Använder man det gamla visningsläget (Linjär visning) för trådar kan man svara på inlägg utan att välja vilket inlägg man svarar på. Det tolkas som att svaret är till det första inlägget i tråden och förstör vitsen med trådöversikten som finns i trådad och hybridvisning. Jag föreslår därför att man måste välja vilket inlägg man snabbsvarar på för att kunna snabbsvara.
Då kan man svara på första inlägget. Det kan alltid finnas en länk för att svara på första inlägget där snabbsvaret finns idag. Problemet är ju att väldigt många inlägg placeras fel eftersom folk gör som de alltid gjort. Det gör att trådvisningsläget försämras betydligt.
Okej... ta bort trådvisningsläget i så fall. Om det nu förstör så mycket att man inte kan använda det :P
Möjligtvis att det kan vara frivilligt att markera vilket inlägg man menar. Men snabbsvar skall ju vara ett snabbsvar. Lägg inte till spärrar som gör att man inte kan posta.
<personlig åsikt>Nej! Snabbsvar är i princip det enda jag använder när jag ska svara på inlägg, och något annat visningsalternativ än linjärvisning skulle aldrig komma på tal här.</personlig åsikt>
Nja tyvärr. Kollar man i databasen så ser man bara de som valt hybrid/trådad visning i kontrollpanelen. De som valt det inne i en tråd syns inte där (för dem lagras det i deras cookie istället). Men en fingervisning ger det väl kanske, det är 3st som valt att visa som hybrd/trådläge i kontrollpanelen.
<personlig åsikt>Nej! Snabbsvar är i princip det enda jag använder när jag ska svara på inlägg, och något annat visningsalternativ än linjärvisning skulle aldrig komma på tal här.</personlig åsikt>
samma här...
vill man svara på någon anans svar i tråden använd
Det KAN bero på att det är få som upptäckt denna extremt bra funktion. Den ger möjlighet att diskutera flera saker i samma tråd, vilket förekommer i nästan alla trådar på forumet, utan att det blir förvirring. Jag vädjar till att ni förbättrar och marknadsför denna funktion istället för att låta den bli nästan oanvändbar genom att folk använder snabbsvar.
Mitt förslag innebär att folk får klicka på den snabbsvarslänk som redan finns i inläggen innan de svarar. Hur mycket jobb är det egentligen att klicka på en länk? Det skulle underlätta enormt för de som använder trådad visning och det lär inte bli så många fler när läget inte är kompatibelt med det linjära visningsläget.
Det KAN bero på att det är få som upptäckt denna extremt bra funktion. Den ger möjlighet att diskutera flera saker i samma tråd, vilket förekommer i nästan alla trådar på forumet, utan att det blir förvirring. Jag vädjar till att ni förbättrar och marknadsför denna funktion istället för att låta den bli nästan oanvändbar genom att folk använder snabbsvar.
Mitt förslag innebär att folk får klicka på den snabbsvarslänk som redan finns i inläggen innan de svarar. Hur mycket jobb är det egentligen att klicka på en länk? Det skulle underlätta enormt för de som använder trådad visning och det lär inte bli så många fler när läget inte är kompatibelt med det linjära visningsläget.
... Mitt förslag innebär att folk får klicka på den snabbsvarslänk som redan finns i inläggen innan de svarar. Hur mycket jobb är det egentligen att klicka på en länk? Det skulle underlätta enormt för de som använder trådad visning och det lär inte bli så många fler när läget inte är kompatibelt med det linjära visningsläget.
Det är ett jättejobb om man vill svara på flera inlägg så att man bör svara på första inlägget när man läst tråden till slut på sidan 5. Jag vill påstå att ingen gör det!
Dessutom har jag tidigare varit medlem på ett ställe där det krävdes att man skulle trycka på ett snabbsvar för att kunns svara i snabbsvarsrutan. Det ledde i 90 fall av 100 till att folk läste tråden till slut, tryckte på länken i det nedersta inlägget (som ju var närmast rutan) och svarade på godtyckligt inlägg i tråden. Resultat, hybridvisningen blev oläslig ändå.
Stoffe-2k skrev:
Peeer skrev:
samma här...
vill man svara på någon anans svar i tråden använd
Jag avser att starta en omröstning på förstasidan inom kort. Vilka val som kommer att finnas med i omröstningen är något som kommer att påverkas av den diskussion som förs i denna tråd.
