Webforum bör se till att skaffa en funktion som automatiskt lägger till rel="nofollow" på alla länkar, idag ligger det bara på interna forumlänkar.
På så sätt undviker man onödigt spam i diverse forumavdelningar.
Dels slipper man långa footers från medlemmar med länkar till olika projektsidor, dels slipper man uppenbar och irrelevant "länkparasitering".
Obs, exempel nedan bara för att visa - inte för att onda på tjänsten i sig på något sätt, det är en bra tjänst och ett seriöst företag bakom det hela.
http://www.webforum.nu/showthread.php?t=177629 - länken till flygstart.xx är relevant - men bör webforum propagera länkvärde till byrån som står bakom sidan?
Enklast är att helt enkelt lägga till rel="nofollow" på alla länkar, t ex gör Wikipedia det - på så sätt sållar vi bort onödiga länkar och slipper en del uppenbara spam-inlägg.
Än en gång, ingen kritik whatsoever mot flygtstart, däremot är Produktion203.se-länkningen en given "onödig" länk sett från ett forumperspektiv.
Spontant åsikt: webForum har regler mot spam, och dessa efterföljs i regel effektivt, troligen så effektivt att sökmotorerna inte hinner crawla dessa länkar i de flesta fall. Och jag ser inget problem med att inlägg som faktiskt inte bryter mot reglerna får länka. Dessutom så lär inte spammare göra sig besväret att kolla om länkar postas med rel="nofollow" innan de attackerar. Den enda skadan som undviks av rel="nofollow" är att spammare blir snuvade på konfekten när de väl har postat.
Men jag tar upp frågan för diskussion i forumvärdgruppen så får vi se vart det leder.
Spontant tycker inte jag att värdet wF eventuellt skulle få av rel=nofollow är stort nog för att motivera den extra tyngd sidorna i det läget skulle få kodmässigt.
Tvärtom !
personligen skulle jag hellre se insatser för "minimering" av koden så att man slipper vänta i onödan vid varje sidladdning när man kör t.ex. Mobilt med mindre bra täckning.
Go' kväll forumet,
Det känns som att det dyker upp fler & fler "onödiga" länkar av ett-inläggsmänniskor så jag lyfter min gamla förfrågan igen. Det vore skönt att slippa uppenbara försöka tjäna länkvärde-inlägg, det är iaf mina fem cent i frågan :)
hltm: I förekommande fall sker redigeringar, och dessutom måste man vara medlem i en vecka och ha 20 inlägg för att kunna skaffa sig en signatur, vilket också lär avskräcka eninläggsspämarna.
En "gammal" klassiker ang do follow vs noFollow är artikeln http://www.searchenginejournal.com/13-reasons-why-nofollow-tags-suck/4410/.
Man kan olika takes på det, för mig personligen är det trevligt med länkar - klickvänligt och bra, jag vill definitivt inte se länkar som ren text.
Det som däremot stör mig är dels en-inläggsfolket, men även signaturer som är uppenbara "fullänkar", typ "billigt webbhotell hittar du här"-stuket.
Barn svälter, hajar är elaka, tåg klarar inte snö, så ja - det finns värre saker här i världen. :)
personligen är det trevligt med länkar - klickvänligt och bra, jag vill definitivt inte se länkar som ren text.
Det tycker jag i regel också. Ett undantag är denna sida där trådskaparen inte vill ha länk så att sökmotor hittar sidan för tidigt. Här hade det varit bra om text utan länk för hela URL till rätt sida hade visats så att man kunde kopiera URL och klistra in i adressfältet, men går det att ta bort länk så?
Här hade det varit bra om text utan länk för hela URL till rätt sida hade visats så att man kunde kopiera URL och klistra in i adressfältet, men går det att ta bort länk så?
Det är vBulleting som försöker leta reda på URL liknande text och kapslar in dom i [ url] [ /url] taggar när man postar inlägg. Man kan styra detta via en inställning när man postar (men inte i snabb postning).
Ursäkta, sökmotorerna skiter väl i om adressen är länkad eller ej.
Vill man själv inte att sökmoterna ska hitta den så får man se till att adrerssen inte skrivs ut i sin helhet
Vill forumet inte att sökmotorerna ska följa så får man som TS föreslår, vilket jag hoppas inte ska förverkligas, använda no-follow
265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25