webForumDet fria alternativet

Jag tycker att wF känns långsamt och trögt...

Om webForum

7 svar · 456 visningar · startad av Sune

Medlem sedan nov. 1999367 inlägg
Frågan#1

Vill först bara börja med att detta inte är någon kritik mot wF. Vill bara veta om det är fler än jag som känner så här.

Jag tycker att wF laddar in alldeles på tok för långsamt. Vad detta beror på kan jag inte svara på men då jag ser att allt byggts om till att ligga i PHP kan jag bara misstänka att detta är orsaken. Jag har upptäckt detta på sajter som envisas använda detta mjäk. Samma gäller ASP. :x

Finns det överhuvudtaget någon som använder modem (tro mig de finns fortfarande) som överhuvudtaget kan öppna en tråd som är splittad på två sidor. :q

Det krävs tydligen en fast uppkoppling numera för att överhuvudtaget kunna delta i diskussionerna här. Jag har detta numera men får trots detta sitta och vänta i över 30 sekunder för att en full trådsida skall ladda hem. På tok för länge! x(
Detta ökar inte diskussionsdeltagandet på wF vilket jag sett i några trådar vara önskvärt.

Frågan är nu... vad går det att göra åt detta?

• Är det koden som är illa skriven?
  • Behövs det en begränsning i hur långa inläggen får vara?
  • Kan deltagarna undanvara "skitsnack" och hålla sig till diskussionsämnet utan att det blir för tråkigt?
  • Är det bara jag som lider av den slöa farten?

Till sist: Detta är inget gnällspiksinlägg utan ett från en som brur sig och vill att wF ska vara precis lika bra som det alltid har varit och så förbli i evighet

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Vad får du för tid av servern?
Jag upplever det inte som segt oavsett om jag sitter med modem eller fast lina, det klart att det skiljer lite på farten men inte så att det stör.

Medlem sedan feb. 20003 100 inlägg

Har ISDN och för mig går det snabbt! Ungefär 2-3 sekunder att ladda in en sida med 25 inlägg. Tycker det är fullt godkänt! :)

För tillfället är det iofs. inte speciellt mycket folk här men tycker inte att det går slött då det är fullt med folk här heller!

Medlem sedan mars 20021 152 inlägg

Jag sitter med modem än så länge och upplever att funktionen automatisk inloggning gör det litet snabbare att förflytta sig på wF.

Jag har just nu timat några spridda laddningar av wF-baren som tog mellan 8-10 sek. Vad har du för inställning och siffra just nu?

/r I mina inställningar har jag valt visa 50 inlägg/sida.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Det går fort för mig också :)

Längst nere på sidorna kan man se hur lång tid det tog för servern att generera sidan, och hur stor andel av den tiden som ägnades i PHP respektive databasfrågor.

[r]Tillägger att jag har adsl (bostream)

Medlem sedan mars 20021 152 inlägg

Med i mitt fall 3-4 sek. tillägg för protokoll och browser.

Medlem sedan aug. 20002 975 inlägg

Jag kör med 56K-modem och tycker forumet är väldigt snabbt. På några sekunder är sidan färdigladdad. Upplever inget negativt jämfört med det gamla forumet.
Läser längst ned i det här sidan: "Servern genererade sidan på 0.1691509 sekunder ".

Medlem sedan feb. 20016 388 inlägg

Jag håller med om att forumet är ruggigt snabbt numer och hoppas att det finns en förklaring till varför det är segt för Sune. :)

När jag var på landet över Valborg kopplade jag upp mig via modem och där är telefonledningarna minst sagt sunkiga, så jag kom inte upp i mer än knappt 20K, men wF funkade ändå helt okej. Inte lika bra som hemma med feta bredbandet såklart, men ändå helt okej. :)

Kan deltagarna undanvara "skitsnack" och hålla sig till diskussionsämnet utan att det blir för tråkigt?

Yeah! Nu börjar jag förstå varför du är president, Sune! :e

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
131 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)