webForumDet fria alternativet

Motivering

Om webForum

12 svar · 391 visningar · startad av obelix

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg
Frågan#1

Skulle man inte kunna få på något sätt en kort motivering varför man har blivit censurerad av en moderator, istället för bara en hänvisning till en paragraf.
Då blir det lättare att undvika samma misstag i framtiden, eller ta strid med moderatorn om man tycker att han/hon hade fel.

Tror att det skulle hjälpa till att minska onödigt gnäll och tjafs från dom som blir censurerade.

Medlem sedan mars 20023 561 inlägg

Fast den paragrafen som det är hänvisat till är väl ofta ganska beskrivande om vad som man eventuellt har gjort fel?

Den förklara inte alltid hur moderatorn har tänkt.

Nä, men den förklarar varför...

Nä, men den förklarar varför...

Snarare generellt varför, i mina ögon dvs

Mmm... Det är så sant.

Då får man helt enkelt vänta tills någon moderator skriver en rad i den här tråden...

Medlem sedan jan. 20013 039 inlägg

Då får ni en moderators åsikt i frågan här och nu.

Om en hänvisning till paragraf inte räcker och man infrågasätter modereringen står det ganska klart i FAQ vad som gäller.
Kontakta Forumledaren om du anser att en moderator gjort fel.

Anser du inte att det har skett något fel men ändå känner att du vill prata med moderatorn om det, skicka ett PM till honom.

Det handlar inte om att ifrågasätta en censur, det handlar om att underlätta för alla, speciellt moderatorn...

Låt oss säga att det är två moderatorer på ett forum.

Moderator nr1 tycker att innehållet i en tråd/inlägg är lite småroligt och ironiskt, han/hon låter det vara kvar...

Moderator nr2 kommer in efter ett tag och tycker att detta var inte bra, och censurerar tråden/inlägget...

Reglerna på forumet är en sort ramlag för vad som får skrivas, dvs det är upp till moderatorerna och bestämma vad som är tillåtet och inte.
Och det sker nog en och en annan gång att moderatorerna har olika syn på det hela.

Jag tror att det skulle kunna underlätta för alla om det kom en lite kort motivering varför...

Jag tycker att det är ett bra jobb som dom gör, och jag avundas dom inte (se bara vad som hände med politikforumet).

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Eftersom vi moderatorer normalt följer wF's regler slaviskt, och ignorerar våra högst privata åsikter om innehållet i ett inlägg så bör scenariot med moderator nr1 & nr2 inte inträffa.
När jag modererade i politikforumet hände det att jag redigerade saker som jag själv inte tyckte var direkt beklämmande, men eftersom det står klart angivet vilka regler som gäller är det dessa man går efter - inte några privata åsikter.

Om en moderator trots allt redigerar efter sina åsikter, bör det uppmärksammas och moderatorn och forumledaren BÖR kontaktas. Som notering kan nämnas att inget forum är så pass undanskymt att nån vildavästern-moderator fritt skulle kunna agera hursomhelst.

Denna tråd är inte menad som kritik till moderatorerna. om den upplevs så så ber jag om ursäkt...

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Har inte tagit det som kritik... ;)

Men jag hoppas att det klarnat lite efter vilka "regler" som den generella redigeringen sker. Det skulle kanske kännas mer "demokratiskt" om man lämnade detaljerade motiveringar i varje redigering, men samtidigt är man tillsatt på förtroende och det blir lätt offentliga dispyter om varför moderator X gjorde si eller så. Ur det perspektivet är det troligen bättre som det är idag... dvs att man tar den "dusten" från fall till fall via mail eller PM.

och det blir lätt offentliga dispyter om varför moderator X gjorde si eller så.

Det var det jag tänkte att dom skulle slippa

Medlem sedan jan. 20013 039 inlägg

Det kan hända att två moderatorer kan göra olika tolkningar, det är riktigt. Men om det sker och man som moderator är tveksam kontaktar man sin medmoderator eller annan i staff för diskussion om hur man bäst efterlever wF´s regelverk i den aktuella frågan.
Förstår din tanke obelix men den enda motivering som skall behövas är vilken paragraf i reglerna man hänvisar till.

374 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
236 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)