webForumDet fria alternativet

Uppjustering av rubriker...

Om webForum

3 svar · 199 visningar · startad av Blårand

Medlem sedan jan. 20032 356 inlägg
Frågan#1

Har precis börjat knåpa med PHP, och har då många nybörjarfunderingar. Använder wF sökfunktion för att leta efter passande inlägg och trådar i PHP-forumet.

Ofta får man upp en hel del träffar på trådar som innehåller sökorden. Inget fel i det. Det jag tycker känns jobbigt är att rubrikerna på trådarna ofta är så pass dåligt satta, att det är svårt att utifrån rubriken förstå vad tråden handlar om.

Ofta måste man öppna tråden för att se vad den handlar om, och har man då 30-40 sökträffar så känns det lite tungt ibland. Det skulle underlätta om rubriksättningen blev bättre, så att man utifrån rubrikerna kan se vad tråden handlar om, så spar man en del arbete. Tycker det skulle vara bra om forumledare eller moderatorer hade behörighet att gå in och ändra tokiga rubriker, så att de blev mer passande gentemot innehållet i trådskaparens frågeställning.

Förstår om det blir protester :)
Men jag tänkte inte att FL och M skulle granska alla trådar, och att det skulle bli någon skyldighet. Men om ansvariga för respektive forum ändå är inne och läser och skriver i forumen en hel del, så skulle det vara bra om de hade möjlighet att kanske justera någon rubrik emellanåt, om viljan finns?

Dagens dåliga rubriksättning gör det väldigt svårt att söka svar på sina funderngar bland tidigare trådar och inlägg.

(Dålig rubriksättning gäller självklart inte enbart PHP-forumet, utan även många andra forum. Tog bara PHP-forumet som exempel, enbart för att jag råkade vara där inne och söka lite nyligen.)

Redigering:
Rättade stavfel.

Medlem sedan maj 20023 372 inlägg

I sökfunktionen så kan du välja att se en del av inlägget också, har hjälpt min många gånger :)

Men håller med dig, en tydlig rubriksättning är alltid bra.

Medlem sedan jan. 20032 356 inlägg

Pellefant skrev:

I sökfunktionen så kan du välja att se en del av inlägget också, har hjälpt min många gånger :)

Kanon...bra! Har inte reflekterat över den möjligheten när jag sökt bland forumen. Den kan helt klart underlätta sökande efter "rätt" tråd :)

Medlem sedan dec. 1999757 inlägg

vilket inte på något sätt rättfärdigar uselt namngivna trådrubriker. Det är av stor vikt vid sökning att rubriken är så relaterad till innehållet som möjligt och har själv vid ett flertal tillfällen rättat trådrubriker. En sökning på array ska t.ex. inte generera 25 trådar med rubriken HJÄÄÄLP!!! (taget ur luften) så din kritik är helt befogad. Ett ganska vanligt fenomen är att äldre medlemmar gärna hänvisa nya till just sökfunktionen när vanliga frågor dyker upp men det är lika vanligt att nya medlemmar inleder frågan med "jag har sökt men inte hittat så mycket". Detta relaterar jag direkt till de undermånliga rubriker som man ofta ser i flertalet forum. Diciplinen borde höjas och framförallt i de webbrelaterade och programrelaterade forumen.

Det står också Relaterat till inlägget direkt i anslutning till rubrikfältet så läskunniga borde normalt inte ha något problem med detta när man startar en tråd.

275 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
136 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
140 ms — ändringar (db)