webForumDet fria alternativet

VB.NET i Visual Basic-forumet

2 svar · 218 visningar · startad av Marcus E

Marcus EMedlem sedan maj 20021 466 inlägg

Är det inte lite ologiskt att en av VB-versionerna särbehandlas och inte får vara med i VB-forumet? VB-forumet borde gälla alla versioner av Visual Basic (och eventuellt Basic) eller så borde det uttryckligen stå att det bara gäller version 1-6 eller dylikt. Det är större skillnad mellan VB1 och VB6 än VB6 och VB.NET, vad jag vet.

nikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg

Jag förstår vad du menar. Fast den stora grundfrågan är ju egentligen: Ska programmeringsdelen vara uppdelad efter språk/syntax? Eller efter plattform/API? Eller ett mellanting (som nu)?

.NET är i grund och botten ett klassbibliotek med en godtycklig mängd språk/syntaxvarianter ovanpå. Bryter man ut VB.NET så måste man isåf kanske vara konsekvent och låta frågor om JScript.NET hamna i JavaScript, DHTML frågor om Perl.NET i Perl, CGI, Managed C++ i C++, J# i Java osv .. Då blir det egentligen bara C# kvar i en ensam kategori. Det är ju helt klart en variant.

Personligen tycker jag ändå att det för det mesta är vettigare att indela efter tekniker/API:er än efter språk. ASP är en kategori fastän man kan använda ett flertal språk inom den. ASP.NET är en annan kategori där man kan använda flera olika språk osv ..

Marcus E skrev:

Det är större skillnad mellan VB1 och VB6 än VB6 och VB.NET, vad jag vet.

Ja, kanske. VB.NET är en Basic-syntax mot .NET-frameworken. Men isåf borde kategorin snarare heta Basic än Visual Basic (som sagt) och innefatta alla språk med Basic-syntax: QBasic, Power Basic, Visual Basic, VB.NET osv ..

NickemannenMedlem sedan aug. 20003 575 inlägg

Jag tycker inte det skall flyttas.

Eftersom Vb.NET och de andra .NET språken liknar varandra för mycket. Hittar man en lösning i VB.NET går den lätt att översätta till C#.NET.

Och om vi skulle Skilja på dom varför inte skapa ett Java.NET, C#.Net också ?

Ne jag tycker att det är bra som det är förutom att vi delade på forumen över huvud taget. Jobbigt att gå emellan dom.

135 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)