webForumDet fria alternativet

Förvirrande uppdelning på wF

Om webForum

20 svar · 2 035 visningar · startad av erciz

Medlem sedan maj 20011 826 inlägg
Frågan#1

Jag räknar med att den här tråden är att kasta sten i glashus. Alla wF:are kommer att hata den. Folk verkar vara ganska konservativa.

Jag måste säga att uppdelningen på avdelningarna är lite förvirrande och kan engligt mig göras bättre.

Webbrelaterade forum
OS & Programrelaterade forum
Diverse forum
Artiklar

borde göras om till

Programmerings- och Webbutvecklingsrelaterade forum
OS, Program och Hårdvarurelaterade forum
Diverse forum
Artiklar

Jag vill alltså ändra uppdelningen Webbutveckling/Annan utveckling till Programutveckling/OS, Program och Hårdvara. Nästan all utveckling idag har att göra med klient-server-utveckling, så webb- och annan utveckling smälter ihop.

Jag stör mig också på att ASP.NET och .NET ligger i olika delar, samma sak med Java EE och Java, samt XML och Databaser. Sen vore det nog mer logiskt om Webbservrar låg under Webbrelaterade forum.

[b]Webbrelaterade forum[/b]
Webbutveckling
Webbapplikationer
Webbrelaterat övrigt
Script från wFs medlemmar

[b]OS & Programrelaterade forum[/b]
Operativsystem och Program
Programmering
Serverapplikationer
Hårdvara, Nätverk & Säkerhet
Datorspel
OS & Programrelaterat - Övrigt

borde göras om till

[b]Programmerings- och Webbutvecklingsrelaterade forum[/b]
Programmering [i](Programmering + Webbutveckling)[/i]
Script från wF:s medlemmar

[b]OS, Program och Hårdvarurelaterade forum[/b]
Operativsystem & Program [i](Lägg in Webbapplikationer som ett subforum här,
                         precis som det finns subforum för Kontorsprogram och Grafikprogram)[/i]
Serverapplikationer
Hårdvara, Nätverk & Säkerhet
Datorspel
OS, Program och Hårdvarurelaterade - Övrigt [i](Kan lägga in det mesta från
                           Webbrelaterat - Övrigt här, iaf Internet & Webbtjänster,
                           Editorer och Webbläsare)[/i]
Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

erciz skrev:

Jag räknar med att den här tråden är att kasta sten i glashus. Alla wF:are kommer att hata den. Folk verkar vara ganska konservativa.

Jag hatar den inte! Jag är för - i stort sett. :)

Medlem sedan dec. 20014 239 inlägg

Har noterat tråden.

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Det finns säkert folk som inte håller med dig men det är nog få som hatar ditt förslag. wF har funnits i snart 10 år och under den tiden har forumstrukturen gjorts om massor av gånger så "vi" är inte speciellt konservativa. ;)

Jag gillar framförallt att du kommer med konstruktiv kritik och jag tycker att ditt förslag ser ganska bra ut.

Det som jag inte tycker funkar är placeringen av våra mer udda forum:
- Internet & Webbtjänster
- Jobb & Tjänster x 2
- Kolla min hemsida!
Jag kan egentligen inte så någon logisk placering av dom forumen i ditt förslag. Dom passar inte riktigt bra under varken "OS, Program och Hårdvara" eller "Programmering- och Webbutveckling".

PS. Jag tror att du har missuppfattat ordspråket "att kasta sten i glas hus". Det betyder ungefär "man ska inte klandra någon för fel som man själv har".

Medlem sedan feb. 20041 311 inlägg

Jomen, visst skulle väl "Kolla min hemsida" passa under "Programmering- och Webbutveckling"?

Ja, det har du rätt i. :)

Frågan är hur man skulle göra med "Webbeditorer" och "Webbläsare". Det är ju program (OS & Programrelaterade forum) men är ju starkt knutna till webbutveckling (Programmerings- och Webbutvecklingsrelaterade forum)

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Web-Tor skrev:

Frågan är hur man skulle göra med "Webbeditorer" och "Webbläsare". Det är ju program (OS & Programrelaterade forum) men är ju starkt knutna till webbutveckling (Programmerings- och Webbutvecklingsrelaterade forum)

De kan väl ligga på båda ställena? Eller rättare sagt ligga på ett ställe, men genväg på det andra - som SQL idag.

Mvh

Det är ju en möjlighet men jag tycker inte att genvägar är speciellt bra överhuvudtaget.

Web-Tor skrev:

PS. Jag tror att du har missuppfattat ordspråket "att kasta sten i glas hus". Det betyder ungefär "man ska inte klandra någon för fel som man själv har".

