webForumDet fria alternativet

"Markerad som löst"-ikonen på förstasidan

Om webForum

14 svar · 509 visningar · startad av dAEk

Medlem sedan feb. 20041 816 inlägg
Frågan#1

Får man komma med ett litet förslag trots att tråden är löst? :)

Idag tycker jag att förstasidan och forumen ser lite röriga ut i och med att ikonen för att tråden är löst förskjuter antalet svar till vänster. Vore det inte mer lättläst om fältet inte påverkades av ikonen, typ som i den bifogade bilden?

Bilden är redigerad så att man skall kunna se hur det kan se ut vid många svar.

wf-losta-tradar.gif
Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Tråden delades.

Jahopp, då har jag kikat på förstasidan med FF nu också och där verkar ikonen för att tråden är löst hamna under(efter/nedan) antalet svar, på en ny rad alltså. Det är ju helt okej, men i Opera (8.51) hamnar ikonen och nuffran på samma rad vilket leder till att det blir lite svårare att få en översiktsbild.

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Ja det är väl bara i FF som den ikonen hamnar under siffran!? Hur ska det vara egentligen då?

Medlem sedan jan. 20023 327 inlägg

I opera hamnar ikonen så som dAEk^ visade i sin screenshot.

...precis... och i IE!? här iaf...

Medlem sedan mars 20034 471 inlägg

Danny skrev:

...precis... och i IE!? här iaf...

I IE 5.50 ser det ut som på bilden.

Medlem sedan nov. 20041 189 inlägg

Fler svar än folk som har läst tråden? ^^

Nej det ser inte ut som på bilden i någon browser. Skillnaden är ganska liten innan man märker den, så jag förstår att ni inte lade märke till den. :)

Kolla på bilden en gång till, notera att det är en marginal till höger om antalet svar, så oavsett om tråden är löst eller inte behåller siffrorna sin position. Ingenting förskjuts!

Är inte det mer lättläst på detta vis tycker ni?

dAEk^ skrev:

Nej det ser inte ut som på bilden i någon browser. Skillnaden är ganska liten innan man märker den, så jag förstår att ni inte lade märke till den. :) ...
Är inte det mer lättläst på detta vis tycker ni?

Aha! Nja... Vad händer om någon tråd har mer än 9999 svar? Och dessutom blir kolumnerna svar och visningar onödigt breda. Jag vill inte att fönstret ska uppta hela skärmen på bredden, och med ditt alternativ är väl risken större att sidan blir bredare än idag?

Jaså, nu såg jag skillnaden också! :) Jag trodde det var att ikonen var bredvid istället för under.

Men i alla fall, måste nog hålla med aasah, förstasidan är rätt bred ändå med tanke på vänsterkolumnen. Det där gör ju inte saken bättre. Visst är det klart lättast att se, men den där lilla fina ikonen ser man bra ändå, har man den under tycker jag det syns rätt bra.

Danny skrev:

... Märkligt att aasah får den under i IE 5.5 när jag får den bredvid i min IE 6....

?? Jag har den inte under, den är bredvid för mig också. Men alla ental står ju inte rakt över varann i dagens version.

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

echoSwe skrev:

Fler svar än folk som har läst tråden? ^^

Jepp, hänger ihop med att tråden startades innan läst tråden-räknaren fanns. :)

aasah skrev:

?? Jag har den inte under, den är bredvid för mig också. Men alla ental står ju inte rakt över varann i dagens version.

tänkte väldigt fel där... :r

aasah skrev:

Aha! Nja... Vad händer om någon tråd har mer än 9999 svar? Och dessutom blir kolumnerna svar och visningar onödigt breda. Jag vill inte att fönstret ska uppta hela skärmen på bredden, och med ditt alternativ är väl risken större att sidan blir bredare än idag?

Det krävs inte så mycket mer utrymme, typ 5 pixlar.. det är väl inte så farligt? Det enda som skiljer saker och ting ifrån hur de är idag är att sifforna högerjusteras och alltid har en marginal till höger som motsvarar "tråden är löst"-ikonens bredd. Kolumnen "Svar" anpassar sig redan idag efter antalet tecken i dess celler vad som kanske gör min bild upplevs som bredare är att jag överdrev antalet svar. Normalt sett är det ju inte så många svar i en tråd.

Men alltså, är det bara jag som irriterar mig på att det är som det är, ja då kanske det inte är någon idé att göra några förändringar. Jag klarar mig bra ändå! ;)

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
130 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)