webForumDet fria alternativet

Kommentar ang. poitikerforumet...

Om webForum

28 svar · 1 162 visningar · startad av Brian

Medlem sedan sep. 2001502 inlägg
Frågan#1

I mitten av september infördes en form av undantagstillstånd i politikforumet. Huvudsyftet var att klargöra att ett flertal debattörer i politikforumet, genom brott mot webForums regler, tog på tok för mycket av de ansvariga moderatorernas tid i anspråk.

Nu, drygt en månad senare, kan man inte annat än konstatera att denna vädjan inte respekterades. Resultatet blev istället att PeW, på egen begäran, har valt att avgå som moderator för politikforumet. Detta har skett efter ett flertal påhopp han tvingats stå ut med när han har agerat i egenskap av att vara moderator för webForum. Detta är oacceptabelt.

Av de skälen finner jag det nödvändigt att tills vidare stänga politikforumet....Politkforumet kommer att öppnas igen när ytterligare två lämpliga moderatorer har tillsatts. Det totala antalet moderatorer kommer i fortsättningen att vara tre.

Jag beklagar att detta beslut skulle behöva fattas....

Finns det inte möjlighet att stänga av de berörda medlemmarna från wF, under en bestämd tidsperiod? För är det så att dessa medlemmar inte klarar att sköta sig i politikerforumet, så tror jag inte att de har omdäme nog sköta sig i wf:s övriga forum. Av det skälet kanske det är bäst för både wF och de berörda medlemmarna, att dessa inte höll sig på wF, utan stängs av under en tidsperiod?

Detta tycker jag skulle vara bättre, än att man stänger forumet då många skötsamma medlemmar drabbas - även om jag har full förståelse för att ansvariga nu agerar som man gör?

Medlem sedan okt. 20013 217 inlägg

Som jag förstått det i alla fall så sitter det i att nu finns det en moderator, :stefan och det borde va tre pga den extrema övervakningen som detta forum kräver.

Fast och andra sidan tycker inte kag att det ska behövas mer än två moderatorer på en forum. De medlemmar som helt enkelt inte sköter sig, och ständigt måste tillrättavisas tycker jag man bör föra en diskussion med, och bättrar de sig då inte, så tycker jag gott och väl att man kan stänga av dom under en period.

Jag är väldigt övertygad om att politik kräver en mycket högre övervakningsgrad än alla andra forum här och på tre personer så täcker man in stor del av tiden. Moderatorer är ju också människor och har nog inte hur mycket tid som helst att lägga på moderering. Det bästa är ju om tillsägelser kan komma så tidigt som möjligt innan det urartar till personangrepp och dyligt.

Det bästa är ju om tillsägelser kan komma så tidigt som möjligt innan det urartar till personangrepp och dyligt.

Tycker ändå att de medlemmar som förstör för övriga, genom att ägna sig åt personangrepp och dylikt, bör stängas av från wF, så att övriga medlemmar kan diskutera i godan ro :)

Jovisst, men de flesta jag känner till "lugnar ner sig" efter tillsägelser. Strängare bestraffning har ju testats både här på wF och i andra länder som USA utan effekt, så jag tror inte på den metoden riktigt :-) I yttersta nödfall tycker jag det kan va en lösning men jag tror hellre på fler "ögon" som kan se och ingripa i tid.

Njaa, vet inte om jag håller med. Bättre att lyfta bort de medlemmar som inte sköter sig. Men det är förstås bara mina tankar och funderingar.

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Brian »

Bättre att lyfta bort de medlemmar som inte sköter sig.

Problemet är ju att det inte går att tvinga någon att inte besöka den här webbsidan. Raderas användaren är det ju bara att skapa en ny.

Dom kommer ju bara att komma tillbaka bittrare och i nytt namn. Jag har själv varit där så jag vet.... Fast jag blev utslängd pga att en del människor inte tyckte om mig. Fast och andra sidan så fanns det inga klara regler vad som gällde och inte. Det va lite "dagens regel" över det forumet. Vissa fick va kvar och säga vad som helst och andra, som jag, fick inte det. :-) Här har jag hållt samma profil som på det andra forumet.... 1 år och 3200 inlägg senare och still going strong :-)

Jo, förvisso. Tycker ändå att min idé är värd ett försök :)

Medlem sedan aug. 20004 638 inlägg

Jag postar det här, eftersom det har med politikforumet att göra:
Det går förfarande att rösta i trådar som har blivit flyttade till forumet, men inte skriva nya inlägg (se t.ex. den här tråden) Det kanske bara är någon miss i administrationen, men jag tycker att möjligheten borde försvinna iaf, för konsekvensens skull.. ;)

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Tycker ändå att min idé är värd ett försök

Hur man ska gå tillväga med den situationen som varit, har diskuterats om och om igen, i staff. Det finns för och nackdelar hur man än vänder på det och av flera onda som fanns att välja på så valde man det minst onda - att stänga igen tills fler moderatorer är tillsatta.

