webForumDet fria alternativet

Svårt att svara i trådar?

Om webForum

33 svar · 3 556 visningar · startad av :stefan: · sida 2 av 2

Frågan, av :stefan:

De senaste dagarna har jag haft stora problem med att svara på trådar, både i snabbsvarrutan och med att överhuvudtaget surfa till "vanliga" reply-sidan. newreply.php alltså. Opera står och väntar på att wF ska svara, men med 0 B hemtankat och 0 B/s efter en halv minut känns det inte helt bra. Efter några minuters svärande och några försök brukar det klicka till och man kommer igenom, men något

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan dec. 20014 239 inlägg

Vi har idag meckat lite i php koden (tyvärr).

Vår förhoppning är att dubbelposter och långsamheten ska försvinna.

Mvh

Medlem sedan sep. 20051 758 inlägg

Jag har märkt att det går fortare att skriva citerade inlägg än övriga (åtminstone i långa trådar), även om det nog tar en viss fördröjningstid (ett par onödiga sekunder) med det också.

Såväl "Posta snabbsvar" som "Gå till avancerad" tar tid. Vid citat kommer man ju direkt till "det avancerade läget". Ni kan ju studera hur det ser ut i if-satsen (eller vad det är som tillämpas) för citat och utgå från det.

Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

Snabbsvar och "avancerade svar" postar till samma URL, så det skall inte vara någon prestanda skillnad, skillnaden i snabbsvar är att du slipper ladda in en extra html sida+bilder.

Att citera inlägg är samma sak där, du få ett exctra HTTP anrop för att ladda en ny sida + ett par för att ladda in fler bilder.

voigtann1 skrev:

Snabbsvar och "avancerade svar" postar till samma URL, så det skall inte vara någon prestanda skillnad, skillnaden i snabbsvar är att du slipper ladda in en extra html sida+bilder.

Att citera inlägg är samma sak där, du få ett exctra HTTP anrop för att ladda en ny sida + ett par för att ladda in fler bilder.

Men av någon anledning har det visat sig (åtminstone i min dator) att ett citerat inlägg går fortare att posta.

Nu går det att snabbt posta i cafetrådar med många inlägg (Idag har jag och ctrl+v-leken). Problemet verkar vara löst utan att någon meddelat det.

Medlem sedan dec. 20014 239 inlägg

b242569 skrev:

Nu går det att snabbt posta i cafetrådar med många inlägg (Idag har jag och ctrl+v-leken). Problemet verkar vara löst utan att någon meddelat det.

Zaiman skrev:

Vi har idag meckat lite i php koden (tyvärr).

Vår förhoppning är att dubbelposter och långsamheten ska försvinna.

Mvh

Ööh va!?

Det gick i alla fall nästan direkt att posta inlägg för mig just denna kväll (har inte skrivit i dessa trådar på länge). Var det en tillfällighet eller? Det var i alla fall betydande skillnad sen sist. Har ni inte lyckats åtgärda något eller säkert hitta buggen??

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Zaiman skrev:

Ööh va!?

Det har ju inte basunerats ut med pukor och trumpeter, pressmeddelande till TT och annonser i DN, men eftersom det nu funkat klart bättre under ett par dagar är det dags att färdigmarkera. (y)

Det kunde ju ha meddelats i denna tråd åtminstone.

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

b242569 skrev:

Det kunde ju ha meddelats i denna tråd åtminstone.

Det är ju exakt det som har skett... :OO

Medlem sedan aug. 2008815 inlägg

Jag tror inte b24234252354523624562456 förstod Zaimans inlägg. Läs det igen så förstår du att han redan har skrivit i tråden, att han åtgärdat felen.

Poteta skrev:

Det är ju exakt det som har skett... :OO

Fast inte direkt efter att det började gå snabbare, men som sagt nu går det snabbare och trådskaparen har löst tråden. Hoppas problemet inte återkommer.

"Vår förhoppning är att dubbelposter och långsamheten ska försvinna."

är allt som hittills meddelats, inte att förhoppningen uppfyllts.

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

b242569 skrev:

..., inte att förhoppningen uppfyllts.

Kan ju vara bra att testköra en period så man kan bekräfta att problemet är väck. Skärp dig nu och sluta märka småord.

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

voigtann1 skrev:

Jag hatar att behöva rätta dig, men så här ligger det till: Snabbsvar försöker först posta via AJAX. Om det timar ut skickas istället en vanlig POST-request. Buggen som gjorde sidorna trögladdade kom sig av att en SQL-fråga var dåligt skriven så att den tog väldigt lång tid att utföra för trådar med många (tusentals) inlägg. Men eftersom snabbsvar skickar frågan först en gång, (AJAX) och sedan en gång till (POST) när den första frågan timade ut, betydde det att den sammanlagda sidladdningen blev dubelt så lång med snabbsvar.

Det är också därifrån dubbelpostningarna kommer. AJAX-postningen gick igenom fast anropet verkade tima ut, och sen postades inlägget en gång till via ett vanligt POST-anrop.

Men nu ska detta som sagt vara åtgärdat.

270 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)