webForumDet fria alternativet

Kodtaggarna i inlägg, blir svåra att överblicka

Om webForum

17 svar · 1 034 visningar · startad av Blårand

Medlem sedan jan. 20032 356 inlägg
Frågan#1

När man använder kod-taggarna i sina inlägg för att tydligöra koden, blir det i vissa webbläsare väldigt svårt att överblicka det man skrivit. Detta då man i vissa fall måste scrolla både i höjd- och sidled för att kunna se hela koden.
Se bilden nedan:
http://member.webforum.nu/4770/kod.gif

Men går detta att åtgärda på något vis, då det blir väldigt svårt att överblicka koden då man får scrolla åt flera håll för att kunna överblicka det som skrivits innanför kod-taggarna?

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Scrollningen i sidled, tror jag är poängen med kod-taggarna. Då får man radbrytningarna precis som de ska se ut i verklig kod. Men scrollningen i vertikalled, borde man kunna undvara.

Medlem sedan aug. 20002 975 inlägg

Då detta är CSS/template-styrt, skulle man inte kunna lägga till en knapp/länk där man kan få ut koden i hela sin skepnad, utan scrollning i inlägget ?

Medlem sedan mars 20034 471 inlägg

Matte skrev:

Då detta är CSS/template-styrt, skulle man inte kunna lägga till en knapp/länk där man kan få ut koden i hela sin skepnad, utan scrollning i inlägget ?

(y) Det här är ett toppenförslag!!! (y)

I övrigt håller jag med trådskaparen... För närvarande tvingas jag ibland citera texten och läsa i textrutan eftersom det är enda sättet att få överblick!!

Medlem sedan jan. 20023 327 inlägg

Instämmer, något bör göras åt kod-taggen!

Medlem sedan aug. 20002 975 inlägg

Något som störande med kod-taggarna, och även quote-taggarna, är att det blir ett mellanrum under till efterföljande text. Detta gör det svårt att lägga en kommentar efter ett kodblock för att tydligt hänvisa uppåt. Man blir ofta tvungen att lägga in två tomrader efteråt för att kunna förtydliga.

Detta är nästan än mer irriterande med citaten då svar till citaten kommer en bit ner, och verkar mer höra samman med efterkommande text, än med det citat som ligger före.

Detta bör också vara något som hänger samman med CSS/Template och inte ska behöva påverka PHP-koden.

Matte skrev:

Något som störande med kod-taggarna, och även quote-taggarna, är att det blir ett mellanrum under till efterföljande text. Detta gör det svårt att lägga en kommentar efter ett kodblock för att tydligt hänvisa uppåt. Man blir ofta tvungen att lägga in två tomrader efteråt för att kunna förtydliga.

Detta är nästan än mer irriterande med citaten då svar till citaten kommer en bit ner, och verkar mer höra samman med efterkommande text, än med det citat som ligger före....

Det här är någonting som retar mig också. Instämmer till 100%.

Medlem sedan sep. 2005156 inlägg

Det har visst varit uppe förr http://www.webforum.nu/showthread.php?t=131082

Medlem sedan dec. 20042 245 inlägg

Som det är nu på dev finns ingen vertikal scroll, men däremot finns en horisontell scroll. Ska den också bort? Det blir ganska fult i IE6 om man inte har horisontell scroll eftersom IE6 sträcker ut hela sidan och fösöker klämma ihop allt. Jag vet inte om det går att förhindra det på andra sätt än att lägga dit en scroll, men frågan är vad som är viktigast; att sidan ser bra ut i IE6 eller att man kan överblicka kod?

Medlem sedan jan. 20023 327 inlägg

Matte skrev:

Detta är nästan än mer irriterande med citaten då svar till citaten kommer en bit ner, och verkar mer höra samman med efterkommande text, än med det citat som ligger före.

Detta bör också vara något som hänger samman med CSS/Template och inte ska behöva påverka PHP-koden.

Instämmer! Alltid lite pill med att få inlägget att se bra ut.