Ett forum som politikforumet behöver minst 3 aktiva moderatorer - inte för att jaga medlemmar utan för att det helt enkelt inte räcker med 2 för att upprätthålla en god stämning och kolla hur reglerna efterlevs. Man kan omöjligt hinna med i alla debatter om man är ensam och har t.ex ett jobb eller studier att sköta. Det krävs att man delar upp bördan... som moderator jobbar man helt ideellt och då ska det vara roligt - inte belastande. Att banna folk till höger och vänster kan visserligen vara effektivt men det ger ju via automatik moderatorn och forumledarna ytterligare negativ publicitet, samt att det inte är särskilt kul det heller så cirkeln blir då sluten. Den situationen vill nog ingen ha - varken medlemmar eller staff.

Själv så har jag ingen lust alls att leka bespottad och obetald polis längre - det räcker så bra med det som varit. Jag tänker i fortsättningen endast ägna mig åt det som ändå ligger mig närmast - programmering. Med det menas inte att jag inte tror att andra ska klara av jobbet - det är jag övertygad om att de kan, speciellt om man är fler än 2. Men jag har iaf fått nog av just den uppgiften och det får man väl tycka vad man vill om ;)

Förtår hur du känner och tänker, och hoppas att ni hittar en lösning på problemet. Men att tillsätta ytterliggare en moderator så att man har 3 stycken kan visseligen vara en bra lösning. Problemet är dock att dessa medlemmar kommer att finnas på wF även i framtiden, enda skillnaden blir att de nu har ytterliggare en moderator att "bespotta".

Vi får verkligen hoppas att ytterliggare en moderator löser problemet. Dock tror jag inte att det räcker för att lösa problemet. Men vi får avvakta och se och hoppas att det får effekt.

Medlem sedan maj 2002839 inlägg

Att en moderator icke tål "påhopp" är beklämmande,
då en hel del medlemmar tycks tåla "påhopp" från de
flesta kategorier av webforums flertalet användare...
Att vissa ur ovan nämnda kategorier tycks sakna både
vett och sans, framgår med all tydlighet där de verkar.

Införandet av s.k. undantagstillstånd i politik-forumet
och sedemera även stängningen av nämnda forum,
synes mig vara lika beklämmande som ovan orsaker...

Skulle liknande argument som lett fram till stängningen
av politik-forumet tillämpas på alla andra forum... Huh?
Kom igen nu!!! Webforum liknar alltmer polsk riksdag...
Klarar ej moderatorer el. andra med slika befogenheter
av att hantera emotionella "påhopp" eller anmärka de
som agerar utanför webforums hedervärda intentioner,
så borde det väl framgå med uppenbar klarhet för alla
vilka som agerar som vad och står med "rumpan bar"...

- Ett geni som jag, fixar idioti med kaos! ;)™

INGEN på webForum ska behöva bli utsatt för påhopp.
Om du inte inser det kankse du inte har här att göra?

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Men hur "stängt" är politikforumet egentligen? Det kommer ju nya inlägg dit varje dag känns det som. :q

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Trådar kan fortfarande flyttas dit.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Mr. N. skrev:

Men hur "stängt" är politikforumet egentligen? Det kommer ju nya inlägg dit varje dag känns det som. :q

De inläggen skapas i Caféet. Sedan flyttas tråden till politik-forumet. Då ser det ut som om någon skapat ett nytt inlägg där.

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

På vilket sätt underlättar detta för moderatorn i politik? Det blir ju precis samma sak som om trådarna skrevs där direkt, varför inte bara slänga in tråden på nåt bra ställe och låsa den? Nu kan man ju fortsätta debattera i politikforumet.
OBS! Retorisk fråga, inga svar väntas...

Nu kan man ju fortsätta debattera i politikforumet

Lyckas du skriva i en tråd i Politikforumet så ska du få en tia av mig. :)

411 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
145 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
263 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
144 ms — ändringar (db)