tyvärr. Du har råkat ut för den ökända "skattebuggen". Det innebär att du har fått betala drygt 60% skatt på dina inlägg, till högre makter på detta forum.
...eller inte... §e :e :e :D ;)
16 svar · 584 visningar · startad av :stefan:
Jag tyckte precis jag hade över 3000 inlägg..?
Inte för att jag går och gräver ner mig över det, men det är lite underligt... ;)
tyvärr. Du har råkat ut för den ökända "skattebuggen". Det innebär att du har fått betala drygt 60% skatt på dina inlägg, till högre makter på detta forum.
...eller inte... §e :e :e :D ;)
:stefan: + Q hade kanske över 3000..?
Som man bäddar får man ligga! §e
Erik Juhlin skrev:
:stefan: + Q hade kanske över 3000..?
Nä, såvida inte stefan varit borta från wF sedan vi konverterade från UBB för ett halvår sedan.
Då hade varje medlem en egen räknare oberoende av hur många inlägg som fanns. Genom de 3 år som wF funnits så har ju en del trådar och även hela forum raderats. I gamla UBB:en var inte inläggsräknaren relaterad till antalet inlägg och skulle samtliga inlägg raderats, så hade man fortfarande haft samma antal i räknaren.
I nuvarande system räknas inläggen och varje inlägg har ett "userID" som kopplas till den som postade inlägget. Alltså har vi nu den exakta siffran på de antal inlägg som stefan för tillfället har på webForum.
Detta gäller alla som var med innan vi konveterade och totalt slog siffran fel på över 10.000 vill jag minnas. Det är alltså inte bara stefan som drabbats men han kanske inte varit närvarande det senaste halvåret och därför inte visste detta.
Öh, jag har inte varit borta längre tid än typ Hultsfredsfestivalens längd sen jag reggade mig här... ;)
Dessutom "omformades" Q till :stefan:, det var inte nån nyregistrering.
Jag har väl inte stenkoll på mitt inläggsantal hela tiden, men för kanske en månad sen hade jag över 4000 iaf.
Skumt, skumt...
Varför inte leta efter några av de 1000 inlägg som försvunnit? Om du verkligen hade 3000 inlägg borde minst 1000 ha försvunnit.
Inläggsräknaren har aldrig fel. ;)
Det har inte försvunnit några inlägg. Det som har hänt för de som har bytt namn är att det som skrevs med det gamla namnet har gått tillbaka till det namnet av någon anledning. mao så finns era gamla användarkonton nu igen. Fippel med databasen kallas det. ;)
Citerar mig själv
I nuvarande system räknas inläggen och varje inlägg har ett "userID" som kopplas till den som postade inlägget. Alltså har vi nu den exakta siffran på de antal inlägg som stefan för tillfället har på webForum.
Har man flera nick så kan man ju inte räkna med att inläggsräknaren ska slå ihop antalet och summera det på ett av nicken.
I gamla systemet fanns det en egen fil som inte hade med antelet inlägg att göra och där kunde man skriva vilken siffra som helst. Några som bytte nick fick gamla antalet flyttat till den nya filen. Kollade lite i gamla loggar och då hade :stefan: 4237 inlägg och i Q-filen fanns 9. Alltså bad du mig flytta Q:s antal till :stefan:s fil. Det fenomen vi snackar om har dock inte inträffat de senaste dagarna utan blev per automatik så här när vi konverterade eftersom inläggsräknaren kollar vem som gjort inlägget.
Inläggen har inte "gått tillbaka" till gamla nick utan dessa nick har alltid funnits eftersom det har skapats nya och inte ersatt tidigare.
Vad är det då som har hänt?
Q har idag 2889 inlägg och :stefan: har 1824
Saknas det inlägg eller står det fel namn på de inlägg som är gjorda innan namnbytet?
Om alla inlägg finns kvar men har fel namn så är det väl lugnt, annars är det ett megaproblem som bör fixas.
Inläggen finns tydligen kvar med det gamla namnet.
Man skulle kunna göra en överföring av alla gamla inlägg till det nya namnet. Det känns dock onödigt om den enda anledningen att göra det är för att få en högre siffra på inlägssräknaren.
Om det är så att allt finns kvar så är det väl kanon. Det är ju det som är det viktigaste förmodar jag.
Det spelar visst ingen roll hur jag förklarar detta.
Q har alltid funnits och har alltså gjort en massa inlägg på webForum. :stefan: registrerades efter ett tag och denne stefan undrade om jag kunde öka på hans räknare i sin profil så han fick samma antal som Q och :stefan: tillsammans. Alltså satte jag Q:s räknare på noll (fast han gjorde 9 inlägg efter det) och plussade på :stefan:s räknare med samma antal. Alltså kom stefan nu upp i totalt 4237 inlägg, fast han aldrig gjort så många inlägg.
Räknaren i gamla UBB:en hade ingen koppling till det faktiska antalet inlägg som användaren hade gjort och därför kunde man alltså plocka siffror från en användarprofil till en annan eftersom det totala antalet stämde i alla fall.
Numera kontrolleras antalet inlägg med hjälp av ett användarID som finns i varje inlägg och sedan summeras denne användares inlägg så man får fram vilket antal det rör sig om.
Q har alltså gjort 2889 inlägg och :stefan: har gjort 1824.
Att dessa är en och samma person bryr sig inte databasen om och fenomenet har alltså inte inträffat idag eller igår utan blev såhär när vi konverterade från UBB till vBulletin.
Som Marcus också säger, att göra speciella skript för att en användares räknare ska ha så många inlägg som möjligt är knappast aktuellt. Dessutom så är det ju Q som gjort inläggen och inte :stefan: ;)
Du behöver inte förklara på annorlunda sätt kjell, det relevanta är att inga inlägg är borta, precis som Stefan skrev från början.
Det klart att man börjar undra när det helt plötsligt inte står samma siffra som sist man kollade.
Saken är solklar.
kjell: Aha, du fuskade alltså när jag omformades! ;)
Min tanke med att "föra över" inlägg från Q till mitt nya nick var inte att öka på räknaren (även om det vart en trevlig spinoff :e) utan att jag (och andra) ska slippa fundera över vilket användarnamn jag hade när det ska till att sökas efter inlägg jag har skrivit.
Så det har varit så här ända sen vi bytte bort UBBen? :q Det var fanken.
De där nio inläggen skyller jag helt och fullt på de förbenade kakorna! :e