20034 471 inlägg

Jag kan eg inte begripa varför man skulle ha det som en funktion på ett forum som till 2/3 består av subforum där man får hjälp med problem. Jag skulle inte alls uppskatta att behöva markera fram svar i IT-delen. Och i hur många forumavdelningar inom Diverse kan det då vara relevant? I tillräckligt många för att motivera programmeringsinsats av de som sköter forumet? :q Personligen betvivlar jag det.

Om man verkligen vill gömma något på detta sätt i ett subforum, någon enstaka gång ibland, så är det väl bättre att man skapar EN tråd om hur man gör. Ev. om intresset är stort kan tråden "låsas" i överkant - vad det nu heter på svenska? "Sticky" på engelska. För det brukar inte vara så svårt att åstadkomma. Om man börjar skriva sitt svar: T.ex. "Inlägg med spoiler på gång... innehållet kommer att ändras". Och skickar det till forumet. Då VET man vilken bakgrundsfärg inlägget får. genom att betrakta "visa källa", kan bakgrundsfärgens kod ses. Voilá, använd den i taggen! Redigera ditt inlägg till att säga det du vill, med bakgrundsfärg på den text du vill gömma. Fungerar hur bra som helst, är inte oöverkomligt svårt, kräver ingen programmeringsinsats och är tillräckligt krångligt för att stävja missbruk. Problemet löst!

Äh!
webForums färgkoder har väl alla i huvudet? =)

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

På dvdforum finns den här funktionen, och där innebär den att text-background också blir svart så det man ser utan att markera texten är bara en svart box.
Väldigt bra funktion i spoilersammanhang men här... nja, jag vet inte.

389 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
254 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
249 ms — ändringar (db)