Medlem sedan mars 20032 667 inlägg

En synpunkt som inte tagits upp. Formatera er kod i inlägget istället för att skriva allt på en rad.

Exempel på dålig formattering:

SELECT a.aleb, b.bleb, b.cleb, a.dleb FROM table1 a INNER JOIN table2 b ON a.id = b.id WHERE a.aleb = 1 AND b.bleb IS NULL AND a.dleb <> 'kalle' ORDER BY a.dleb DESC

Exempel på bättre formatering:

SELECT a.aleb, b.bleb, b.cleb, a.dleb 
FROM table1 a 
INNER JOIN table2 b 
ON a.id = b.id 
WHERE a.aleb = 1 
AND b.bleb IS NULL 
AND a.dleb <> 'kalle' 
ORDER BY a.dleb DESC

zcorpan skrev:

..., men frågan är vad som är viktigast; att sidan ser bra ut i IE6 eller att man kan överblicka kod?

Att man kan överblicka kod oavsett vad man använder för läsare. IE inkluderad.

Enligt min åsikt. Två tredjedelar av wF går ju faktiskt ut på att man ska få hjälp med kod just.

Medlem sedan feb. 20041 816 inlägg

Kanske att det inte borde bli smileysar i en kod-tag? De gör det betydligt svårare att följa koden.

aasah skrev:

Att man kan överblicka kod oavsett vad man använder för läsare. IE inkluderad.

Har du förslag på hur man kan få det att funka i IE6? Jag har lagt upp en exempelsida med stilmallen inbäddad i filen och den problematiska raden först i stilmallen. Jag vet inte hur man kan få det att se bra ut i IE6 utan att använda 'overflow'. :(

[edit]
Fast det är klart, det mesta går ju att lösa med lite expressions:

.post pre { /* ...*/ 
-position:expression("absolute");
-behaviour:expression((this.runtimeStyle.behaviour="none")&&(this.parentElement.style.paddingBottom=this.clientHeight+"px"));
}

Men det förutsätter att javaskript är aktiverat i IE6. Finns det några andra lösningar?

[edit]
Koden ovan verkar iofs funka ganska bra. Om ingen har ett bättre förslag kör jag på det. Hur som helt ska man inte behöva scrolla små boxar till nästa uppgradering. (y)
[/edit]
[/edit]

dAEk^ skrev:

Kanske att det inte borde bli smileysar i en kod-tag? De gör det betydligt svårare att följa koden.

Det verkar vara fixat i vB3.5.

Medlem sedan feb. 20041 816 inlägg

zcorpan skrev:

Det verkar vara fixat i vB3.5.

Goodie! :)

zcorpan skrev:

Har du förslag på hur man kan få det att funka i IE6? Jag har lagt upp en exempelsida med stilmallen inbäddad i filen och den problematiska raden först i stilmallen. Jag vet inte hur man kan få det att se bra ut i IE6 utan att använda 'overflow'. :( ...

Tyvärr inte. :( Jag är ingen stjärna på CSS, direkt. Exempelsidan är dock en god illustration av problemet och man kan ju fråga sig om det blir tydligare som den ser ut än med horisontell skroll? :q Jag vet inte... Min kommentar var bara ett uttryck för att jag tycker lättlästhet är viktigare än snygghet i dessa rutor. Tyvärr verkar ingetdera vara lättläst.

Underligare ändå är kanske att din kodruta i inlägget ovan (i denna tråd) har såväl horisontell som vertikal skroll i IE 6.0. Jag trodde vi var definitivt av med den vertikala skrollen? Dessutom anpassas inte kodrutans storlek till fönsterbredden - borde den inte göra det? :q

aasah skrev:

Tyvärr inte. :(

Jag har löst det med expressions (se ovan).

aasah skrev:

Underligare ändå är kanske att din kodruta i inlägget ovan (i denna tråd) [...]

Du får vänta tills vi uppgraderar till vB3.5... :)

278 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
131 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
142 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)