webForumDet fria alternativet

Backläget knasar

Om webForum

12 svar · 854 visningar · startad av aasah

Medlem sedan mars 20034 471 inlägg
Frågan#1

Jag har precis läst denna tråd i Caféet. Varje gång jag förstorat en bild och trycker på bakåtpilen för att återgå till tråden händer följande:

1. Tråden laddas snällt om och visar i max 1 sekund det inlägg jag tittade på när jag klickade på bilden.
  2. Därefter hamnar jag högst upp i tråden! x(
    Är det wF:s tråd som fått spader eller är det min "Locked referrer" som är problemet? Dock brukar backning funka...?
Medlem sedan juli 20033 147 inlägg

Det är för att du har tryckt på en länk med ett "ankar" i.
Exempel: http://www.webforum.nu/showthread.php?p=1107444**#post1107444**.
Detta underviker du enklast genom att, innan du trycker på någon bild, ta bort #1107444 ur adressfältet.

Åhå! Det måste vara nytt i och med vB3! Tydligen innehåller länken till tråd med nyast inlägg, vilken syns utanför sub-forumet, numera ett ankare. :( Tidigare spelade det ingen roll om man använde en sådan länk eller trådlänk innifrån subforumet. Är inte denna skillnad rätt onödig? :q

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Det där upplever jag på en polares burk där han kör Firefox och det är vansinnigt irriterande! Jag har fått för mig att det beror på att webläsaren *laddar om* sidan istället för att bara backa och ta den ur cachen (vilket jag tycker borde vara det enklaste) och därmed hamnar man på ankaret.

Kanske finns nån inställning i webläsaren där man kan utöka cachen eller få den att använda cachen vid backning? :q

Själv kör jag Opera och där funkar det som det ska. ;)

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg

aasah skrev:

Åhå! Det måste vara nytt i och med vB3! Tydligen innehåller länken till tråd med nyast inlägg, vilken syns utanför sub-forumet, numera ett ankare. :( Tidigare spelade det ingen roll om man använde en sådan länk eller trådlänk innifrån subforumet. Är inte denna skillnad rätt onödig? :q

Om jag tolkar dig rätt så var det så även i vB2 (se bifogad bild).

Hur som helst, jag har provat att gå via "ankar-länkar" och jag lyckas inte återskapa felet oavsett vilken browser jag använder. Har provat med både FF 1.0.6, IE6 & Opera 8.5. Vilken webbläsare använder du?

vB2.gif
Medlem sedan feb. 200480 inlägg

Jag har också irriterat mig på det nyligen. Trodde det bara var min webbläsare, men tydligen inte :)

Melea skrev:

Detta underviker du enklast genom att, innan du trycker på någon bild, ta bort #1107444 ur adressfältet.

Satt och testade lite med ovan nämnad tråd, och jag tycker inte det verkar hjälpa att plocka bort den delen av URLn. För mig verkar de hela bero på vilken länk jag använder för att komma åt inlägget. Använder mig av Firefox 1.0.7.

[...]

Testade lite ytterligare. Och stänger jag av JavaScript verkar "problemet" försvinna.
Så min gissning är att det hela beror på koden:
<body onload="if (is_ie || is_moz) { fetch_object('currentPost').scrollIntoView(!is_moz); }">
eftersom det bara verkar vara problem när denna kod finns med.

Peeer skrev:

...Vilken webbläsare använder du?

IE 5.50 :x men det verkar ju drabba fler...

Jag har tagit bort markeringen som löst eftersom detta beteende uppenbarligen irriterar fler än mig.

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Min brukar också hoppa längst upp i tråden om jag klickat på en bild och sedan går tillbaka. Har provat det där med ankare som det skrevs om ovan, men det var inte det som framkallade mitt problem iaf, vet inte vad det var för nu händer det inte bara för det :)

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Alltså, det är ju inget fel. Om man trycker på ett ankare som hänvisar till en speciell post så skickas man ju till den. Om jag klickar på en bifogad bild och sedan backar så kommer jag ju tillbaka till den posten.

Visst kan det vara störande, men allt är ju i sin ordning. :)

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg

Javascriptfunktionen som ligger (låg) i body-taggen ska se till så att webbläsaren scrollar ner till rätt post i tråden. Dock så har jag provat att köra utan den och det fungerar i både IE6, FF1.0.6. och Opera8.5. Det jag vet händer är att om man har tittat på en bifogad bild (till ett inlägg en bit ner i tråden) och sedan backar tillbaka så scrollar webbläsaren (i vissa fall) upp till den posten man ursprungligen kom till tråden genom. Luddigt, men sant.

I källkoden står det

// workaround for header redirect issue from forms with enctype in IE
// (use a scrollIntoView javascript call in the <body> onload event)

så något verkar den ju göra. Har inte lyckats hitta något fel än som sagt, så vi provar att plocka bort javascriptet från body-taggen. Upptäcker ni något fel så säg till.

Nu när javascriptet är borta så bör problemet vara borta. Om inte så säg till :)

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

silfver skrev:

Alltså, det är ju inget fel. Om man trycker på ett ankare som hänvisar till en speciell post så skickas man ju till den. Om jag klickar på en bifogad bild och sedan backar så kommer jag ju tillbaka till den posten.

Visst kan det vara störande, men allt är ju i sin ordning. :)

Nä men alltså, det jag menade var att den INTE kommer tillbaka till den posten utan hoppar längst upp så man får scrolla och leta upp var man var nånstans...

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

silfver skrev:

Det är inte alls i sin ordning enligt mig - jag vill tillbaka till den plats på sidan jag var på när jag lämnade den.

I Opera fungerar det precis som jag vill ha det, i exempelvis Fotoforumet klickar jag på "pilen" i Novembertråden och hamnar på första olästa. Scrollar ner en bit och klickar på en bild - naturligtvis vill jag hamna på samma ställe när jag backar tillbaka för att fortsätta läsa tråden, inte däruppe där jag först började läsa...

Jag fortsätter misstänka att det hänger ihop med hur Firefox laddar om sidorna istället för att ta den från cachen. En gammal version av IE kan jag mycket väl tänka mig att den fungerar på samma knepiga sätt.

Peeer skrev:

Javascriptfunktionen som ligger (låg) i body-taggen ska se till så att webbläsaren scrollar ner till rätt post i tråden. ...I källkoden står det

// workaround for header redirect issue from forms with enctype in IE
// (use a scrollIntoView javascript call in the <body> onload event)

så något verkar den ju göra. Har inte lyckats hitta något fel än som sagt, så vi provar att plocka bort javascriptet från body-taggen. Upptäcker ni något fel så säg till.

Nu när javascriptet är borta så bör problemet vara borta. Om inte så säg till :)

Det funkar utmärkt för mig! Tack! :e

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)