Jag sällar mig till stoffe-2k och Peeers skara - snabbsvaret används i nio fall av tio och det är bara linjärvisning som gäller: jag vill ha de senaste inläggen sist, snyggt och prydligt.
Dessvärre ställer quote-taggen till det vid längre diskussioner iom att den kapar bort alla tidigare quotes. :l
Jag avser att starta en omröstning på förstasidan inom kort. Vilka val som kommer att finnas med i omröstningen är något som kommer att påverkas av den diskussion som förs i denna tråd.
Nej, gör inte det. Detta är något som kräver eftertanke och om demokratin ska få sin vilja igenom kommer mitt förslag röstas ned eftersom få ännu har upptäckt fördelarna med trådad visning. Att så många tycker att linjär visning är överlägsen och samtidigt inte orkar trycka på en knapp innan de svarar övergår mitt förstånd. Orkar man inte välja vilket inlägg man ska svara på bör man inte svara alls!
Nej, gör inte det. Detta är något som kräver eftertanke och om demokratin ska få sin vilja igenom kommer mitt förslag röstas ned eftersom få ännu har upptäckt fördelarna med trådad visning. Att så många tycker att linjär visning är överlägsen och samtidigt inte orkar trycka på en knapp innan de svarar övergår mitt förstånd. Orkar man inte välja vilket inlägg man ska svara på bör man inte svara alls!
Jag har försökt med trådad visning på andra forum (exempelvis på Helgon) och jag tycker inte alls om det. Det är bökigt att se vilka inlägg som kommit sen sist, jag missar lätt nya inlägg och jag får öht ingen överblick. Sen MÅSTE man skriva ett nytt inlägg för varje sak man svarar på om man vill svara på flera saker i samma tråd - det innebär att inläggsfrekvensen ökar lavinartat just på grund av det.
Å andra sidan är det ju med trådad visning väldigt mycket enklare att se vilka inlägg som hör ihop. En naturlig diskussion är sällan linjär, så varför ska man egentligen visa inläggen linjärt? Det känns ganska mycket 70-tal. I ett trådat forum är det mycket enklare att läsa (eller ignorera) de sidodiskussioner som ofta uppstår i en tråd med många skribenter.
Jag vet inte hur det fungerar på Helgon, men kanske är deras implementation av trådad forumvisning lika icke-fungerande som den på webForum? I ett bra upplagt trådat forum har man IMHO utmärkt överblick (hur lätt är det att här på webForum gå in i en tråd med 50+ inlägg och snabbt se vilka som bemött ett visst inlägg och vilka som i sin tur bemött dessa?).
Om Marcus E:s förslag går igenom kan du fortfarande läsa forumet linjärt, men får agera lite annorlunda när du vill skriva inlägg. För de som vill använda trådad visning är den nuvarande lösningen ohållbar.
Jag har försökt med trådad visning på andra forum (exempelvis på Helgon) och jag tycker inte alls om det. Det är bökigt att se vilka inlägg som kommit sen sist, jag missar lätt nya inlägg och jag får öht ingen överblick. Sen MÅSTE man skriva ett nytt inlägg för varje sak man svarar på om man vill svara på flera saker i samma tråd - det innebär att inläggsfrekvensen ökar lavinartat just på grund av det.
Nej, jag håller mig till linjär visning. :)
Instämmer till 100%! (Även om jag ej testat på Helgon just, har jag testat på två andra vB3:or.)
Så länge inte alla har trådad visning, blir den ohållbar ändå. Människan är lat:
Jag skrev:
Dessutom har jag tidigare varit medlem på ett ställe där det krävdes att man skulle trycka på ett snabbsvar för att kunns svara i snabbsvarsrutan. Det ledde i 90 fall av 100 till att folk läste tråden till slut, tryckte på länken i det nedersta inlägget (som ju var närmast rutan) och svarade på godtyckligt inlägg i tråden. Resultat, hybridvisningen blev oläslig ändå.
Detta verkade dessutom praktiseras även av de som använde trådad visning.
I ett bra upplagt trådat forum har man IMHO utmärkt överblick (hur lätt är det att här på webForum gå in i en tråd med 50+ inlägg och snabbt se vilka som bemött ett visst inlägg och vilka som i sin tur bemött dessa?).
Innan migreringen var det lätt med hjälp av citat-taggarna, men nu med Quote's fåniga funktion att dissa tidigare quotes är det inte enkelt, det medges.
Men just den funktionen hoppas jag se en förändring på framöver. :)
258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e