Hehe, ja, tänkte nog egentligen inte så mycket på själva ordspråket i det här fallet, menade mer på att jag föreslog en så pass stor förändring att det formodligen inte kommer att gillas av särskilt många "gamla rävar".

Men fel hade jag, de flesta verkar ganska positiva här, det glädjer mig. :)

Grunden i mitt förslag är ändå: All programmering i samma avdelning, därav följer väl att man måste flytta på några andra forum för att inte alla ska hamna på en och samma avdelning.

Jag var också lite kluven angående webbeditorer och webbläsare. Men eftersom jag i mitt förslag gör om webbrelaterade delen till en mer generell programmeringsdel, så tycker jag man bör döpa om webbeditorer till Editorer (och även innefatta andra IDE:er för t.ex. Java och C++ eller t.ex. Visual Studio) eftersom de numera kan användas både för webb och annan programmering. De är alltså program, men starkt knutna till programutveckling, men samma sak gäller databaser, webbservrar mm, som redan ligger under OS & Programrelaterade forum, därför tycker jag man kan flytta dit webbeditorer också.
Ang. Webbläsare så tycker jag det påverkar programutvecklingen lika mycket som vilken databas eller vilket OS man utvecklar för, således tycker jag man kan flytta det till OS & Programrelaterade forum.

Det blir helt enkelt en avdelning med endast programmering (forum för olika programmeringsspråk, samt färdiga script/program), och en med annat. Det blir den tydligaste uppdelningen jag kan se, om man nu vill ha någorlunda jämt fördelat med antalet forum i de olika avdelningarna. Annars kan man givetvis flytta över ett antal "programutvecklings"-relaterade delar från OS & Program, men då kommer det ligga många forum under utvecklingsdelen, och ganska få på OS & Programdelen.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Borde det inte heta "Programmerings- och webbutvecklingsrelaterade forum" respektive "OS-, program- och hårdvarurelaterade forum" i så fall?

"Kolla min hemsida", kan väl bli mer generell den också och bli "Kolla min hemsida/mitt program", sen om den passar in under egen del på "programmeringsdelen" eller under "Script av wFs medlemmar" är väl en smaksak egentligen. Kanske kan döpa om "Script av wFs medlemmar" till "Program, Script och hemsidor av wFs medlemmar" och vips så har vi en mer passande plats för den. ;)

"Jobb och tjänster" är egentligen ganska generella forum. De skulle ju lika gärna handla om att nån vill ha ett programmeringsjobb, som att någon vill ha en systemadmininstratör för linux eller en hostingtjänst. Och lika gärna en grafiker som gör en logga eller en ekonom som sköter lite bokföring. Detta forum gör sig förmodligen inte bäst, endast under programmeringsdelen. Antingen lägger man det som redan föreslagits, längst ner i flera delar med länkar, eller så lägger man det kanske under "Diverse forum"-avdelningen.

muskot skrev:

Borde det inte heta "Programmerings- och webbutvecklingsrelaterade forum" respektive "OS-, program- och hårdvarurelaterade forum" i så fall?

Det var väl det jag föreslog i mitt första inlägg?

EDIT: Förstog vad du menade nu, lite rubrikputs med bindestreck bara ;)

Det verkar inte komma så många mer synpunkter på mitt förslag. De flesta som svarar verkar vara neutrala eller lite positiva.
Hur går vi vidare med det här? Hur fungerar byråkratin här på wF i sånna här fall? jag har inte beblandat mig i sånt tidigare. Tar det veckor eller månader för att behandla ett sånt här förslag? Någon som vill ta det här vidare?

Vi har diskuterat en ändring av forumstrukturen (igår) och jobbar på en förändring.

//Forumledningen genom Zaiman

Medlem sedan feb. 20041 311 inlägg

erciz skrev:

"Kolla min hemsida", kan väl bli mer generell den också och bli "Kolla min hemsida/mitt program"...

Kanske ska den i så fall omfatta alla sorters uppmaningar till omdöme/betyg/stöd och därför döpas om till "FeedbackForum"? (y)

Zaiman skrev:

Vi har diskuterat en ändring av forumstrukturen (igår) och jobbar på en förändring.

//Forumledningen genom Zaiman

Det var värst :bire

Vill inte verka tjatig. Men jag är lite förväntansfull på detta. Så därför frågar jag nu igen, såhär ett kvartal efter att tråden skapades. Har det gjorts något framsteg ang denna förändring, och finns det nån tidsplan?

Framsteg har gjorts men någon tidsplan har vi inte för tillfället. :)

Medlem sedan juli 2003555 inlägg

Jag röstar i alla fall för en förändring, har aldrig förstått logiken med att t.ex. programmering ska hackas upp och grupperas under flera kategorier

Information:

Ett förslag som forumledningen lagt diskuteras nu med moderatorerna.

277 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
134 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
135 ms — ändringar (db)